|
|
|
|
|
Mitologia |
|
|
|
|
Mitologia Jeśli chcesz poznać ciekawych ludzi, ciekawe miejsca, dać się porwać ekscytującym wrażen11iom, poczuć przyspieszone tętno, mocniejsze bicie serca, skosztować wolności, odkryć swoje hobby, pasje to możesz to uczynić razem z Nami – Pasjonatami Grupy Media Informacyjne.
|
|
|
|
|
|
|
Strona producenta :
www.ppp.com |
|
|
|
Dokonując zakupu, dokonujesz właściwego wyboru |
Grupa Media Informacyjne - Sklep GMI |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nasi partnerzy |
|
|
|
Zakupy |
Zakupy |
Zakupy |
000 000 000 |
000 000 000 |
000 000 000 |
Zakupy |
Zakupy |
Zakupy |
000 000 000 |
000 000 000 |
000 000 000 |
Zakupy |
Zakupy |
Zakupy |
000 000 000 |
000 000 000 |
000 000 000 |
Zakupy |
Zakupy |
Zakupy |
000 000 000 |
000 000 000 |
000 000 000 |
Zakupy |
Zakupy |
Zakupy |
000 000 000 |
000 000 000 |
000 000 000 |
Zakupy |
Zakupy |
Zakupy |
000 000 000 |
000 000 000 |
000 000 000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Funkcje i znaczenie mitów
Wśród głównych funkcji mitów możemy wyróżnić:
• funkcję poznawczą – wyjaśniały poszczególne zjawiska istniejące w naturze np. wybuchy wulkanów (kuźnia Hefajstosa), zmienność pór roku (mit o Demeter i Korze), pioruny i grzmoty (gniew Zeusa);
• funkcję światopoglądową – określały zakres wierzeń religijnych i zakreślały obraz świata (mit o powstaniu świata), wyznaczały normy postępowania, odwoływały się do moralności (np. prawo gościnności, dotrzymywania słowa);
• funkcję sakralną – dotyczyły kultów poszczególnych bóstw, obrzędów religijnych, składania ofiar i uroczystości na rzecz bogów;
• funkcję kulturotwórczą – w starożytności inspirowały twórców wielu dziedzin – epików, tragików i liryków, dostarczały tematy rzeźbiarzom, malarzom i architektom. Wpłynęły na rozwój kultury śródziemnomorskiej – kolebki współczesnej europejskiej kultury.
Główną funkcją mitów w zamierzchłych czasach było ukazywanie przeszłości, wyjaśnianie pochodzenia świata i człowieka, tłumaczenie zjawisk atmosferycznych, ukazywanie stosunków międzyludzkich i określanie hierarchii wartości i praw. Czas mityczny wyraźnie różnił się od czasu historycznego – był święty i niezmienny. Mity odpowiadały na odwieczne pytania dręczące ludzkość: skąd wziął się człowiek?, jak powstał wiatr?, dlaczego pory roku zmieniają się?, skąd biorą się deszcze i burze?
W antyku mity wyrażały zbiorowe emocje, lęki i radości. Tłumaczyły Grekom świat, stanowiły o jedności społeczeństwa opartego na tych samych wierzeniach, tworzyły jego tożsamość. Miały wielkie znaczenie sakralne. Stanowiły podstawę obrzędowości i wyjaśniały pochodzenie poszczególnych rytuałów. Z czasem znaczenie religijne zmieniło się w znaczenie kulturowe.
„Znaczenie mitów dla narodów wyrosłych z kultury śródziemnomorskiej jest nie do przecenienia. Pozwalają one w pełni zrozumieć literaturę sięgającej do utrwalonej w nich frazeologii i symboliki, poznać religię i normy etyczne obowiązujące w antyku, odkryć mentalność i społeczne uwarunkowania tamtej, tak odległej w czasie, epoki.” – D. Polańczyk, „Mitologia Jana Parandowskiego”, Lublin 2001, s. 8
W czasach nowożytnych bogactwo mitów opowiadających o rywalizacji bogów, ludziach którzy rzucili bogom wyzwanie, bogach poszukujących ziemskich rozkoszy, nieuchronności ludzkiego losu, nieustannej walce z przeznaczeniem, o waleczności, sprycie wierności, a także miłości i miłostkach stały się niewyczerpaną skarbnicą tematów, motywów, artystycznych inspiracji. Artystów identyfikujących się z kulturą klasyczną zawsze pociągał humanizm mitów połączony z ich lekkością, humorem i fantazją. Czerpanie z bogactw antyku rozpoczęło się we wczesnym renesansie i trwa z większym lub mniejszym natężeniem do dziś, pozwalając na odniesienie dawnych opowieści do współczesnych problemów. Śledząc kolejne dzieła inspirowane grecką mitologią dostrzec więc można rozwój cywilizacji z jej kolejnymi autentycznymi arcydziełami.
„[…] dwa czynniki – literacka opowieść, poetycka i epicka zarazem, oraz klarowny, powszechnie zrozumiały obraz zdecydowały o „drugiej młodości” mitologii greckiej. W cytatach i najróżniejszych trawestacjach towarzyszy nam ona do dziś, zarówno w sztukach plastycznych, jak literaturze, muzyce, teatrze i filmie.” – M. Pietrzykowski, „Mitologia starożytnej Grecji”, Warszawa 1983, s. 294.
GRUPA MEDIA INFORMACYJNE & ADAM NAWARA |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
News - News |
|
News - News |
|
News - News |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
FACEBOOK |
|
YOUTUBE |
|
TWITTER |
|
GOOGLE + |
|
DRUKUJ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|