Grupa Media Informacyjne zaprasza do wspólnego budowania nowej jakości    
Nowe Media - Modern News Life    
                                                   
                                                   
   
  TV Radio Foto Time News Maps Sport Moto Econ Tech Kult Home Fash VIP Infor Uroda Hobby Inne Akad Ogło Pobie Rozry Aukc Kata  
     
     
         
         
  GRUPA MEDIA INFORMACYJNE - KULTURA I SZTUKA
   
COUNTRY:
   
   
 
             
    Artysta   Okres twórczości  
       
           
    Claude Monet   1840-1926  
             
 
     
 
 

Odwiedziwszy jakąkolwiek większą księgarnię w dużym mieście, bez trudu można zauważyć, że znaczna część książek, tudzież albumów, których głównym tematem jest sztuka zawiera biografie artystów z kręgu impresjonistów takich ja Monet, Renoir czy Edgar Degas, oraz artystów bliskich temu kierunkowi jak Vincent Van Gogh czy Paul Cezanne.

Także na pytanie zadawane studentom na Akademiach Sztuk Pięknych, który kierunek w historii malarstwa im się najbardziej podoba. Większość bez wahania wskazuje na impresjonizm.

I rzeczywiście obecnie w wielkich galeriach oraz muzeach na całym świecie to obrazy tych artystów przyciągają największą uwagę miłośników sztuki. A na aukcjach ich dzieła są chętnie nabywane do prywatnych zbiorów i kolekcji mimo ogromnych sum, jakie trzeba wyłożyć na ich zakup. Łatwo znaleźć odpowiedź, dlaczego się tak dzieje. Raz, że jest popyt na tego rodzaju sztukę. A dwa że dzieła te wyróżniają się niezwykłą urodą. Cieszą oko i oglądanie ich sprawia autentyczną przyjemność i radość.

Pośród wielu znakomitych impresjonistów to Claude Monet jest najbardziej znany i rozpoznawalny. Prawdziwy impresjonista. Czołowy przedstawiciel tego krótkiego, ale niezmiernie ważnego ruchu i kierunku w sztuce. Monet był artystą niezrównanym w utrwalaniu chwili w swych dziełach. Stosował czyste kolory. Zamieniał gęste ślady pędzla w rzekę barw. W pejzażach skupiał się przede wszystkim na efektach światła padającego na rozmaite obiekty. Umiał doskonale dokonywać syntezy koloru i formy. Jego prace charakteryzują swobodne, pełne energii i życia pociągnięcia pędzla. W swojej długiej drodze twórczej podejmował przeróżne tematy. Warto zwrócić uwagę na serie płócien, które namalował w latach 1892-1894. Tematem cyklu, składającego się z 20 obrazów, jest gotycka Katedra Notre-Dame w Rouen. Monet, malarz ambitny i wytrwały w dążeniu do celów, jakie sobie w życiu wyznaczał już wcześniej malował całe serie płócien ukazujących jeden wybrany temat. W ten sposób powstały Stogi siana malowane w latach 1890-1891, Topole, czy dworzec Saint-Lazare.

W lutym 1892 roku Monet wynajmuje, nieduży pokoik dokładnie naprzeciw zachodniej fasady Katedry. Przez następne dwa lata, systematycznie maluje ten motyw przy różnym świetle i o różnych porach dnia, utrwalając i przelewając na swe płótna wrażenia i zjawiska świetlne, jakie jego wspaniałe oko zdołało wychwycić. Długa praca nad cyklem i stałe nakładanie nowych Świerzych warstw farb dały w ostatecznym rezultacie prace o tak bogatej strukturze, że ktoś porównywał je do zaprawy. I faktycznie obrazy te mienią się ogromnym bogactwem kolorów i sprawiają wrażenie wibracji. Czujemy patrząc na nie ulotność chwili w czasie. Tchną siłą malarskiej inwencji i odwagi artystycznej kreacji artysty.

Monet pozostał wierny ideom impresjonizmu przez całe długie swoje życie. Wywarł wpływ nie tylko na artystów sobie współczesnych, ale i na ich następców.

 
     
       
             
       
   

Taras w Saint-Adresse

 

Dworzec Saint-Lazare

 

Dworzec Saint-Lazare, 1877, 80 x 98 cm, Fogg Museum w Cambridge (Stany Zjednoczone)

             
       
   

Spacer - Kobieta z parasolką

 

Stóg siana w słońcu Poranny efekt

 

Impresja, wschód słońca, 1872, 48 x 63 cm, Museé Marmottan w Paryżu

             
       
   

Plaża w Trouville, 1870, 38 × 46 cm, National Gallery w Londynie

  1906, 87,6 × 92,7 cm, The Art Institute of Chicago   Japoński mostek w Giverny, 1890, 101x89,9, Art Institute, Chicago
             
       
    1907, Bridgestone Bijutsukan, Tokio   1916, 200,5 × 201 cm, Narodowe Muzeum Sztuki Zachodniej, Tokio   Museé Marmottan w Paryżu
             
       
   

Pani Monet w stroju japońskim, 1876, Museum of Fine Arts w Bostonie

  Katedra w Rouen   Katedra w Rouen
             
       
   

Impresja - Wschód słońca

  Katedra w Rouen   Katedra w Rouen
             
       
    La Grenouillère, 1869, 74,6 × 99,7 cm, Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku   Budynek Parlamentu w Londynie   Budynek Parlamentu w Londynie
             
       
    Łodzie rybackie wypływające z portu, 1874, 60 x 101 cm, kolekcja prywatna   Budynek Parlamentu w Londynie   Budynek Parlamentu w Londynie
             
             
         
   
         
 
FACEBOOK YOUTUBE TWITTER GOOGLE + DRUKUJ  
     
    Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu Copyright: Grupa Media Informacyjne 2010-2012 Wszystkie prawa zastrzeżone.