Seven Images - jak torbę fotograficzną
Jeżeli fotografujemy gdziekolwiek poza domem, a bezpieczeństwo naszego sprzętu nie jest nam obojętne szybko dojdziemy do wniosku, że potrzebujemy odpowiedniego „opakowania” do przenoszenia aparatu i niezbędnych akcesoriów z miejsca na miejsce. Idealna torba zapewni maksymalną ochronę przed uszkodzeniami mechanicznymi oraz warunkami atmosferycznymi, pozwoli dobrze zorganizować sprzęt w odpowiednich przegródkach i kieszonkach zapewniając możliwie najprostszy dostęp do tego czego właśnie potrzebujemy. Wszystko to na małej powierzchni, zapakowane tak by bez szkody dla kręgosłupa można było iść z całym wyposażeniem na koniec świata. Taka Torba będzie także wyglądać równie profesjonalnie i atrakcyjnie jak nasz sprzęt, nie zwracając jednocześnie uwagi potencjalnych złodziei.
Niestety torba idealna posiadająca wszystkie wspomniane wyżej cechy nie istnieje, dlatego będziemy musieli zdecydować się na pewien kompromis i już na samym początku ocenić, które z zalet oferowanych rozwiązań będą miały dla nas największe znaczenie.
Minimum dla mobilnych
Pierwszym kryterium, które weźmiemy pod uwagę będzie możliwie prosty i szybki dostęp do aparatu i niezbędnych akcesoriów. Najprostszym rozwiązaniem w tym przypadku są oferowane do aparatów kompaktowych i hybrydowych oraz pojedynczych akcesoriów etui, pokrowce oraz trochę większe kabury – odpowiednie także dla lustrzanek wyposażonych w niewielki obiektyw. Takie rozwiązanie będzie świetne dla początkujących fotografów posiadających aparat z jednym obiektywem, oraz dla tych, którzy wybierając się na spacer lub dłuższą wędrówkę postawią na ograniczenie ilości ciężkiego sprzętu do minimum. Dobra kabura, wystarczy także by ochronić aparat przed deszczem, a ze względu na niewielkie rozmiary zmieści się w większym plecaku czy torbie, jako element bagażu.
Torba dla bardziej wymagających
Sztuka fotografii ma to do siebie, że do profesjonalnych zastosowań wymaga stosowania bardziej specjalistycznych akcesoriów do różnych zadań. Często okazuje się, że Fotograf potrzebuje do pracy dodatkowych obiektywów, lampy, zapasowych akumulatorów, kart pamięci, światłomierza, a w dodatku to wszystko chce mieć „pod ręką” tak by maksymalnie szybko reagować na zmieniającą się sytuację i oświetlenie. W takich przypadkach najlepiej sprawdzają się torby foto, które są stosunkowo poręczne i w zależności od modelu pomieszczą całkiem duży zestaw sprzętu. Wybór w tej kategorii jest bardzo duży – od najtańszych opcji niewiele większych od kabur, aż po najbardziej rozbudowane modele skonstruowane tak by zmieścić dwa gotowe do pracy aparaty razem z całym wyposażeniem. Niektóre modele wyposażone są dodatkowo w pas biodrowy, stabilizujący pozycje torby i częściowo odciążających nasze ramię.
Plecak na cięższy sprzęt
Nie każdy jednak ma budowę ciała Pudziana i może sobie pozwolić na noszenie kilkunastu kilogramów na ramieniu. Nawet jeżeli nie straszne nam skrzywienie kręgosłupa, wizja noszenia torby podczas długiego spaceru, jazdy na rowerze lub po prostu fotografowania przez kilka godzin gdy zmęczenie i ból ramienia zaczynają mocno ograniczać ruchy i koncentrować większą część naszej uwagi powinna już być dla nas przerażająca.
