Snowboard
Oto ważne pojęcia używane w snowboardzie. Warto je znać !
A
Air -prosty skok zarówno na pipe, jak i na stoku, dotyczy po prostu przebywania ridera w powietrzu.
Air to Fakie -skok, na pipie lub cornerze, gdzie rider najeżdża na swoją nogę, a ląduje w ustawieniu switch (fakie), zmieniając kierunek jazdy.
Alleyoop Airs -skoki na pipie lub cornerze, kiedy rider wykonuje zwrot w powietrzu, w przeciwną stronę do kierunku jazdy. Podobnie jak skręt dostokowy, gdzie podjeżdża się "pod stok", nie przekraczając linii spadku stoku.
Alpine -jeden z podstawowych stylów jazdy, charakteryzujący się dużą prędkością i wykonywaniem skrętów ciętych.
Asymetrical -asymetryczna budowa deski.
B
B/S -skrótowa nazwa backside.
Back -tylna część wiązania miękkiego przytrzymująca nogę. Istnieją dwa rodzaje: Highback to wysoki tył - zapewnia lepszą kontrolę przy skrętach, lepiej sprawdza się w stylu freeride. Loback to niski tył - przeznaczony głównie do halfpipe'u, w najmniejszym stopniu krępuje ruchy nogą, co pozwala na wykonywanie trudnych ewolucji.
Back Flip -salto do tyłu wykonywane wokół osi podłużnej deski.
Back Loop -salto do tyłu, wykonane wokół osi poprzecznej deski.
Backside -ogólne pojęcie służące do określania jazdy i wykonywania tricków na tylnej krawędzi deski, lub obrotów plecami do kierunku jazdy - lądowania.
Bail -kontrolowany upadek.
Bank -płaskie ściany pipe'u, na których nie można już wykonać skoku.
Blont -zatrzymanie się na krawędzi pipe'u.
Bone -styl skoku, w którym jedna noga jest podkurczona, a druga wyprostowana.
Buckle -klamra w wiązaniach miękkich.
But miękki -używany w stylu: freeride i freestyle. Nie ogranicza ruchów nogi w stawie skokowym, pozwalając na wykonywanie ewolucji na trasie i w powietrzu. Pomimo swobody ruchu zabezpiecza staw przed urazami. Przeznaczony wyłącznie do miękkich wiązań.
But twardy -przeznaczony do wiązań twardych i charakterystyczny dla stylu Alpine. Wykonany z tworzyw sztucznych, zapinany jest klamrami podobnie jak but narciarski. Od narciarskiego odróżnia go większa elastyczność.
C
Camber -wypukłość deski.
Canting -klin umieszczony pod wiązaniem w celu zmiany kąta jego pochylenia.
CAP -konstrukcja deski, w której powierzchnia górna snowboardu jak i ścianki boczne wykonane są z jednego elementu materiału.
Carve- jazda na krawędziach
Carving- jazda polegająca na wykonywaniu pełnych i długich skrętów na krawędziach
Contest- zawody snowboardowe
Core- rdzeń deski
Corner -Freestylowa konstrukcja śnieżna, typ skoczni, gdzie rider może lądowac po obu stronach zeskoku.
Cut-zawodnicy, którzy podczas zawodów dostają się do finału
Cyklina (Scraper) -narzędzie z tworzywa służące do ściągania nadmiaru smaru naniesionego na ślizg deski.
D
Deck - deska.
Dociążanie - zwiększenie nacisku deski na podłoże.
Dociążanie bierne -zwiększenie nacisku deski na podłoże, wynikające z najazdu na wypukłą formę terenu lub przeciwstok.
Dociążanie czynne -zwiększenie nacisku deski na podłoże, będące wynikiem działania snowboardzisty.
Downhill - pokonanie określonej trasy na czas
Drop-in - wyjazd z copingu do halfpipe, rozpoczynający przejazd lub najazd do stoku na ścianie.
Dziób - zwany też nosem - przednia część deski.
F
Fakie (Switch) -jazda tyłem.
Fall line - najkrótsza linia pomiędzy najwyższym i najniższym punktem na stoku.
FIS -( Federation International de Ski) - Międzynarodowa Federacja Narciarska; obecnie główna organizacja skupiająca środowisko snowboardzistów.
Flat -dolna płaska część rynny śnieżnej.
Flex -elastyczność; cecha używana w charakterystyce desek, butów i wiązań.
Flip -salto wykonane w osi podłużnej deski;
Freeriding - styl jazdy poleającej na jeździe poza trasami wytyczonymi w terenie trudno dostępnym.
Freestyle -styl jazdy polegający na wykonywaniu skoków i ewolucji na stoku, na skoczniach oraz halfpipe.
Frontside -pozycja lub jazda na przedniej krawędzi deski, przodem do kierunku jazdy ( skrót f/s lub fs)
Fun-box -wzniesienie (przeszkoda) ze śniegu, umożliwiające skoki na desce z najazdów z różnych kierunków.
G
Gap -konstrukcja, przeszkoada ze śniegu, w której pomiędzy wybiciem a lądowaniem jest dziura.
