|
|
|
|
|
Poland News Professional - Polski Hymn Narodowy i Literatura patriotyczna |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Strona producenta :
www.ppp.com |
|
|
|
Dokonując zakupu, dokonujesz właściwego wyboru |
Grupa Media Informacyjne - Sklep GMI |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nasi partnerzy |
|
|
|
Zakupy |
Zakupy |
Zakupy |
000 000 000 |
000 000 000 |
000 000 000 |
Zakupy |
Zakupy |
Zakupy |
000 000 000 |
000 000 000 |
000 000 000 |
Zakupy |
Zakupy |
Zakupy |
000 000 000 |
000 000 000 |
000 000 000 |
Zakupy |
Zakupy |
Zakupy |
000 000 000 |
000 000 000 |
000 000 000 |
Zakupy |
Zakupy |
Zakupy |
000 000 000 |
000 000 000 |
000 000 000 |
Zakupy |
Zakupy |
Zakupy |
000 000 000 |
000 000 000 |
000 000 000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Szlak Cysterski |
|
"Podróżowanie Szlakiem Cysterskim to nie tylko zwiedzanie klasztorów cysterskich, ale i swoista wyprawa w przeszłość, pełna refleksji nad duchowym życiem blisko natury, tak odległym i odmiennym od tego w obecnych czasach. Zapoznanie się z bogactwem cysterskiego dziedzictwa pozwoli współczesnemu człowiekowi pogłębić wiedzę o europejskich korzeniach i da inspirację "do tworzenia teraźniejszości i przyszłości." |
|
Stały szlak cysterski na ziemiach polskich wytyczono w 1993 r. z inicjatywy Fundacji Kultury, realizując ideę Rady Europy z 1990 r., tworzenia szlaków drogami cystersów w ramach programu europejskich dróg kulturowych. Przez wiele lat po tym fakcie w opactwach cysterskich w Polsce oraz tam, gdzie cystersi byli w przeszłości, z inicjatywy cystersów, księży diecezjalnych, władz samorządowych, organizacji społecznych i osób prywatnych organizowano liczne uroczystości i przedsięwzięcia obrazujące przeszłość materialną i duchową Zakonu oraz przybliżające dzień dzisiejszy tych miejsc. |
|
Powstanie i rozwój zakonu cystersów |
|
Cystersi to jedna z najstarszych formacji zakonnych, która wyłoniła się pod koniec XI w. z zakonu benedyktynów w oparciu o pierwotną Regułę św. Benedykta z Nursji, głosząc powrót do ewangelicznej prostoty, modlitwy, pracy i praktyki ubóstwa w myśl zasady „Ora et Labora". |
|
Za ojca zakonu uznaje się św. Roberta z Molesme, który w 1098 r. opuścił benedyktynów i założył klasztor we Francji, w miejscowości Cîteaux koło Dijon. Nazwa zakonu cystersów pochodzi od łacińskiej nazwy tego właśnie miejsca Cistertium. |
|
Surowość obyczajów nakazywała mnichom osiedlanie się na pustkowiach, w lasach i bagnistych dolinach, w miejscach bardzo oddalonych od osad, stąd też musieli być oni samowystarczalni. Prowadzili własne gospodarstwa, uprawiali ziemię, hodowali zwierzęta, przyczyniając się do modernizacji rolnictwa, przemysłu i rzemiosła. Opctwa i klasztory cysterskie były też ważnymi ośrodkami rozwoju nauki, medycyny, kultury i sztuki. |
|
Z klasztoru w Citeaux wzięły swój początek pierwsze protoopactwa: La Ferte (1113), Pontigny (1114), Clairvaux (1115) i Morimond (1115), z których wyłoniły się z czasem kolejne filie. |
|
Największy rozkwit zakonu cystersów przypada na okres działalności św. Bernarda, późniejszego opata Clairvaux (1112-1153). Jeszcze za życia tego wielkiego teologa, filozofa, kaznodziei i mistyka, uważanego za ojca duchowego i patrona cystersów, założono około 350 opactw na obszarze całej Europy (Hiszpania, Portugalia, Włochy, Anglia, Czechy, Polska, kraje niemieckie i skandynawskie). Zakon cysterski, jako jednostka kulturotwórcza i samowystarczalna, nie musiał się martwić o miejsca na założenie nowych filii. Szlachta, książęta nawet władcy sami zabiegali o ich tworzenie na swych terenach. Po koniec XII stulecia cystersi mieli już ok. 2000 opactw w całej Europie. |
|
Cystersi w Polsce i na Dolnym Śląsku |
|
