|
|
|
|
|
|
|
|
|
Artysta |
|
Okres twórczości |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bilińska-Bohdanowicz, Anna |
|
1857-1893 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Dzieciństwo spędziła na Ukrainie a pierwszych lekcji rysunku (1869-71) udzielał jej Michał Elwiro Andriolli przebywający na zesłaniu w Wiatce. Uzdolniona muzycznie uczyła się równocześnie gry na fortepianie a w 1875 roku rozpoczęła studia w Konserwatorium warszawskim. Od 1877 roku uczęszczała do Klasy Rysunkowej Wojciecha Gersona a po wyjeździe zagranicę (1882) uczyła się w Paryskiej Academie Julian i w pracowni Oliviera Mersona.
Była zdecydowaną zwolenniczką realizmu, krytyczną wobec impresjonizmu. Malowała przede wszystkim portrety ale interesowała się także tematyką rodzajową i pejzażami. Pracowała w oparciu o solidny warsztat akademicki o bezbłędnym rysunku, przemyślanej kompozycji i dbałości o perfekcyjny realizm. Pod koniec lat 80-tych zaczęła zdobywać uznanie, medale na wystawach, zbierać pochwały i otrzymywać zamówienia. Zaczęła też interesować się problemem swiatła w malarstwie, bezwiednie zbliżając sie do impresjonizmu.
W 1892 roku poślubiła lekarza Antoniego Bohdanowicza i z nim wróciła do Warszawy, gdzie chciała założyć własną szkołę malarstwa dla kobiet. Śmiertelna choroba serca uniemożliwiła te plany.
Anna Bilińska była kobietą wspaniałego charakteru, dzielnie walczącą z wielką biedą, zachowującą imponującą osobistą godność, choć los ją ciężko doświadczał. Kazimierz Walewski pisał o niej: "Dusza niepospolicie szlachetna i harda, gardząca reklamą".
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Widok z okna konserwatorium
(Saska Kępa
zimą)
1877. Olej na tekturze. 27 x 43 cm.
Muzeum Narodowe w Warszawie. |
|
Włoszka
1880. Olej na płótnie. 91 x 72 cm.
Obraz zaginiony. |
|
Józef sprzedany przez braci
1883. Olej na desce.
Muzeum Narodowe w Warszawie. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Murzynka
1884. Olej na płótnie. 63 x 48,5 cm.
Obraz zaginiony. |
|
Portret damy z lornetką
1884. Olej na płótnie. 91 x 72 cm.
Muzeum Narodowe w Warszawie. |
|
Kobieta z japońską parasolką
1885. Pastel. 94 x 74 cm.
Własność prywatna. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Peonie
1886. Olej na płótnie. 59 x 56 cm.
Muzeum Podlaskie w Białymstoku. |
|
Autoportret
1887. Olej na płótnie. 117 x 90 cm.
Muzeum Narodowe w Krakowie. |
|
Dziewczyna w chuście
1888. Olej, deska mahoniowa. 27,5 x 22 cm.
Własność prywatna. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bretonka na progu domu
1889.
Muzeum Narodowe w Warszawie. |
|
Ulica Unter den Linden w Berlinie
1890. Olej na płótnie. 82 x 60 cm.
Muzeum Narodowe w Warszawie. |
|
Portret młodej kobiety z różą w ręku
(Portret
M-lle R.)
1892. Olej na płótnie.
Muzeum Narodowe w Warszawie. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kobieta ze słowikiem
1892. Pastel na kartonie. 45,5 x 36,8 cm.
? |
|
Portret własny (niedokończony)
1892. Olej na płótnie. 163 x 113,5 cm.
Muzeum Narodowe w Warszawie. |
|
Starzec z książką
?. Olej na płótnie. 81 x 69 cm.
Lwowska Galeria Sztuki. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Pejzaż letni z drogą
? Akwarela, papier. 25 x 34,7 cm.
Własność prywatna. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|