Szkoły jubilerskie
SZKOŁY WYŻSZE
- AKADEMIA SZTUK PIĘKNYCH w Łodzi - prof. Andrzej Szadkowski
- Katedra Biżuterii
- Informacje o szkole
- Jubileusz 50-lecia sztuki projektowania biżuterii w Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi - katalog
- Andrzej Szadkowski - "ART SYSTEMY"
- Ewa Effenberg, Olga Podfilipska - Krysińska - "W STRONĘ BIŻUTERII".
- wystawa w cyklu Współczesna Sztuka Złotnicza w Teatrze Współczesnym
- WYŻSZA SZKOŁA SZTUKI I PROJEKTOWANIA ( Łódź ) - prof. Jerzy Derkowski
- Wydział Wzornictwa Przemysłowego - Piotr Cieciura
- Pracownia Projektowania Biżuterii - Jacek Skrzyński
- Pracownia projektowania biżuterii - informacje
- Galeria biżuterii
- "Lato z biżuterią" - kurs I stopnia projektowania i realizacji srebrnej biżuterii
- Międzynarodowe Studenckie Warsztaty Złotnicze
- Międzynarodowe Studenckie Warsztaty Złotnicze Łódź - LATO 2002-2006
- wystawa w cyklu Współczesna Sztuka Złotnicza w Teatrze Współczesnym
- AKADEMIA SZTUK PIĘKNYCH w Gdańsku
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
SZKOŁY ŚREDNIE
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
KURSY ZŁOTNICZE
- Państwowe Ognisko Artystyczne "NOWOLIPKI" w Warszawie
- informacje
- Od roku 1993 prowadzi m.in. kursy projektowania i wykonywania
biżuterii. Aktualnie wykładowcami są Roman Kowalkowski i Jacek
Górnowicz.
- Wytwórnia Antidotum
- Od roku 2006 prowadzi kursy projektowania i wykonywania
biżuterii. Założycielami i twórcami szkoły są Alina Tyro-Niezgoda i
Roman Kowalkowski (członkowie STFZ).
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
EUROPEJSKIE SZKOŁY ZŁOTNICZE
Le Arti Orafe, Jewellery School (Firenze, Włochy)
Założona w 1985 r. przez Gio Carbone "Le Arti Orafe" jest
najważniejszą włoską prywatną szkołą dla złotników, oferującą różnej
długości cykle szkoleniowe nawiązujące tematycznie do biżuterii i
złotnictwa. Szczególny nacisk kładące na szkolenie zawodowe,
poszukiwania artystyczne i współczesne wzornictwo. Gio Carbone, który
poza tym, że adoptuje klasyczne metody złotnicze, jest także mistrzem
wielu rzadkich i eksperymentalnych technik (od japońskiej mokume do
etruskiej granulacji).
Od 1987 r. szkoła prowadzi kursy kończące się uzyskaniem Dyplomu Kwalifikacji, do którego
wydania uprawnione są jedynie akredytowane szkoły i ośrodki szkoleniowe. Dyplom jest uznawany
w całej Europie i na świecie.
Oferta jej jest szczególnie różnorodna i skierowana zarówno do absolwentów szkół złotniczych,
którzy specjalizują się w nowych technikach i próbują swoich sił w europejskim wzornictwie, jak i do
młodych ludzi, chcących nauczyć się zawodu i poszerzyć swe horyzonty.
Studenci "Le Arti Orafe" (około 60 osób każdego roku) pochodzą z
całego świata: Europy, Dalekiego i Bliskiego Wschodu, obu Ameryk,
Oceanii oraz Afryki. Takie spotkanie różnych kultur i tradycji stwarza
najlepsze możliwe środowisko dla okresu studiów, co często owocuje
długotrwałymi przyjaźniami oraz wspólną pracą. Wielu byłych studentów
utrzymuje ciągły, osobisty i zawodowy, kontakt ze szkołą.
W siedzibie szkoły znajdują się trzy laboratoria, sale wykładowe,
biura oraz magazyny. W szkole zatrudnionych obecnie jest 20 nauczycieli,
specjalistów w zakresie przedmiotów technicznych, wzornictwa, historii
sztuki i gemmologii. Szkolna biblioteka posiada jeden z największych w
Italii zbiorów podręczników, katalogów i magazynów z całego świata,
liczący ponad 700 woluminów.