Do Polski cystersi zostali sprowadzeni w 1140 r. z francuskiego Morimond. Pierwszy klasztor na ziemiach Polskich powstał w Brzeźnicy (1149-1153, dzisiejsze miasto Jędrzejów), a następnie w Łeknie w pobliżu Wągrowca (1143). W XII w. powstały ponadto opactwa w Lądzie (1153), Lubiążu (1163), Kołbaczu (1174), Sulejowie (1176), Wąchocku (1179), Koprzywnicy (1185) i Oliwie (1186). W XIII w. założono klasztory w Trzebnicy (1202, pierwszy w Polsce klasztor żeński), podkrakowskiej wówczas Mogile (1218-1226), Kamieńcu Zżbkowickim (1246-1247), Henrykowie (1222-1228), Szpetalu (1230), Obrze (1231), Bledzewie (1232), Szczyrzycu (1234), Paradyżu (1234), Koronowie (1250-1256), Rudach (1255), Pelplinie (1276), Przemęcie (1278), Bierzwniku (1286) i Krzeszowie (1292), a w XIV w. w Jemielnicy. Ogółem na obszarze objętym dzisiejszymi granicami Polski powstało do końca XIII wieku 25 trwałych fundacji cysterskich. |
|
Na Dolny Śląsk cystersów sprowadzono z inicjatywy księcia Bolesława I Wysokiego z niemieckiego opactwa Pforta nad Saalą i osadzono w Lubiążu nad Odrą w 1163 r. Pierwsze filie cystersów lubiąskich powstały na Śląsku w Henrykowie i Kamieńcu Ząbkowickim. Szlak Cysterski na Dolnym Śląsku biegnie od północy prawym brzegiem Odry przed Lubiąż i podąża w kierunku wschodnim do Trzebnicy, dalej na południe, przez Wrocław, już po lewej stronie Odry, do Henrykowa, Kamieńca, Barda, a stamtąd na zachód, aby zakończyć w Krzeszowie. |
|
Cystersi w Bardzie |
|
Bardo ze względu na swoje strategiczne położenie, począwszy od wieku X aż po koniec XIII, stanowiło ważny gród na granicy polsko-czeskiej, mający status kasztelani książęcej. Około 1290 r. miejscowość utraciła ten charakter i teren dawnego grodu został kupiony przez ojców cystersów z Kamieńca Ząbkowickiego, którzy już od 1247 r. byli właścicielami tutejszego kościoła-kaplicy. W ten sposób w Bardzie utworzono cysterską prepozyturę. |
|
Już od XIII w. Bardo było ośrodkiem kultu maryjnego związanego z obecnością tu cudownej figurki Matki Boskiej. Sława tego miejsca bardzo szybko wykroczyła poza granice Śląska, przyciągając coraz więcej pielgrzymów, nie tylko z najbliższej okolicy. |
|
W 1299 r. Bardo (Warta) stało się oddzielną parafią prowadzoną przez cystersów z Kamieńca Ząbkowickiego. Około roku 1315 w miejscu kaplicy zamkowej, która znajdowała się na terenie grodu kasztelańskiego, cystersi wybudowali kościół z kamienia, tzw. „czeski". Rosnąca jednak ciągle liczba wiernych i pątników, a także waśnie narodowe między Niemcami i Czechami doprowadziły w latach 1408-1411 do budowy drugiej, większej świątyni tzw. „niemieckiej". Oba kościoły oddalone od siebie zaledwie o 1,5 m. wzniesiono w stylu gotyckim. Niedługo jednak posłużyły mieszkańcom, gdyż w 1425 r. w wyniku napaści husyckiej zostały spalone. |
|
Obecny kościół pod wezwaniem Nawiedzenia Najświętszej Marii Panny wzniesiono w latach 1686-1704 w miejscu, gdzie stały kościoły „czeski" i „niemiecki". Świątynia uważana jest za jedną z najpiękniejszych budowli barokowych na Dolnym Śląsku. Oprócz Cudownej Figurki Matki Bożej Bardzkiej - najstarszej drewnianej, romańskiej rzeźby na Dolnym Śląsku (figurka pojawiła się w Bardzie prawdopodobnie ok. 1110 r.) na uwagę zasługuje bogato rzeźbiona barokowa ambona z 1698 r., a także obraz w ołtarzu głównym, przedstawiający scenę Nawiedzenia NMP, autorstwa największego malarza śląskiego baroku Michała Willmanna, zwanego „śląskim Rembrandtem", oraz piękne barokowe organy F. Eberharda z 1759 r. |
|
Przy kościele wznosi się barokowy klasztor zbudowany przez cystersów w latach 1712-1716, gdzie ma swoją siedzibę Muzeum Sztuki Sakralnej, powstałe z inicjatywy obecnych kustoszy sanktuarium - ojców redemptorystów. Zgromadzony zbiór dzieł sztuki podzielono na cztery działy ekspozycji muzealnej: historia Barda, malarstwo, rzeźba oraz rzemiosło artystyczne. Na parterze klasztoru znajduje się także Kaplica Wotywna z bogatym wystrojem i wyposażeniem. |
|
GRUPA MEDIA INFORMACYJNE & ADAM NAWARA |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
FACEBOOK |
|
YOUTUBE |
|
TWITTER |
|
GOOGLE + |
|
DRUKUJ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|