Grupa Media Informacyjne zaprasza do wspólnego budowania nowej jakości    
Nowe Media - Modern News Life    
                                                   
                                                   
   
  TV Radio Foto Time News Maps Sport Moto Econ Tech Kult Home Fash VIP Infor Uroda Hobby Inne Akad Ogło Pobie Rozry Aukc Kata  
     
     
         
         
  GRUPA MEDIA INFORMACYJNE - KULTURA I SZTUKA
   
COUNTRY:
   
   
 
             
    Artysta   Okres twórczości  
       
           
    Orłowski, Aleksander   1777-1832  
             
 
     
 

Wkroczył na drogę sztuki przez protekcję możnych. Izabela Czartoryska podczas jednej ze swych podróży spotkała w zajeździe chłopaka smarującego węglem ściany ojcowskiej karczmy. Niezbyt systematyczną edukację artystyczną odbył u J. P. Norblina, M. Bacciarellego, W. Lesseura i B. Folino.
Początkowo działał w Warszawie, w 1802 przeniósł się na stałe do Petersburga. Żywy temperament artysty sprawił, że czołowe miejsce w jego twórczości zajmowały rysunki, często o dużych walorach dokumentacyjnych. Rysował sceny z powstania kościuszkowskiego (w którym brał udział), motywy rodzajowe, karykatury. W okresie rosyjskim w jego rysunkach i obrazach dominowała postać jeźdźca - średniowiecznego rycerza lub postaci w egzotycznym kostiumie (Kozaka, Czerkiesa lub Baszkira) - na tle monumentalnego pejzażu. Z romantyczną tematyką tych dzieł znakomicie korespondował charakterystyczny, swobodny styl Orłowskiego, osadzony jeszcze w tradycji sztuki rokoko.
"Nasz malarz Orłowski" - jak powiadają o nim w Panu Tadeuszu - był jednym z pierwszych naszych malarzy, którzy rysowali i malowali z upodobaniem tematy polskie.

 
     
       
             
       
             
    Autoportret w stroju francuskim
Około 1793. Rysunek pędzlem tuszem, lawowany, w tonie ciemnoszarym, papier prążkowany. 11,1 x 8 cm.
Muzeum Narodowe w Krakowie, Zbiory Czartoryskich.
  Na biwaku
1794. Akwarela. 36 x 48 cm.
Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie.
  Tadeusz Kościuszko
1794. Rysunek piórem tuszem, papier żeberkowy naklejony na karton. 24,2 x 17,7 cm.
Muzeum Narodowe w Krakowie.
             
       
             
    Widok polskiego miasteczka
1797.
Muzeum Narodowe w Krakowie.
  Zabawa wojska kościuszkowskiego w karczmie
1797. Rysunek piórem, lawowany sepią. 44,7 x 60,2 cm.
Muzeum Narodowe w Warszawie.
  Wzięcie Pragi
1797.
Muzeum Narodowe w Krakowie. Zbiory Czartoryskich.
             
       
             
    Bitwa pod Racławicami
1798. Rysunek tuszem, lawowany. 30,3 x 49 cm.
Muzeum Narodowe w Krakowie. Zbiory Czartoryskich.
  Rzeź Pragi
Muzeum Narodowe w Krakowie. Zbiory Czartoryskich.
  Przemarsz wojska kościuszkowskiego
1800-1802.
Biblioteka Narodowa. Gabinet Rycin.
             
       
             
    Walka wojsk pancernych z Tatarami
1798.
Muzeum Narodowe w Krakowie. Zbiory Czartoryskich.
  Krajobraz z wodą w świetle księżyca
ok. 1800. Akwarela, gwasz, sepia, papier. 44,2 x 55,7 cm.
Muzeum Narodowe w Warszawie.
  Widok morski
Muzeum Narodowe, Poznań.
             
       
             
    Bitwa wojska kościuszkowskiego z rosyjskim o przeprawę na rzece
1801.
Muzeum Narodowe, Warszawa.
  Scena batalistyczna
1802.
Muzeum Narodowe, Kraków.
  Uczta u Radziwiłłów
             
       
             
    Jeździec wschodni
1803. Akwarela, gwasz. 61 x 43,6 cm.
Muzeum Narodowe w Warszawie.
  Jeździec wschodni (Czerkiesi polujący z psami)
Muzeum Narodowe w Krakowie. Zbiory Czartoryskich.
  Jeździec wschodni (Mandżur; Czerkies na koniu)
Po 1805. Pastel, papier różowo-szary. 49 x 36 cm.
Muzeum Narodowe w Krakowie.
             
       
             
    Kirgiz na koniu
?  Olej na papierze naklejonym na płótno. 64,5 x 44 cm
Muzeum Narodowe w Krakowie. Zbiory Czartoryskich.
  Jeździec wschodni (Kałmuk; Jeździec tatarski)
Około 1809. Ołówek, tusz lawowany, papier jasnoszary.29 x 24,5 cm.
Muzeum Narodowe w Krakowie.
  Kozak na koniu
1810-1820. Olej na płótnie. 91 x 72 cm.
Muzeum Sztuki w Łodzi.
             
       
             
    Kozak
Muzeum Narodowe w Krakowie. Zbiory Czartoryskich.
  Dostojnik perski na koniu (Jeździec orientalny)
1811. Olej na blasze.
Muzeum Narodowe w Warszawie.
  Portret brodatego mężczyzny
1814. Olej na tekturze. 34 x 25,5 cm.
Własność prywatna.
             
       
             
    Dwaj Kozacy na koniach
Ok. 1818. Olej na płótnie.
Muzeum Narodowe w Poznaniu.
  Ułan na koniu
Data nieznana. Olej na płótnie. 64 x 53 cm.
Lwowska Galeria Sztuki.
  Atak husarii
?. Akwarela, gwasz. 53,5 x 38,5 cm.
Muzeum Narodowe w Warszawie.
             
         
             
    Popiersie mężczyzny w kołpaku
?. Litografia.
  Rycerz siedzący pod drzewem
1819. Pastel na papierze.
   
             
             
         
   
         
 
FACEBOOK YOUTUBE TWITTER GOOGLE + DRUKUJ  
     
    Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu Copyright: Grupa Media Informacyjne 2010-2012 Wszystkie prawa zastrzeżone.