Działa tu także galeria, promująca studentów, projektantów i złotników z całego świata podczas
indywidualnych lub zbiorowych wystaw.
Le Arti Orafe, Jewellery School
Via de Serragli 124, 50124 Firenze, Italy
tel. +39 055 22 80 131 fax: +39 055 22 80 163
www.artiorafe.it, artiorafe@artiorafe.it
"LE ARTI ORAFE" gościła na wystawie "Srebrne Szkoły"
podczas Legnickiego Festiwalu Srebra `2004.
Oslo National Academy of the Arts (Norwegia)
Została utworzona w 1909 roku. Jej wydział Metali i Biżuterii
kształci artystów i projektantów, widocznych nie tylko na norweskiej,
ale także międzynarodowej scenie artystycznej.
Poza ćwiczeniami praktycznymi i studiami teoretycznymi studenci
uczelni są zachęcani do samodzielnego rozwijania swoich umiejętności, do
przekazywania swoich idei, myśli i aspiracji poprzez materiał i formę.
Studia przebiegają w sposób dwustopniowy. W bloku podstawowym, na
poziomie licencjackim, odbywają się takie zajęcia jak: obiekty i formy
metalu, biżuteria, techniki produkcji metali kolorowych, modelowanie i
odlewanie, a także zajęcia tematyczne. W ramach tych zajęć każdego roku
omawiane są inne metody i techniki złotnicze. Zajęcia te stają się
przyczyną dyskusji o odzwierciedleniu artystycznych intencji oraz ich
znaczeniu w procesie rozwijania umiejętności i zdolności. Drugi stopień
studiów obejmuje program magisterski, którego celem jest rozwinięcie
niezależności i indywidualności twórców. Dużą wagę przywiązuje się do
indywidualnego zrozumienia wyzwań artystycznych opierających się na
ascetycznej ekspresji wyrazu.
Szkoła zapewnia swoim studentom dużą Różnorodność kształcenia.
Zaliczając program licencjacki i magisterski studenci muszą ukończyć
także przedmioty z innych wydziałów, co wymaga od nich wysiłku i
inicjatywy. Proces nauczania jest podzielony na pracę zespołową w
projektach, indywidualne konsultacje, edukację poprzez podręczniki,
samodzielne studia oraz wycieczki. Szkoła organizując wykłady
renomowanych artystów daje studentom możliwość spotkania się "twarzą w
twarz" z oczekiwaniami i standardami profesjonalnego środowiska
twórczego.
OSLO NATIONAL ACADEMY OF THE ARTS
Address: Ullevålsveien 5,0165 Oslo
Telephone: +47 22 99 55 80 Fax: +4722995585
"OSLO NATIONAL ACADEMY OF THE ARTS" gościła na wystawie "Srebrne Szkoły"
podczas Legnickiego Festiwalu Srebra `2004.
Alchimia Scuola di Gioielleria (Florencja, Włochy)
Alchimię lepiej niż "szkoła" charakteryzuje określenie "workshop" -
wykładowcy i studenci pracują tam bowiem nad przyszłościowymi pomysłami
dla branży jubilerskiej. Siedziba Alchimii mieści się w centrum
Florencji - miasta sztuki i kultury par excellance - gdzie jubilerstwo
zawsze miało wymiar międzynarodowy. Pomysł jej założenia zrodził się z
entuzjazmu grupy artystów i rzemieślników, którzy chcieli dzielić się z
innymi nie tylko doświadczeniem praktycznym, lecz przede wszystkim swoim
potencjałem twórczym.
Ograniczona liczba uczestników każdego kursu gwarantuje, iż każdy
otrzyma indywidualne wykształcenie na najwyższym poziomie. Celem
trzyletnich studiów jest przygotowanie każdego z uczestników do pracy
zawodowej. W procesie dydaktycznym szczególną wagę przywiązuje się do
kreatywnego i intelektualnego rozwoju studentów, a także do doskonalenia
ich umiejętności technicznych.
