Grupa Media Informacyjne zaprasza do wspólnego budowania nowej jakości    
Nowe Media - Modern News Life    
                                                   
                                                   
   
  TV Radio Foto Time News Maps Sport Moto Econ Tech Kult Home Fash VIP Infor Uroda Hobby Inne Akad Ogło Pobie Rozry Aukc Kata  
     
     
         
         
  GRUPA MEDIA INFORMACYJNE - KULTURA I SZTUKA
   
COUNTRY:
   
   
 
             
    Artysta   Okres twórczości  
       
           
    Stech, Andrzej
  1635-1697  
             
 
     
 

Najwybitniejszy malarz gdański drugiej połowy XVII wieku. Pierwsze nauki pobierał w pracowni swojego ojca. Po przeniesieniu się w 1635 roku rodziny Stechów do Gdańska był czeladnikiem u Adolfa Boya (do 1658), którego córkę poślubił. W 1662 roku został mistrzem cechu malarzy, a obywatelem Gdańska w 1667 r. Przypuszcza się, że odbył podróże do Holandii (Leyda), Wenecji i Rzymu.
Andrzej Stech był malarzem wszechstronnym. Mimo, że był luteraninem, tworzył obrazy dla gdańskich kościołów katolickich (św. Mikołaja, Bożego Ciała) i pocysterskich kościołów w Oliwie i Pelplinie. Dla dekoracji krużganków kościoła w Pelplinie namalował 15 dużych obrazów o treści bibilijnej. Był autorem wielu świetnych portretów patrycjatu gdańskiego. Malował martwe natury i bukiety kwiatów. Malował też obrazy o treści mitologicznej. Sławnym jego dziełem jest Spacer za murami Gdańska, kompozycja będąca połączeniem portretu zbiorowego z krajobrazem.
Andrzej Stech był znakomitym rysownikiem. Ilustrował dzieła Jana Heweliusza, a światową sławę zyskał jako ilustrator dzieł naukowych botanika Jacoba Breyna.

 
     
       
             
       
             
    Portret mężczyzny z dwoma kwiatkami
Ok. 1666. Olej na płótnie. 84 x 75 cm.
Muzeum Narodowe w Gdańsku.
  Książę Aleksander Zasławski Ostrogski
1670. Olej na płótnie.
Muzeum Narodowe w Mińsku (Białoruś).
  Spacer za murami Gdańska
1670-1672. Olej na płótnie. 86,2 x 113 cm.
Herzog-Anton-Ulrich Museum, Braunschweig.
             
       
             
    Martwa natura z wiewiórką
Ok. 1672-1678. Olej na płótnie. 90 x 122 cm.
Muzeum Narodowe w Gdańsku.
  Święty Filip chrzci dworzanina etiopskiego
1673. Olej na płótnie. 300x145 cm.
Katedra w Pelplinie.
  Rodzina Dariusza przed Aleksandrem Wielkim
1674. Gwasz, papier. 27,4 x 44 cm
Muzeum Narodowe w Gdańsku.
             
       
             
    Portret mieszczanina gdańskiego
Ok. 1675.
Muzeum Narodowe w Poznaniu.
  Pokłon Trzech Króli
Ok. 1675.
Muzeum Historyczne w Gdańsku.
  Porwanie Europy
Ok. 1676. Gwasz, papier. 27 x 37 cm
Muzeum Narodowe w Gdańsku.
             
       
             
    Portret Johanna Gabriela Schmiedta (1662-1686)
1678. Olej na płótnie. 79,5 x 64 cm.
Muzeum Narodowe w Gdańsku.
  Martwa natura kwiatowa
Ok. 1678. Olej na płótnie. 63 x 46 cm.
Augsburg, Städtische Kunstsammlungen.
  Martwa natura kwiatowa w szklanym wazonie
? Olej na płótnie. 52 x 46,5 cm.
Zbiory Fundacji Książąt Czartoryskich w Krakowie.
             
       
             
    Zimowa panorama Gdańska
Do 1678.
  Portret młodzieńca z medalem z rodziny Schmiedenów
1680. Olej na płótnie. 78 x 63 cm.
Muzeum Narodowe w Gdańsku.
  Portret Heinricha Schwarzwaldta (1642-1705), rajcy gdańskiego
1682.  Olej na płótnie. 127 x 93 cm.
Muzeum Narodowe w Gdańsku.
             
       
             
    Portret Gabriela Friedricha Schumanna (1667-1718)
1685. Olej na płótnie. 84 x73 cm.
Muzeum Narodowe w Gdańsku.
  Portret patrycjuszki gdańskiej
1685. Olej na płótnie.87 x 72 cm.
Muzeum Narodowe w Gdańsku.
  Portret Friedricha Gottlieba Engelcke (1658-1716)
1686. Olej na płótnie. 127 x 102 cm.
Muzeum Narodowe w Gdańsku.
             
       
             
    Opat Michał Antoni Hacki (fragment obrazu z głównego ołtarza katedry w Oliwie)
1688.
Katedra w Oliwie.
  Oliwa - zespół zabudowań i kościół opactwa cysterskiego - obecna katedra
(fragment obrazu z głównego ołtarza katedry w Oliwie)

1688.
Katedra w Oliwie.
  Gody w Kanie Galilejskiej
1689-1696. Olej na płótnie. 290 x 308 cm.
Katedra w Pelplinie, krużganek wschodni.
             
       
             
    Chrystus i niewiasta kananejska
Ok. 1689. Olej na papierze. 18,3 x 33,5 cm.
Muzeum Narodowe w Poznaniu (depozyt Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk).
  Umywanie nóg
Ok. 1689. Olej na papierze. 23,7 x 36 cm.
Muzeum Narodowe w Poznaniu (depozyt Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk).
  Bitwa pod Chocimiem w 1673 roku
Przed 1697. Olej na płótnie.
Lwowska Galeria Sztuki.
------------------------------------
Obraz malowany wspólnie z F. van Kesselem.
             
         
   
         
 
FACEBOOK YOUTUBE TWITTER GOOGLE + DRUKUJ  
     
    Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu Copyright: Grupa Media Informacyjne 2010-2012 Wszystkie prawa zastrzeżone.