Girlandy - półskręty wykonywane w jeździe w skos stoku, nazwane tak ze względu na ślad pozostawiony na śniegu.
Goofy -ustawienie nóg na desce lub osoba jeżdżąca prawą nogą do przodu.
Gra krawędzi -regulowania stopnia zakrawędziowania deski na śniegu.
Grab - najprostsza ewolucja. Chwyt i przytrzymanie deski podczas skoku lub innego triku.
Grind -trik w jibbingu; przejazd po przeszkodzie w ustawieniu deski równolegle do osi długiej przeszkody.
H
Halfpipe -konstrukcja śnieżna w kształcie rynny, w której w trakcie przejazdu wykuje się różnego rodzaju skoki oraz ewolucje; również nazwa konkurencji sportowej, od 1998 r. olimpijskiej.
Handplant -ewolucja wykonywania w halfpipe lub quaterpipe; zawodnik podpiera się ręką bądź rękoma o krawędź ściany, a jego głowa znajduje się poniżej deski.
Hardcore -jazda w trudnych warunkach.
Heliboarding - sposób uprawiania snowboardu, polegający na użyciu helikoptera (śmigłowca) do dostania się w trudno dostępne partie gór.
Hiking - piesze podejście pod górę ze snowboardem.
Hopka -potoczna nazwa skoczni
Hybrydy -triki, najczęściej skoki, w których ruch odbywa się w minimum dwóch płaszczyznach (obrót w osi podłużnej i poprzecznej)
Halfpipe -konstrukcja śnieżna w kształcie rynny, w której w trakcie przejazdu wykuje się różnego rodzaju skoki oraz ewolucje; również nazwa konkurencji sportowej, od 1998 r. olimpijskiej.
I
Indy- ewolucja w kórej rider chwyta tylną ręką deskę pomiędzy wiązaniami za przednią jej krawędź.
Inserty-metalowe otworyw desce, do nich przykręca się wiązania
Inverted Airs- skoki, w których głowa znajduje się poniżej deski.
J
Jam Session -formuła zawodów, w której nie ma okreslonej ilości skoków czy ewolucji,a ograniczony jest jedynie czas przeznaczony na zaprezentowanie swoich umiejętności.
Jazda w skos stoku - kierunek poruszania się na desce zakrawędziowanej, także ślizgającej się.
Jibbing -odmiana snowboardu; część freestyle'u polegająca na jeździe po różnego rodzaju przeszkodach; jazda po wszystkim oprócz śniegu.
Jump -potoczne okreslenie skoku
K
Kaczka -ustawienie na kaczkę.Określenie ustawienia wiązań na desce, w którym palce nóg są skierowane na zewnątrz ( ku odpowiednim końcom deski)
Kicker - potoczna nazwa skoczni
Kompensacja -wyrównanie; element techniki jazdy polegający na stabilnej jeździe po nierównościach dzięki pracy kończyn dolnych (naprzemienne uginanie i prostowanie )
Kontrrotacja - ruch obrotowy, w tym przypadku tułowia,w kierunku przeciwnym niż ruch deski.
Krawędź -metalowa część deski. Listwa znajdująca się po obu stronach deski od strony ślizgu.
Krawędź efektywna -część krawędzi deski stykająca się ze śniegiem podczas jazdy.
Krawędź górna-dolna - dotyczy bocznej krawędzi deski ustawionej prostopadle do linii spadku stoku lub w jeżdzie w skos stoku.
Krawędź przednia -krawędź po stronie palców nóg (przodu) snowboardzisty
Krawędź tylna - krawędź po stronie pięt (tyłu ) snowboardzisty
Krawędź wewnętrzna-zewnętrzna -dotyczy bocznej krawędzi deski w skręcie; wewnętrzna jest bliżej środka skrętu.
Krawędziowanie -ustawienie deski na krawędzi
L
Lądowanie -jedna z faz skoku,w której odzyskuje się kontakt z podłożem po fazie lotu.
Late - okreslenie skoku lub ewolucji wykonanej z lekkim opóźnieniem; np. podczas skoku z obrotem 180 w wersji late zawodnik wykonuje obrót tuż przed lądowaniem.
Launch - pojedyncza skocznia
Leash - smycz, pasek asekuracyjny mocujący dodatkowo but z deską (wiązaniem)
Linia spadku stoku - linia wyznaczająca kierunek opadania zbocza (stoku)
Loop -salto wokół osi poprzecznej deski
Looping -profil skoczni
M
Mc Twist -skok hybrydowy, najczęściej wykonywany na halfpipe i quarterpipe; zawosnik robi obrót wokół osi pionowej i poziomej jednocześnie w stronę backside'ową.
Miejscówka -potoczne okreslenie ulubionego miejsca do jazdy na snowboardzie. :)
N
Noga przednia-tylna - ustawienie nóg na descew stosunku do kierunku jazdy;wyznacza pozycje na desce regular-goofy.
Nose -przód deski, inaczej nos,dziób
Noserol -obrót na przedniej części (dziobie) deski
Nose Grab - chwyt za przód deski.
Nose Kick - podgięcie nosa.