"ALCHIMIA" gościła na wystawie "Srebrne Szkoły" podczas Legnickiego Festiwalu Srebra `2002.
Escola Massana (Barcelona, Hiszpania)
Escola Massana w Barcelonie została założona w 1929 r. dzięki
szczodrości Augusti Massana, miejscowego filantropa, zainteresowanego
kształceniem młodych ludzi w konserwacji dzieł sztuki dekoracyjnej i
technikach rękodzieła artystycznego. Zajmowano się takimi dziedzinami
jak: konserwacja ołtarzy, grawerowanie i szlifowanie szkła, repusowanie i
emaliowanie przedmiotów metalowych, emalia i malarstwo ścienne. W 1935
r. szkoła przeniosła się do zajmowanego do dziś budynku - zabytkowego
Szpitala Św. Krzyża, jednego z najpiękniejszych dzieł architektury
gotyckiej w Katalonii. W następnych lalach program został powiększony o
nowe dziedziny (rzeźba, wytwarzanie przedmiotów stołowych, biżuterię,
ceramikę, techniki japońskiej laki, tapiseria, miedzioryt i serigrafia).
W latach 60 XX w. Escola Massana jako jedna z pierwszych uczelni w
Hiszpanii, stworzyła program w dziedzinie wzornictwa przemysłowego,
obejmujący projektowanie graficzne, wzornictwo przemysłowe, architekturę
wnętrz i projektowanie tkanin. W latach 80 i 90 program został
poszerzony o współczesne media wizualne i techniki interdyscyplinarne w
sztuce i ilustracji.
ESCOLA MASSANA gościła na wystawie "Srebrne Szkoły" podczas Legnickiego Festiwalu Srebra `2003.
Eesti Kunstiakadeemia (Tallin, Estonia)
Filozofia nauczania na Wydziale Obróbki Metali Estońskiej Akademii
Sztuki odzwierciedla dążenie do stworzenia studentom możliwości zdobycia
wykształcenia w jak najszerszym i najbardziej różnorodnym zakresie. Ma
to uformować ich postawę etyczną, rozwijać kreatywność i uczyć
praktycznych umiejętności.
Na wydziale funkcjonują dwie katedry: jubilerstwa i kowalstwa. Nabór
do każdej z nich prowadzony jest wedle odmiennych kryteriów. Także w
trakcie późniejszej nauki nacisk kładzie się na inne cele i rzeczy, ale
wspólne dla obydwu kierunków pozostaje kultywowanie związków z
tradycyjnymi umiejętnościami oraz nauczanie nowoczesnego sposobu
myślenia. Posunięty do najdalszych granic eksperymentalizm oraz
innowacyjność technologiczna koegzystują z egzystencjalnym rytualizmem.
Wolność pozostaje wprawdzie niezbędnym warunkiem bycia kreatywnym, ale
nie jedynym. Potrzeba uwzględniania prawa do osobistego i duchowego
poświęcenia stoi w opozycji do skrajnie pragmatycznego sposobu życia.
Jak wewnętrznie sprzeczny i egzystencjalnie bolesny nie byłby stan
otaczającego artystę świata, to i tak chyba najważniejszym czynnikiem w
procesie twórczym pozostanie jego indywidualna duchowość i jej
osobliwości.
ESTOŃSKA AKADEMIA SZTUKI gościła na wystawie "Srebrne Szkoły" podczas Legnickiego Festiwalu Srebra `2003 .
Gerrit Rietveld Academie (Amsterdam, Holandia)
Wydział jubilerski Gerrit Rietveld Academie lansuje biżuterię
"autonomiczną", projektowaną w oparciu o podejście koncepcyjne i
odzwierciedlającą osobowość twórcy, a zarazem nawiązującą dialog z
pokrewnymi nurtami w sztuce. Biżuteria traktowana jest przy tym jako
dojrzały, samodzielny środek przekazu. W akademii panuje
charakterystyczna atmosfera wolności twórczej. Odnalezienie się w niej
wymaga jednak od uczniów dużego zaangażowania w naukę i umiejętności
prowadzenia indywidualnych studiów. Szkoła nie zajmuje się tradycyjnymi
sposobami edukacji ani próbami przywracania tradycyjnego wizerunku
jubilerstwa - jej celem jest poszukiwanie nowych idei i nowych sposobów
ekspresji istoty biżuteryjnego wyrobu.
