Zasady gry w bilard - Bilard z ułożeniem liniowym
W grze uzywa sie pietnastu kul ponumerowanych od1 do 15 i bili rozgrywającej. Bile, do których sie celuje są ulozone w trójkąt w centrum dolnej cześci stolu, jak w przypadku bilarda 14.1. Gracz rozpoczynający ma do dyspozycji bile rozgrywająca. Jest to gra z wywolywaniem, gracz musi wskazac bile i luze, do której chce ją wbic.
Kazda poprawnie wbita bila daje graczowi jeden punkt. Wszystkie poprawnie wbite bile wywolane sie liczą i za kazdą gracz otrzymuje jeden punkt.
W tej grze ustala sie liczbe punktów do zdobycia - moze ona wynosic 25, 50, 100 lub dowolną ustalona ilośc.
Rozpoczecie gry: Kolejnośc gry określa sie uderzeniem wyznaczającym kolejnośc lub losowo. Zwyciezca w uderzeniu ma mozliwośc przelamania samemu lub wyznaczenia do tego przeciwnika.
Mozliwe jest uzyskanie dziewieciu punktów za jednym razem w wyniku wykorzystania wszystkich mozliwości opisanych powyzej.
Jeśli uderzenie bili, do której sie celuje powoduje wstrząśniecie butelki u podstawy, gracz automatycznie wygrywa dokonując tego.
Kiedy gracz uzyska trzydzieści jeden punktów musi oglosic swój wynik zanim przeciwnik nie rozpocznie swojej kolejki przy stole. Jeśli tego nie zrobi, nie moze oglosic swojego zwyciestwa do czasu swojej nastepnej kolejki przy stole. Jeśli w tym czasie inny zawodnik uzyska trzydzieści jeden punktów i oglosi swoje zwyciestwo, on wygrywa.
Rozmieszczenie obiektów: Na początku gry bile 1 umieszcza sie przy dolnej bandzie przy lewym diamencie zaznaczonym na listwie. Bila 2 tez jest umieszczana przy bandzie, ale przy prawym diamencie dolnej listwy. Butelke stawia sie w samym środku stolu otwartym koncem w dól. Gracz rozpoczynający ma do dyspozycji bile rozgrywającą (to znaczy, musi ją uderzyc dowolnie wybranego miejsca w obrebie linia glowy stolu [head string]).
Rozpoczecie gry: W tej grze bilardowej moze brac udzial kazda ilośc graczy. Kolejnośc ustala sie przez uderzenie wyznaczające kolejnośc lub wyciąganie bil z butelki.
Gracz rozpoczynający nie musi wywolywac swojego posuniecia ale powinien uderzac najpierw w bile 1 lub 2.
Kolejnośc w grze: W przypadku wszystkich kolejno nastepujących po sobie uderzen gracz musi uderzac w bile po raz pierwszy. Butelka nigdy nie stanowi celu dla bili rozgrywającej dopóki ta ostatnia wcześniej nie uderzy bili, do której sie celuje.
Jezeli bila, do której sie celuje uderzy butelke zanim uderzy ją bila rozgrywająca to strzal sie nie liczy.
Jezeli miejsce, w którym powinna sie znajdowac jedna lub druga bila jest zajete po tym jak one zostaly poprawnie wbite, wtedy taką bile umieszcza sie w środku stolu. Jeśli i to miejsce jest zajete, to stawia sie ją w centrum górnej cześci stolu.
Przywrócenie butelki: Gdy butelka kiedykolwiek zostanie ruszona, nalezy umieścic ją prosto (otwartym koncem w dól) najblizej miejsca, gdzie wcześniej znajdowal sie otwarty koniec.
Gdy butelka zostanie wyrzucona ze stolu lub wbita do luzy, gracz traci kolejke. Butelke umieszcza sie z powrotem na miejscu, jak na początku gry.
Jeśli bila kolorowa popchnie butelke do bandy, wbije do luzy lub wybije poza stól, gracz traci kolejke.
Bledy: Bledne uderzenie (Patrz ogólne zasady gry w bilard i przepisy przy grze z butelką) konczy kolejke gracza, nie liczą sie punkty uzyskane w tej kolejce, a w dodatku gracz traci jeden punkt.
Gracz rozpoczynający musi wbic wywolaną bile lub skierowac dwie do bandy. Jezeli mu sie to nie uda, liczy sie bląd. Gracz traci dwa punkty. Przeciwnik moze domagac sie kolejnego otwarcia dopóki próba sie nie powiedzie. Gracz traci dwa punkty za kazde nastepne niepowodzenie.
Kolejnośc w grze: Po uderzeniu otwierającym, w którym grającemu nie udalo sie trafic, gracz wchodzący akceptuje bile w aktualnej pozycji. Musi za kazdym wywolac bile, w którą uderza i luze, do której zamierza ją wbic. Kontynuuje on gre dopóki nie spudluje. Na zakonczenie swojej kolejki liczy punkty za wszystkie wbite kule, a bile, który zostaly umieszczone w luzach stawia sie wzdluz dlugiej linii. (Patrz schemat 3.)
Jezeli gracz wbije wszystkie pietnaście bil, to z powrotem umieszcza sie je na linii, a gracz kontynuuje gre, uderzając bile rozgrywającą z miejsca, gdzie ona sie znajduje po poprzednim uderzeniu.
Kary: Jezeli gracz popelni bląd, kara sie go utratą jednego punktu. Naklada sie tylko jedną kare, chociaz gracz popelnia kilka bledów w czasie jednej kolejki.
Zasady ogólne: W tej grze stosują sie zasady z bilardu 14.1. Bile wbite podczas blednego uderzenia sie nie liczą. Karne punkty odejmuje sie od wyniku zawodnika. Jeśli w momencie popelnienia bledu nie ma on zadnych punktów, musi odjąc punkty karne po uzyskaniu punktów.
GRUPA MEDIA INFORMACYJNE & ADAM NAWARA |