Grupa Media Informacyjne zaprasza do wspólnego budowania nowej jakości    
Nowe Media - Modern News Life    
                                                   
                                                   
   
  TV Radio Foto Time News Maps Sport Moto Econ Tech Kult Home Fash VIP Infor Uroda Hobby Inne Akad Ogło Pobie Rozry Aukc Kata  
     
     
         
         
  GRUPA MEDIA INFORMACYJNE - KULTURA I SZTUKA
   
COUNTRY:
   
   
 
             
    Artysta   Okres twórczości  
       
           
    Okuń, Edward   1872-1945  
             
 
     
 

W latach 1890-91 studiował w warszawskiej Klasie Rysunkowej Wojciecha Gersona, następnie w 1891-93 w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych u Izydora Jabłońskiego. Później kontynuował naukę w Monachium (1893) i w Paryżu (1894). Następnie wrócił do Monachium, ostatecznie w 1898 roku osiadł na dłużej w Rzymie. Do Warszawy powrócił dopiero w 1921 roku. W latach 1925-30 był profesorem warszawskiej Szkoły Sztuk Pięknych. Był członkiem Towarzystwa Artystów Polskich "Sztuka".
Początkowo malował niemal realistyczne kompozycje,  jak Wieśniaczka z Kampanii (przed 1900). Później tworzył stylizowane pejzaże, portrety i kompozycje, którym wspólny był charakterystyczny dla secesji rys dekoracyjności i symbolizm. Współpracował z czasopismami, projektując okładki, winiety, inicjały, ilustracje i przerywniki.

 
     
       
             
       
             
    Portret żony z parasolką
Przed 1897. Olej na płótnie. 73 x 55 cm.
Własność prywatna.
  Sen Paganiniego
1898. Olej na płótnie. 184 x 139 cm.
Muzeum Lubelskie w Lublinie.
  Pejzaż włoski
1898-1899. Olej, płótno na tekturze. 56,5 x 29,5 cm.
Muzeum Mazowieckie w Płocku.
             
       
             
    Pejzaż z cyprysami
1898-1899. Pastel na tekturze.
Własność prywatna.
  Pejzaż włoski z cyprysami
1899. Pastel na płótnie. 39 x 49 cm.
Własność prywatna.
  Wieśniaczka z Kampanii
Przed 1900. Olej na płótnie. 28,2 x 22,8 cm
Muzeum Górnośląskie w Bytomiu.
             
       
             
    Autoportret z żoną na tle Anticoli-Corrado
1900. Olej na płótnie. 71 x 129 cm.
Muzeum Narodowe w Poznaniu.
  Pejzaż z wodospadem i zamkiem
1900. Olej, deska. 38,8 x 16,8 cm.
Muzeum Mazowieckie w Płocku.
  Rycerz i rusałka
1900-1910. Olej na płótnie. 51 x 35 cm.
Muzeum Sztuki w Łodzi.
             
       
             
    Legenda
1900-1910. Olej na płótnie. 102 x 70 cm.
Muzeum Literatury w Warszawie.
  Walka Dobra i Zła
Ok. 1900. Tempera, gwasz, tusz, ołówek, złoto, papier. 18,9 x 38,2 cm.
Muzeum Mazowieckie w Płocku.
  Autoportret z żoną Zofią
1901.
Ilustracja do poematu "Z gór" Jana Kasprowicza.
             
       
             
    Judasz
1901. Olej na płótnie. 45 x 70 cm.
Własność prywatna.
  Judasz
1901.
Ilustracja do "Judasza" Jana Kasprowicza.
  Głowa w cierniowej koronie
1901.
Ilustracja do "Judasza" Jana Kasprowicza.
             
       
             
    Wygnanie z raju
1901.
Ilustracja do "Miłości" Jana Kasprowicza.
  Ogród śmierci
1901.
Ilustracja do "Miłości" Jana Kasprowicza.
  Mężczyzna i śmierć
1901.
Ilustracja do "Miłości" Jana Kasprowicza.
             
       
             
    Śmierć zadumana
Ok. 1901.
Rysunek zaginiony.
  Winieta okładkowa: Chimera
1901.
"Chimera", 1901 t. 1, z. 3.
  Winiety w czasopiśmie "Chimera"
1901-1904.
Własność prywatna.
             
       
             
    Strona czasopisma "Chimera" z tekstem Jana Kasprowicza "Moja pieśń wieczorna" i winietą Edwarda Okunia
1901.
  Kobieta-płomień, winieta okładkowa
"Chimera", 1902
  Autoportret z motylem
Ok. 1902.
Obraz zaginiony.
             