W trakcie krótkich lecz intensywnych studiów w Gerrit Rietveld
Academie od każdego ich uczestnika oczekiwana jest praca nad własnym
rozwojem i wykazanie się umiejętnością myślenia eksperymentalnego, a
więc odrzucenie wcześniej przyjmowanych kanonów - właśnie dlatego
studenci są zachęcani do podejmowania nowych wyzwań artystycznych. A
wszystko to ma na celu umożliwienie im odnalezienia swojego,
indywidualnego miejsca w świecie sztuki.
Koninklijke Academie voor Schone Kunsten (Antwerpia, Belgia)
Celem 4-letniej nauki jest wykształcenie profesjonalistów w
dziedzinie obróbki złota i srebra, którzy staną się nie tylko artystami,
lecz również specjalistami w kwestiach technicznych. W szerszej
perspektywie celem jest pobudzenie kreatywności jego uczestników, a
jednocześnie stworzenie im możliwości praktycznego opanowania
tradycyjnych technik oraz wpojenie poszanowania dla tradycji.
Projektowanie biżuterii widziane jest w kontekście umiejętności
docenienia szeroko pojmowanych wartości kulturowych. Kurs koncentruje
się na indywidualnej i twórczej eksploracji możliwości każdego studenta
oraz ich rozwoju. W akademii naucza się między innymi obróbki srebra,
rzeźbienia miniatur, rytownictwa czy grawerowania. Odpowiednie
wyposażenie szkoły umożliwia studiowanie i realizację projektów z
wykorzystaniem bardzo szerokiej gamy technik. Jej absolwenci pracują
potem jako artyści, projektanci biżuterii masowej lub wyrobów
korpusowych, czy też jako niezależni jubilerzy.
Edinburgh College of Art (Edynburg, Wielka Brytania)
Edinburgh College of Art jest jedną z najstarszych i największych
szkół artystycznych w Europie, a jej korzenie sięgają końca XVIII w.
Dziś college jest uznanym na arenie międzynarodowej ośrodkiem edukacji w
dziedzinie sztuki, wizualnej komunikacji, kultury oraz projektowania i
projektowania środowiskowego. Szkoła oferuje program obejmujący szeroki
zestaw przedmiotów i chlubi się jakością swojej kadry, spośród której
wielu nauczycieli to uznani w swoich dziedzinach specjaliści. Uczelnia
szczyci się również także studentami - zdobywcami licznych nagród -
którzy po jej ukończeniu tworzą sztukę na całym świecie. Chlubą szkoły
jest także długoletnia współpraca z zagranicznymi ośrodkami
akademickimi, szczególnie holenderskimi. Obecnie realizowany jest
program wymiany studentów pomiędzy tymi krajami, zaś wielu spośród
członków kadry uczelni regularnie prezentuje swoje prace w Holandii.
Royal College of Art (Londyn, Wielka Brytania)
Royal College of Art jest jedyną w świecie podyplomową (w realiach
anglosaskich oznacza to policencjacką) wyższą uczelnią kształcącą w
zakresie sztuk pięknych, projektowania i komunikacji. Około 800
studentów pracuje tam nad uzyskaniem stopni magisterskich i doktorskich.
Dydaktyką zajmuje się stuosobowy zespół - pracownicy pełnoetatowi oraz
profesorowie wizytujący - uznani praktykujący artyści, projektanci i
uczeni. Większość studentów pobiera w szkole nauki przez 2 lata w
pełnowymiarowym trybie dziennym, mając za sobą wcześniejsze studia
niższe w innych renomowanych uczelniach.
Szkoła oferuje swoim uczniom możliwość zrobienia różnych
specjalizacji: od malarstwa po projektowanie przemysłowe, od
architektury po konserwację, od jubilerstwa po grafikę - co w sumie daje
w obecnej chwili ponad 20 różnych kursów.