O
Obciążenie pozycji -powolne ugięcie w stawach skokowych i biodrowych,tylko w nieznacznym stopniu wpływające na zmianę nacisku wywieranego przez deskę na podłoże (przeciwnieństwo podwyższenia pozycji)
Odbicie -szybki wyprostny i zatrzymany ruch (zwłaszcza nóg) prowadzący do utrarty kontaktu z podłożem,występujący po dynamicznym dociążeniu.
Odchylenie -pozycja lub ruch z przesunięciem środka ciężkości z pozycji podstawowej do tyłu (przeciwieństwo wychylenia)
Odciążenie -zmniejszenie nacisku deski na podłoże
Odciążenie bierne -zmniejszenie nacisku deski na podłoż,występujące samoczynnie, np. przy pokonywaniu nierówności terenowych lub po przeciążeniu w końcowej fazie sterowania.
Odciążenie częściowe -odciążenie części deski, wywoływane przez odchylenie ciała w przód lub w tył.
Odciążenie czynne -zminiejszenie nacisku deski na podłoże w wyniku działania snowboardzisty (NW,WN).
Odciążenie NW -(w górę) zmniejszenie nacisku deski na podłoże w wyniku ruchu wyprostnego, głównie nóg.
Odciążenie WN -(w dół) zmniejszenie nacisku na podłoże w wyniku ugięcia, szczególnie nóg; rezultat ugięcia nóg z obniżeniem środka ciężkości
Ollie -postawowa forma skoku wykonywanego w trakcie jazdy na stoku, polegająca na oderwaniu deski od śniegu za pomocą siły mięśni lub z wykorzystaniem nierównosci terenu oraz sprężystości deski.
One foot - trik lub skok wykonywany z wpiętą w wiązanie tylko jedną nogą, najczęściej przednią.
P
Pipe Dragon - ratrak wyposażony w specjalne urządzenie służące do profilowania halfpipe'u.
P-Tex - rodzaj materiału , z którego wykonywany jest ślizg.
Plate Bindings - wiązanie twarde.
Platform - górna , szersza część halfpipe'u.
Płytka antypoślizgowa - kawałek gumy lub innego materiału umieszczonego pomiędzy wiązaniami na którym stawia się noge podczas jazdy wyciągiem orczykowym lub talerzykowym.
Powder - puch ,gatunek śniegu.
Push - skręt przyspieszający z dociążeniem.
PZS - Polski Związek Snowboardu.
Q,R
Quarterpipe - połowa pipeu ,jedna ściana pipeu.
RR - skrótowe oznaczenie kończyn górnych.
Rad - ostro ,radykalnie.
Rail - poręcz wykorzystywana do ewolucji.
Ramp - skocznia.
Rdzeń - wewnętrzna część deski snowboardowej , najczęściej wykonana z drewna.
Regular - określenie osoby , która jako przedniej , używa lewej nogi.
Rider - inaczej zawodnik , osoba jeżdżąca na snowboardzie.
Rip - szybka ,ostra jazda.
Roundtail - zaokrąglony tył deski freestyle'owej.
S
Sandwich - warstwowa konstrukcja deski.
Schell bindings - wiązania do butów miekkich.
Session - jazda w grupie.
Sidewalk - platforma.
Slam - efektowny , kontrolowany upadek.
Slide -ewolucja polegająca na ześlizgiwaniu się na desce po metalowej rurze, poręczy, boxie etc.
Slopestyle - to konkurencja snowboardowa , w której zawodnicy wykonują skoki i triki zjeżdżając po specjalnie do tego przygotowanej trasie - snowparku - bogatej w skocznie i przeszkody.
Skatchy - jazda na granicy upadku.
Snowboard Cross - olimpiska konkurencja snowboardowa polegająca na tym ,że 4 zawodników ściga się jednocześnie na specjalnie przygotowanej trasie.
Snowpark - trasa na której poustawiane są boxy , skocznie ,raile etc.
Soft Bindings - miekkie wiązania.
Soft Boots - miękkie buty.
Spin - obrót płaski wokół osi pionowej ciała.
Spine - połączenie miedzy tylnymi ścianami dwóch pipe'ów.
Stick - lądowanie po trudnej ewolucji.
Stiffie - skok , w którym obie nogi są wyprostowane ,a tylna ręka trzyma przednią krawędź.
Step-In - odmiana wiązań w których but przymocowany jest do wiązań za pomoocą odpowiedniego mechanizmu.
Switch - inaczej fakie. Potocznie "cab".
Ślizg - dolna powierzchnia deski , która bezpośrednio styka się ze śniegiem.
T
Tail - tylna część snowboardu.
Tailkick - podgiącie tyłu.
Tail Grab - rider poczas skoku łapie za tył deski.
Talia - najweższa część deski.
Three Sixty - obrót o 360 stopni wykonywany podczas skoku.
Top Sheet - wierzchnia warstwa deski.
Transfer - skok na skoczni z przerwą między krawędzią skoczni , zeskokiem.
Transiton - półkolista część halfpipe'u.
Tweak - obroty w skokach.
Twist - obroty wzdłuż osi podłużnej i pionowej ciała.
GRUPA MEDIA INFORMACYJNE & ADAM NAWARA |