Producenci pomyśleli także o tym, proponując szeroką gamę specjalnych plecaków foto, zdolnych pomieścić jeszcze więcej sprzętu niż torby, a dodatkowo umożliwiając też umocowanie statywu na zewnątrz. Konstrukcja niektórych plecaków została zaplanowana w taki sposób, by oprócz sprzętu fotograficznego znalazło się miejsce na rzeczy osobiste takie jak kurtka przeciwdeszczowa czy prowiant - ten pozornie oczywisty szczegół docenią ci, którzy często wybierają się na dłuższe wyprawy i lubią mieć wszystko w jednym zgrabnym opakowaniu. Przy wyborze plecaka warto zwrócić uwagę na system nośny – większy komfort zapewnią nam szerokie szelki, a tym bardziej stosowany w niektórych modelach specjalny stelaż podobny do tego jaki można spotkać w lepszych plecakach turystycznych zapewniający optymalne odprowadzanie wilgoci z naszych pleców i optymalną stabilność wzmocnioną przez pas biodrowy. Dobrze jest przyjrzeć się możliwościom rozmieszczenia poszczególnych elementów w plecaku, także ze względu na środek ciężkości, który umieszczony zbyt wysoko może obniżyć nie tylko komfort noszenia, ale i stabilność całej sylwetki. Niestety wyciągnięcie nawet samego aparatu z plecaka zazwyczaj wymaga jego zdjęcia, co znacznie wydłuża czas potrzebny by rozpocząć fotografowanie. Rozwiązaniem tego problemu jest stosowany w niektórych modelach system tzw. szybkiego dostępu, który umożliwia chowanie i wyjmowanie aparatu przez dodatkowy otwór umieszczony z boku plecaka.
Połączenie torby i plecaka - interesujący kompromis?
Ponieważ problem wyboru pomiędzy torbą, a plecakiem dotyczy wielu fotografów i tutaj producenci postarali się wyjść naprzeciw potrzebom użytkowników. Na rynku można znaleźć co raz więcej plecaków/toreb typu Sling, które łączą zalety obu rozwiązań – mogą być noszone na plecach na jednym szerokim ramiączku, a w razie potrzeby przeciągnięte do przodu tak by – jak w przypadku torby - łatwo można było dobywać ich zawartość. Niestety opcja ta nie zapewnia takiego komfortu jak tradycyjny plecak.
Dla tych, którzy nadal nie mogą się zdecydować dobrym rozwiązaniem może okazać się wyposażona w płaszcz przeciwdeszczowy i pewne mocowanie statywu torba i plecak foto w jednym, którą w zależności od potrzeby można szybko przekształcić w jedną lub drugą opcje zachowując najważniejsze zalety obu propozycji. Ciekawą alternatywą jest także plecak foto na kółkach, który świetnie sprawdzi się zwłaszcza w podróży, odciążając nasze plecy od ważącego słusznie sprzętu.
Rozwiązania do specjalnych zastosowańJeżeli za kryterium wyboru przyjmiemy maksymalne zabezpieczenie sprzętu najodpowiedniejsza okaże się solidna walizka często używana w przypadku fotografii studyjnej, gdy sprzęt transportowany jest samochodem, a sesje odbywają się w określonym miejscu. Do organizacji przestrzeni w walizce służą najczęściej sztywne przegrody lub wypełniająca całe wnętrze gąbka, którą można idealnie dopasować do umieszczanego w niej sprzętu.
Zawodowi reporterzy chowają przydatne akcesoria w kieszeniach specjalnych kamizelek, dzięki czemu można powiedzieć, że faktycznie mają wszystko „pod ręką”. Kamizelka nie pomieści jednak niestety ciężkiego obiektywu ani drugiego body, dlatego mimo maksymalnej mobilności będzie raczej jedynie rozwiązaniem dodatkowym.