Środowisko akademickie Wydziału Obróbki Złota, Srebra, Metalu i
Jubilerstwa tworzy około 50 osób pochodzących z wielu krajów - studentów
i wykładowców - co nadaje mu międzynarodowy charakter oraz podnosi
prestiż. Późniejsze sukcesy jego absolwentów oraz renoma przyciągająca
utalentowane jednostki mają swoje źródło w utrzymywaniu wysokiego
poziomu w sferze stymulowania kreatywności, rozwijania indywidualności,
profesjonalizmie oraz innowacyjności badawczej i technologicznej.
W zorganizowanym w 2001 r. pokazie College Show, 19 studentów
zaprezentowało swoje prace dyplomowe. Była to jedna z lepszych
prezentacji dokonań absolwentów szkoły, których prace śmiało obalały
różne tradycyjnie pojmowane granice, stanowiąc dzieła sztuki par
excellance.
London Guidhall University (Londyn, Wielka Brytania)
Nabór słuchaczy ma charakter wielokulturowy, obejmując osoby w różnym
wieku i z różnym doświadczeniem, co skutkuje ogromną różnorodnością
tworzonych przez nich później prac. Trzyletnie studium licencjackie w
dziedzinie obróbki srebra, jubilerstwa i sztuk pokrewnych zapewnia
zdobycie solidnej dozy wiedzy empirycznej i przynosząc pozytywne i
trwałe skutki w przyszłej działalności absolwentów. Umiejętność
krytycznego i analitycznego myślenia nabyta w trakcie tego swoistego
kursu technologii i kreatywności może być następnie z powodzeniem
wykorzystywana w rozmaitych sferach działalności artystycznej, jak:
moda, rzeźba i praca z metalami, rekwizytorstwo teatralne, projektowanie
przemysłowe a nawet kustoszowanie w galeriach i muzeach. Praktyki
zawodowe stanowią część kursu, dając studentom możliwość skoncentrowania
się na określonej dziedzinie.
Akademie der Bildenden Künste (Monachium, Niemcy)
Na kursie jubilerstwa i kreacji małych form kształci się około 20
studentów, którzy obecnie w prawie 70% pochodzą z Japonii, USA,
Australii, Nowej Zelandii oraz państw europejskich. Prawie wszyscy
odbywali wcześniej wstępne kursy rzemiosła. Studia w akademii trwają do
12 semestrów, oferując dużą dowolność w studiowaniu zagadnień związanych
z biżuterią i jej wykonywaniem. Każdy ze słuchaczy działa
indywidualnie, opracowując własne pomysły i wyroby. Na zajęciach
dyskutowane są zagadnienia formalne i techniczne, jak również problemy
wynikające z przemieszania antropologicznych, etnologicznych i
socjologicznych aspektów sztuki jubilerskiej. Wykłady gościnne oraz
seminaria stanowią trwały element kursu. Innym jego stałym składnikiem
są wewnątrzgrupowe zawody czy doroczna - organizowana w ostatnim
tygodniu lipca - wystawa prac studentów akademii. Klasa prezentuje tam
zazwyczaj swoiste wariacje na konkretny, ustalony wcześniej temat, jak
np. Biżuteria dla Profesora, Garnitur Biżuterii, Viva la Vitrina,
Biżuteryjne Cafe, Świat Biżuterii.
Hochschule fźr Gestaltung (Pforzheim, Niemcy)
W ciągu ostatniego semestru 4-letnich studiów w zakresie "Biżuteria i
Obiekty" studenci pracują od strony teoretycznej i praktycznej nad
wybranymi przez siebie tematami, co wymaga bardzo osobistego i pełnego
zaangażowania podejścia do danego zagadnienia. Program kursu ma
umożliwić jego uczestnikom odkrycie własnych predyspozycji i rozwój
uzdolnień. Akcentowany ponadto jest fakt, że jednostka pełnię rozwoju
artystycznego osiąga tylko wtedy, gdy staje się w tej sferze niezależna i
nauczy się cenić jakość. Dlatego też absolwenci pracując nad swymi
końcowymi pracami zdobywają głęboką wiedzę w dziedzinie projektowania,
eksperymentowania czy zagadnień czysto artystycznych. Skutkuje to tym,
że podejmowana jest różnorodna tematyka, choć na ostatnich semestrach da
się zaobserwować tendencje do poruszania problemów natury
filozoficznej. Dla społeczeństw zachodnich filozofia staje się bowiem
coraz bardziej znaczącym narzędziem rozważań nad ludzką egzystencją i
często jakże paradoksalnym zachowaniem.