       
             
    Portret Wandzi Zakrzewskiej
1902.
  Pejzaż włoski
1902. Olej na płótnie. 46 x 61 cm.
Muzeum Sztuki w Łodzi.
  Winieta okładkowa "Noc"
1903. Litografia barwna.
"Chimera", 1904, t. 7, z. 20/21.
             
       
             
    Giewont
Ok. 1903. Olej, płótno, sklejka.. 24 x 33,5 cm.
Muzeum Narodowe w Poznaniu.
  Filistrzy
1904. Olej na płótnie. 92,5 x 119 cm.
Lwowska Galeria Sztuki.
  Widok z okna
1905. Olej na płótnie. 71 x 56 cm.
Własność prywatna.
             
       
             
    Laus vitae
1905.
Obraz zaginiony
  Pawica
Ok. 1905.
Obraz zaginiony.
  Upojenia wiosenne
Ok. 1906.
Obraz zaginiony.
             
       
             
    Oremus
Ok. 1906.
Obraz zaginiony.
  Portret żony artysty
1907. Olej na płótnie. 65 x 80 cm.
Muzeum Narodowe w Warszawie.
  Portret Pani Herse
1908. Olej na płótnie. 135x100 cm.
Muzeum Narodowe w Krakowie
             
       
             
    Zwycięzca
1910. Olej na płótnie. 66,5 x 51 cm.
Muzeum Narodowe w Poznaniu.
  Donzella
1910. Olej, deska, papier mâché. 88 x 47 cm.
Własność prywatna.
  Królewna w sadzie, studium do obrazu
Przed 1911. Papier czarny, tusz. 23,3 x 30,8 cm.
Muzeum Narodowe w Warszawie.
             
       
             
    Autoportret
1911. Olej na płótnie. 122,5 x 79 cm.
Muzeum Narodowe w Warszawie.
  Koncert
Ok. 1911.
Obraz zaginiony.
  Granaty
Ok. 1911.
Obraz zaginiony.
             
       
             
    Dama z mufką
1912. Olej na płótnie. 70 x 31 cm.
Muzeum Narodowe w Kielcach.
  Jesienne liście
1912. Olej na płótnie. 33 x 48,5 cm.
Muzeum Narodowe w Warszawie.
  Bajka (Rezonans w katedrze)
Ok. 1913. Olej na płótnie. 54 x 36,5 cm.
Muzeum Sztuki w Łodzi.
             
       
             
    Cztery struny skrzypiec
1914. Olej na płótnie. 107,9 x 165,1 cm,
The University of Arizona Museum of Art.
  Ramzes XIII, karta tytułowa do "Faraona" Bolesława Prusa
1914. Ołówek, pióro, tusz, akwarela, gwasz, złocenia złotą farbą, karton na tekturze.
Muzeum Bolesława Prusa w Nałęczowie.
  Plan Egiptu, ilustracja do "Faraona" Bolesława Prusa
1914. Ołówek, pióro, tusz, akwarela, gwasz, złocenia złotą farbą, karton na tekturze.
Muzeum Bolesława Prusa w Nałęczowie.
             
       
             
    Rozbiór Polski
Ok. 1915.
Rysunek zaginiony.
  Z dymem pożarów
1916. Olej na płótnie. 62 x 50 cm.
Muzeum Okręgowe w Suwałkach.
-----------------------------------------------
Słowa chorału "Z dymem pożarów" napisanego w 1846 roku przez Kornela Ujejskiego do muzyki Józefa Nikorowicza.
  Rzeka Anienne
1917. Olej na desce. 16 x 22 cm.
Muzeum Narodowe w Warszawie
             
       
             
    Oddaj głos na No 1
1919. Litografia barwna.
Biblioteka Sejmowa w Warszawie.
  Złota przędza
Ok. 1920.
Obraz zaginiony.
  Grobowiec Shelleya w Rzymie
1921. Olej na płótnie. 89 x 59,5 cm
Własność prywatna.
             
       
             
    Wojna i my
1923. Olej na płótnie. 88 x 115 cm.
Muzeum Narodowe w Warszawie.
  Portret Anny Frewert
1927. Olej na płótnie. 56 x 47 cm.
Muzeum Narodowe w Warszawie.
  Wodospad
1928. Pastel na papierze. 70 x 50 cm.
Muzeum Podlaskie w Białymstoku.
             
       
             
    Pomarańcze i cytryny
1928. Olej na płótnie. 94 x 84 cm.
Muzeum Narodowe w Warszawie.
  Paleta ze sceną napadu piratów (Porwanie)
Ok. 1931. Olej na desce. 24 x 34 cm.
Własność prywatna.
  Normanowie
?
             
         
   
         
 
FACEBOOK YOUTUBE TWITTER GOOGLE + DRUKUJ  
     
    Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu Copyright: Grupa Media Informacyjne 2010-2012 Wszystkie prawa zastrzeżone.