|
|
Frederic Leighton, 1. baron Leighton (ur. 3 grudnia 1830 w Scarborough, zm. 25 stycznia 1896 w Londynie) – brytyjski malarz i rzeźbiarz, czołowy przedstawiciel wiktoriańskiego klasycyzującego akademizmu. Malował kompozycje historyczne, mitologiczne i alegorie, jego prace nawiązywały do sztuki antyku i renesansu. Wykonywał również rzeźby z brązu.
Biografia i twórczość
Urodził się w bogatej rodzinie londyńskich biznesmenów, wiedzę zdobywał w University College School. Naukę kontynuował w Europie, studiował we Florencji w Accademia di Belle Arti, w Rzymie i Frankfurcie. W latach 1855–1859 przebywał w Paryżu, gdzie poznał Ingresa, Delacroix, Corota i Milleta.
Po powrocie do Londynu w 1860 zainteresował się twórczością prerafaelitów, z którymi był luźno związany. W 1864 został członkiem Royal Academy, a od 1878 do śmierci był prezydentem Królewskiej Akademii. Otrzymał m.in. godność Knight Bachelor oraz tytuł baroneta. W 1894 nagrodzony Royal Gold Medal. 24 stycznia 1896, czyli dzień przed śmiercią został 1. baronem Leighton i otrzymał tytuł para.
Artysta pozostawił po sobie bogatą i różnorodną twórczość. Malował obrazy inspirowane antykiem, tworzył portrety i ilustracje. Zajmował się też rzeźbą – jego najbardziej znanym dziełem jest Atleta walczący z Pytonem (1874–1877). W jego domu Kensington mieści się obecnie muzeum.
Wybrane prace
Flaming June (1895)
Ikar i Dedal (1869)
Death of Brunelleschi, 1852
The Fisherman and the Siren, ok. 1856-1858
The Painter’s Honeymoon, ok. 1864
Orfeusz i Eurydyka, 1864
Mother and Child, ok. 1865
Daedalus and Icarus, ok. 1869
Hercules Wrestling with Death for the Body of Alcestis, 1869-71
Greek Girls Picking up Pebbles by the Sea, 1871
Music Lesson, ok. 1877
Nausicaa, ok. 1878
Winding the Skein, ok. 1878
Light of the Harem, ok. 1880
Wedded, ok. 1881 – 1882
Captive Andromache, ok. 1888
The Bath of Psyche, ok. 1889−90
The Garden of the Hesperides, ok. 1892
Flaming June, 1895
The Armlet
Phoebe
A Bather
|
|