Gerrit Rietveld Academie (Amsterdam, Holandia)
Wydział jubilerski Gerrit Rietveld Academie lansuje biżuterię
"autonomiczną", projektowaną w oparciu o podejście koncepcyjne i
odzwierciedlającą osobowość twórcy, a zarazem nawiązującą dialog z
pokrewnymi nurtami w sztuce. Biżuteria traktowana jest przy tym jako
dojrzały, samodzielny środek przekazu. W akademii panuje
charakterystyczna atmosfera wolności twórczej. Odnalezienie się w niej
wymaga jednak od uczniów dużego zaangażowania w naukę i umiejętności
prowadzenia indywidualnych studiów. Szkoła nie zajmuje się tradycyjnymi
sposobami edukacji ani próbami przywracania tradycyjnego wizerunku
jubilerstwa - jej celem jest poszukiwanie nowych idei i nowych sposobów
ekspresji istoty biżuteryjnego wyrobu.
W trakcie krótkich lecz intensywnych studiów w Gerrit Rietveld
Academie od każdego ich uczestnika oczekiwana jest praca nad własnym
rozwojem i wykazanie się umiejętnością myślenia eksperymentalnego, a
więc odrzucenie wcześniej przyjmowanych kanonów - właśnie dlatego
studenci są zachęcani do podejmowania nowych wyzwań artystycznych. A
wszystko to ma na celu umożliwienie im odnalezienia swojego,
indywidualnego miejsca w świecie sztuki.
Edinburgh College of Art (Edynburg, Wielka Brytania)
Edinburgh College of Art jest jedną z najstarszych i największych
szkół artystycznych w Europie, a jej korzenie sięgają końca XVIII w.
Dziś college jest uznanym na arenie międzynarodowej ośrodkiem edukacji w
dziedzinie sztuki, wizualnej komunikacji, kultury oraz projektowania i
projektowania środowiskowego. Szkoła oferuje program obejmujący szeroki
zestaw przedmiotów i chlubi się jakością swojej kadry, spośród której
wielu nauczycieli to uznani w swoich dziedzinach specjaliści. Uczelnia
szczyci się również także studentami - zdobywcami licznych nagród -
którzy po jej ukończeniu tworzą sztukę na całym świecie. Chlubą szkoły
jest także długoletnia współpraca z zagranicznymi ośrodkami
akademickimi, szczególnie holenderskimi. Obecnie realizowany jest
program wymiany studentów pomiędzy tymi krajami, zaś wielu spośród
członków kadry uczelni regularnie prezentuje swoje prace w Holandii.
Ecole Superieure des Arsts Appliques (Genewa, Szwajcaria)
Wydział jubilerski został założony w 1987 r. przez Esther Brinkmann, a
obecnie kształci 20 studentów. Wydział oferuje edukację w ramach 2
kursów: projektowania współczesnej biżuterii oraz projektowania
zegarków. Fundamentem obydwu programów jest nauczenie studentów
tworzenia projektów autorskich, które pozostają w związku z otoczeniem
człowieka - zarówno tym najszerzej rozumianym, jak i najbliższym,
osobistym, włączając w to przedmioty codziennego użytku. W czasie
trzyletnich studiów uczestnicy rozwijają w sobie umiejętności
artystyczne oraz techniczne, przetwarzając różne materiały w celu
stworzenia konkretnych obiektów. Mają też możliwość realizowania swoich
koncepcji przy użyciu różnych środków. Prowadzona jest wymiana
międzynarodowa, a ponadto studentom umożliwia się udział w wystawach i
sympozjach.