Na co jeszcze warto zwrócić uwagę
Bez względu na to jakie rozwiązanie wybierzemy dla siebie, każdy model musimy ocenić pod kątem jakości materiałów i wykończenia oraz ew. zastosowanych rozwiązań i dołączonych akcesoriów. Zwłaszcza jeżeli będziemy korzystać z naszego sprzętu głównie w terenie musimy zwrócić uwagę na to czy materiał będzie wystarczająco chronił aparat przed deszczem i wilgocią. Niektóre modele wyposażone są w dodatkowe pokrowce przeciwdeszczowe, które lepiej ochronią wnętrze torby przed dużym deszczem, a także przed zabrudzeniem, gdy po burzy znajdziemy się w mocno błotnistym otoczeniu. Równie ważna jest warstwa znajdująca się pomiędzy materiałem zewnętrznym, a naszym umieszczonym w środku „jajkiem”. Nowoczesne tworzywa skutecznie chronią przed wstrząsami i izolują zmniejszając ryzyko „zamrożenia” lub przegrzania elektroniki (duże i gwałtowne zmiany temperatur grożą także pojawieniem się wilgoci nawet w nieużywanym sprzęcie), nie zwiększając jednocześnie naszej torby do niebotycznych rozmiarów.
Jakość ekspresów, nap, pasków oraz wszelkich innych zapięć i szelek, ma duże znaczenie nie tylko ze względu na ryzyko, że cały nasz bagaż wyląduje z impetem na ziemi, lub zgubimy dopięty z zewnątrz statyw, ale często wpływa też na wygodę użytkowania, co może bezpośrednio przekładać się na szybkość wydobywania sprzętu z najczęściej używanych komór. Nie muszę wspominać co się dzieje, gdy w czasie pracy lub podczas kilkudniowej wyprawy z dala od cywilizacji popsuje się główny zatrzask...
Aspekt wizualny, który dla niektórych nie gra żadnej roli, dla innych będzie również istotnym kryterium wyboru. Ocenę atrakcyjności poszczególnych modeli pozostawię waszemu gustowi. W tym miejscu należy jednak wspomnieć, że często „bajeranckie” torby znanych producentów z wyraźnie zaznaczonym logo jasno informują o potencjalnej zawartości przyciągając potencjalnych złodziei, co skłania wielu fotografów do wyboru „normalnej” z wyglądu torby.
Podsumowanie:
Rodzaj Torby |
Zalety |
Wady |
|
|
|
Kabura |
- niewielki rozmiar i waga
- łatwy dostęp do aparatu |
- brak miejsca na dodatkowy sprzęt |
Torba |
- łatwy dostęp do sprzętu
- stosunkowo duża pakowność
- wysoka ergonomia i możliwość modyfikowania przegródek |
- duże obciążenie na jedno ramie
- ograniczenie swobodnych ruchów podczas fotografowania |
Plecak |
- nie obciąża kręgosłupa
- dobrze chroni sprzęt
- dodatkowe miejsce na rzeczy osobiste
- wysoka ergonomia i możliwość modyfikowania przegródek |
- wydobycie sprzętu zazwyczaj wymaga zdjęcia plecaka
- ograniczenie kontroli nad sprzętem gdy znajduje się na naszych plecach(chociaż stosuje się różne zabezpieczenia przed kradzieżą) |
Plecak / Torba typu Sling |
- łączy w sobie zalety Torby i plecaka – pozwala nosić sprzęt na plecach umożliwiając stosunkowo łatwy dostęp do aparatu |
- zwykle jego konstrukcja nie daje tak dużego komfortu noszenia jak tradycyjny plecak |
Walizka |
- maksymalna ochrona sprzętu
- regularne kształty – idealna pakowność |
- niewygodne do noszenia na dłuższą metę |
Kamizelka |
- zapewnia możliwie zoptymalizowany dostęp do najpotrzebniejszych akcesoriów |
- niezbyt atrakcyjnie wygląda
- nie będzie odpowiednia do bezpiecznego przenoszenia sprzętu |
|