|
|
|
|
|
|
|
|
|
Artysta |
|
Okres twórczości |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Pankiewicz, Józef |
|
1866-1940 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
W latach 1884-1885 studiował w Warszawie w Klasie Rysunkowej u Wojciecha Gersona i A. Kamińskiego, w 1885 w akademii w Petersburgu. W 1889 był wraz z Władysławem Podkowińskim w Paryżu. W latach 1906-1914 był profesorem Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Następnie przebywał w Hiszpanii i Francji. W 1923 powrócił do Krakowa, gdzie objął ponownie stanowisko profesora ASP. Od 1925 do śmierci przebywał we Francji, prowadząc w Paryżu filię krakowskiej ASP.
Poczatkowo tworzył pod wpływem Aleksandra Gierymskiego w duchu realizmu (Targ za Żelazną Bramą 1883). Od pierwszego pobytu w Paryżu zafascynowany impresjonizmem malował liczne pejzaże o motywach francuskich i polskich (Targ na kwiaty 1890, Rynek Starego miasta w nocy 1892), w następnej fazie uległ wpływom symbolizmu, powstały wówczas liczne nastrojowe obrazy, o ciemnym, niemal monochromatycznym kolorycie. Po 1900 powrócił do problematyki koloru malując portrety, martwe natury, kompozycje figuralne we wnętrzach (Wizyta 1923) i liczne pejzaże, m.in. z St. Tropez, La Ciôtat, Wenecji, odznaczające sie syntetyczną formą i intensywną gamą barwną. Uprawiał akwafortę i suchą igłę, które cechuje oszczędność, delikatność i precyzja kreski, sugestywny nastrój i malarskość. W twórczości swojej inspirował się dziełami Paula Cezanne'a, przejściowo kubistów, a także dawnych malarzy holenderskich i włoskich (zwłaszcza Wenecjan). Szczególny wpływ wywarło na Pankiewiczu malarstwo Pierre Bonnarda, z którym łączyła go długoletnia przyjaźń. Zasługą Pankiewicza było przeniesienie zdobyczy impresjonizmu na grunt polski, a poprzez licznych swoich uczniów wpłynął na ukształtowanie się koloryzmu w polskim malarstwie XX wieku.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Lato.
1890. Olej na płótnie. 67,5 x 56,5 cm.
Muzeum Śląskie, Katowice. |
|
Targ na kwiaty przed kościołem św. Magdaleny w Paryżu.
1890. Olej na płótnie. 94 x 129 cm.
Muzeum Narodowe, Poznań. |
|
Targ na kwiaty przed kościołem św. Magdaleny w Paryżu.
1890. Olej na płótnie. 56 x 47 cm.
Własność prywatna. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Wóz z sianem.
1890. Olej na płótnie. 50,5 x 69 cm.
Muzeum Narodowe, Kraków. |
|
Rynek Starego Miasta w Warszawie nocą.
1892. Olej na płótnie. 61 x 45,5 cm
Muzeum Narodowe, Poznań. |
|
Dorożka w nocy.
1893. Olej na płótnie. 72 x 70 cm.
Muzeum Narodowe, Kraków. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nokturn - Łabędzie w Ogrodzie Saskim w Warszawie nocą.
1894. Olej na płótnie. 86 x 151 cm.
Muzeum Narodowe, Waeszawa. |
|
Portret pani Oderfeldowej z córką.
1897. Olej na płótnie. 125,5 x 90 cm.
Muzeum Narodowe, Warszawa. |
|
Park w Duboju.
1897. Olej na płótnie. 85,5 x 130 cm.
Muzeum Narodowe, Warszawa. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Portret dziewczynki w czerwonej sukni (Józefy Oderfeldówny).
1897. Olej na płótnie. 75 x 58 cm.
Muzeum Narodowe, Kielce. |
|
Dziewczynka w czerwonej sukni.
1897. Olej na płótnie. 38 x 45 cm.
Muzeum Narodowe, Kraków. |
|
Le Jardin des Tuileries.
Przed 1908. Olej na tekturze. 27 x 37,4 cm.
Własność prywatna. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Japonka.
1908. Olej na płótnie. 200 x 94 cm.
Muzeum Narodowe, Kraków. |
|
Port w Concarneau.
1908.
Własność prywatna. |
|
Martwa natura z owocami i nożem.
1909. Olej na płótnie. 52 x 65,5 cm.
Muzeum Narodowe, Kraków. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Pejzaż z południowej Francji.
1910. Olej na płótnie. 54 x 73,5 cm.
Muzeum Górnośląskie, Bytom. |
|
Pejzaż z zabudowaniami kościelnymi.
1910-1912. Olej na płótnie. 39,5 x 49,5 cm.
Własność prywatna. |
|
Portret Marii i Krystyny Mańkowskich.
Ok. 1913. Olej na płótnie. 156 x 105 cm.
Muzeum Narodowe, Poznań. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Taras w Madrycie.
1917. Olej na płótnie. 102 x 68 cm.
Własność prywatna. |
|
Martwa natura z kawonami.
Ok. 1920. Olej na płótnie. 54 x 65 cm.
Muzeum Narodowe, Kraków. |
|
Piwonie.
Ok. 1923. Olej na płótnie. 56 x 48 cm.
Własność prywatna. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kwiaty w szklanym flakonie.
1925. Olej na płótnie. 65 x 50 cm.
Muzeum Górnośląskie, Bytom. |
|
Rue Cardinale w Paryżu.
1925. Olej na płótnie. 41 x 33 cm.
Własność prywatna. |
|
Pejzaż z La Ciôtat.
Ok. 1927. Olej na płótnie. 60 x 80,5 cm.
Muzeum Narodowe, Warszawa. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Pejzaż z Cassis.
Ok. 1928. Olej na płótnie. 36 x 53 cm.
Własność prywatna. |
|
Martwa natura z zielonym dzbanem.
1929. Olej na płótnie. 46,5 x 61,5 cm.
Muzeum Śląskie, Katowice. |
|
Anemony i książki.
?. Olej na płótnie. 55 x 46 cm.
Własność prywatna. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Autoportret.
?. Olej na płótnie. 61,5 x 44 cm.
Muzeum Narodowe, Warszawa. |
|
Bukiet kwiatów.
?. Olej na płótnie. 55 x 46 cm.
Galeria Obrazów, Lwów. |
|
Martwa natura z araukarią.
?. Olej na płótnie. 65,5 x 55,5 cm.
Własność prywatna. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|