HDK. School of Design and Crafts (Göteborg, Szwecja)
Szkoła wchodzi w skład Wydziału Sztuk Pięknych i Użytkowych
Uniwersytetu w Göteborgu, w Szwecji. Założona została w 1848 r., a od
1977 r. ma prawo do nadawania tytułów magisterskich. Od utworzenia w
tymże roku Wydziału Sztuk Pięknych i Użytkowych, szkoła przyjmuje także
studentów prowadzących działalność badawczą. W ramach studiów
licencjackich wykładane są przedmioty dotyczące podstaw projektowania,
wykonywania wyrobów z ceramiki, tkanin i jubilerstwa. W ramach studiów
magisterskich studenci indywidualnie pracują w pracowniach, zgłębiając
takie zagadnienia, jak konserwacja, film i architektura, tożsamość i
komunikacja, informacja, sztuka, materiały i technologia. Istnieje też
program studiów magisterskich w dziedzinie sztuki użytkowej dotyczący
tkanin, ceramiki, pracy w metalu i jubilerstwa. Szkoła ma również bardzo
dobrze rozwinięty program wymiany studenckiej.
Wydział Projektowania Biżuterii jest najmniejszy - przyjmuje 5-6 osób
na studia licencjackie i 4-5 osób na studia magisterskie. Wykładane
przedmioty są zróżnicowane nie ze względu na styl, lecz na rodzaj
materiału, choć większość słuchaczy ma już wcześniejsze doświadczenia,
zazwyczaj z pracą w metalu. W procesie edukacyjnym duży nacisk kładziony
jest na związki pomiędzy biżuterią a jej użytkownikiem oraz wynikające
stąd przekazy. Dużą uwagę zwracają również problemy związane z
projektowaniem oraz na rozwijanie zdolności artystycznych studentów.
Nauczaniem zajmuje się niewielka grupa wykładowców etatowych, wspierana
przez krajowych, jak i zagranicznych profesorów wizytujących. Zajęcia
odbywają się w formie workshopów oraz seminariów, a studenci przebywają
pod ciągłym artystycznym i technicznym nadzorem opiekunów. Elementem
szkolenia są także wyjazdy naukowe i udział w wystawach. Wydział
dysponuje dobrze przygotowanymi pracowniami.
Burg Giebiechenstein - Hochschule fźr Kunst und Design (Halle, Niemcy)
Specjalizację jubilerską oferują studia w ramach programu sztuk
plastycznych. Kładzie on nacisk na intensywną i pilną pracę w dziedzinie
małych form. W takim ujęciu kreowany obiekt postrzegany jest nie tyle
jako fragment większej przestrzeni, lecz przede wszystkim w kontekście
jego związków z ludzkim ciałem oraz naszym osobistym otoczeniem. Jest to
więc biżuteria, gadżet, mała forma plastyczna, które wyrażają wszystkie
możliwe postaci wzajemnych interakcji. Stawiają one w bezpośredni
sposób pytania dotyczące podejścia do życia, ambicji i projekcji
własnych wyobrażeń. Ich percepcja jest natychmiastowa i intuicyjna.
Celem kursu jest nauczenie studentów takiej wizualizacji idei, aby
można je było realizować w przedmiotach o rozmiarach użytkowych.
Początkowo u uczestników rozwijane jest poczucie artystycznej pewności,
gdy ich działania podejmowane są w ramach pewnych ściśle wytyczonych
granic. Gdy już takiej pewności nabiorą, prowokowani są do ich
przekraczania. Sukces wymaga przy tym umiejętności wyboru właściwych
technik i materiałów. Żywotność każdej tematyki zależy od jej otwartości
na różne wpływy i modyfikacje, bez względu na to, czy jest ona bardziej
lub mniej związana z jubilerstwem. Potrzeba tej otwartości znajduje
odzwierciedlenie zarówno w merytorycznej treści kursu jak i jego
praktycznej organizacji. W kursie uczestniczy 15-20 osób, które do
swojej dyspozycji mają pracownię znajdująca się w dolnej części zamku
Giebiechenstein.
South Carelia Polytechnic Jewellery & Stonework Design (Lappeenranta, Finlandia)
Studia trwają 4 lata. Początkowo ich uczestnicy zgłębiają tajniki
obróbki kamieni, metali szlachetnych oraz innych materiałów, które potem
łączą w tworzonych przez siebie pracach-wyrobach jubilerskich. Proces
dydaktyczny obejmuje także nauczanie nowych sposobów i technik
wykorzystywania owych materiałów. Po takim przygotowaniu studenci mogą
specjalizować się w projektowaniu biżuterii lub wyrobów z kamieni.
Latem 2000 r. nad jeziorem Saimaa otwarto nową pracownię jubilerską
Rantapaja. Wyposażona jest w stanowiska pracy dla 10-15 osób i
przeznaczona przede wszystkim dla dyplomowanych artystów z Finlandii i
zagranicy oraz studentów - w pierwszym rzędzie tych, którzy przygotowują
prace licencjackie. Znajduje się tam również galeria, w której
wystawiać się mogą wizytujący wykładowcy, studenci i artyści fińscy bądź
zagraniczni.
Akademie der Bildenden Künste (Monachium, Niemcy)
Na kursie jubilerstwa i kreacji małych form kształci się około 20
studentów, którzy obecnie w prawie 70% pochodzą z Japonii, USA,
Australii, Nowej Zelandii oraz państw europejskich. Prawie wszyscy
odbywali wcześniej wstępne kursy rzemiosła. Studia w akademii trwają do
12 semestrów, oferując dużą dowolność w studiowaniu zagadnień związanych
z biżuterią i jej wykonywaniem. Każdy ze słuchaczy działa
indywidualnie, opracowując własne pomysły i wyroby. Na zajęciach
dyskutowane są zagadnienia formalne i techniczne, jak również problemy
wynikające z przemieszania antropologicznych, etnologicznych i
socjologicznych aspektów sztuki jubilerskiej. Wykłady gościnne oraz
seminaria stanowią trwały element kursu. Innym jego stałym składnikiem
są wewnątrzgrupowe zawody czy doroczna - organizowana w ostatnim
tygodniu lipca - wystawa prac studentów akademii. Klasa prezentuje tam
zazwyczaj swoiste wariacje na konkretny, ustalony wcześniej temat, jak
np. Biżuteria dla Profesora, Garnitur Biżuterii, Viva la Vitrina,
Biżuteryjne Cafe, Świat Biżuterii.
Rhode Island School of Design (Providence, USA)
Obecny program jest realizowany od 8 lat i składa się z trzyletnich
studiów licencjackich (poświęconych zagadnieniom podstawowym) oraz dwu-
lub trzyletnich studiów magisterskich. Wymagane jest zaliczenie historii
zdobnictwa oraz trwającej rok nauki interpretacji.
Większość oferowanych cyklów wykładowych związana jest bezpośrednio z
nauczaniem umiejętności warsztatowych. Program ma określoną strukturę,
ale zarazem pozostaje otwarty na indywidualności i nie ogranicza
niezależności w zakresie projektowania. Od 10 lat w ramach przedmiotów
objętych programem nauczania dla jednej bądź kilku grup studenckich
corocznie gościnnych wykładów udziela przynajmniej jeden europejski
specjalista. Wizytujący goście wnoszą swój wkład w nauczanie jubilerstwa
i obróbki metali w USA, oferując specyficzny rodzaj instruktażu łatwo
dostępny w Europie, lecz już znacznie trudniej w Stanach Zjednoczonych.
Inną istotną zaletą szkoły są jej ścisłe związki z miejscowym Muzeum
Sztuki - jedną z ważniejszych tego typu placówek na wschodnim wybrzeżu
USA - co znacznie zwiększa potencjał edukacyjny uczelni. Muzeum to stara
się stworzyć kolekcję biżuterii współczesnej i jak do tej pory udało
się już w nim zgromadzić spore zbiory obecnie wytwarzanych wyrobów
jubilerskich, ceramiki oraz naczyń. Instytucja ta jest nie tylko cenna
dla szkoły, ale również dla całej lokalnej społeczności. Celem Wydziału
Jubilerskiego i Obróbki Metali jest przekazanie studentom poczucia
odpowiedniej równowagi pomiędzy pomysłem a jego realizacją, nauczenie
tradycji i zarazem wspieranie progresywnego podejścia do zgłębianych
treści i koncepcji. Studentów zachęca się do twórczego myślenia oraz
poszukiwania unikatowych i indywidualnych rozwiązań w tworzonych
projektach.
GRUPA MEDIA INFORMACYJNE & ADAM NAWARA |