|
|
|
|
|
|
|
|
|
Artysta |
|
Okres twórczości |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Matejko Jan |
|
1852-1916 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Najwybitniejszy przedstawiciel polskiego malarstwa historycznego XIX wieku. W 1852-58 studiował w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych (u W. K. Stattlera i W. Łuszczkiewicza), 1859-60 w Monachium (u H. Anschütza) i Wiedniu. Od 1864 członek Towarzystwa Naukowego w Krakowie i wielu akademii zagranicznych. Od 1873 dyrektor Szkoły Sztuk Pięknych w Krakowie. Odbył wiele podróży zagranicznych (Paryż, Wiedeń, Turcja, Czechy, Węgry, Włochy) i po Polsce.
Od połowy lat 50-tych tworzył obrazy głównie z dziejów ojczystych, poprzedzone wnikliwymi studiami historycznymi i zabytkoznawczymi. Główne dzieła: Stańczyk (1862), Kazanie Skargi (1864), Rejtan (1866), Unia Lubelska (1869), Stefan Batory pod Pskowem (1872), Zawieszenie dzwonu Zygmunta (1874), Bitwa pod Grunwaldem (1878), Hołd pruski (1882), Sobieski pod Wiedniem (1883), Kościuszko pod Racławicami (1888), Konstytucja 3 Maja (1891) oraz cykl Dzieje cywilizacji w Polsce (1889). Większość z nich to ogromnych rozmiarów kompozycje o wielkiej sile wyrazu, które cechuje połączenie realistycznej obserwacji i dokumentalnej ścisłości szczegółów z przejaskrawioną gestykulacją i dynamicznymi układami kompozycyjnymi całości obrazu.
Matejko był jednym z największych polskich portrecistów. Portrety: Żony w sukni ślubmej (1879), A. Potockiego (1879), S. Tarnowskiego (1890), znakomity Autoportret artysty (1892).
Matejko wykonał jedno z największych dzieł malarstwa monumentalnego - polichromię w Kościele Mariackim w Krakowie (1889-91). Dużą popularność zyskał cykl rysunków Poczet królów i książąt polskich (1890) oraz album Ubiory w Polsce (1860).
Uczniami Matejki byli m.in.: Maurycy Gottlieb, Jacek Malczewski, Józef Mehoffer, Stanisław Wyspiański.
Dzieła Matejki, przesycone głębokim patriotyzmem, ukazywały społeczeństwu polskiemu wizję przeszłości i odegrały dużą rolę w umacnianiu świadomości narodowej. Podczas II wojny światowej najważniejsze dzieła zostały ukryte (np. Bitwa pod Grunwaldem zakopana w Lublinie). Po 1945 większość dzieł Matejki odnaleziono i poddano konserwacji. Obecnie znajdują się głównie w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie i w Warszawie.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Konarski torturowany w celi więziennej
1850. Akwarela na papierze. 11,5 x 14 cm.
Dom Jana Matejki w Krakowie. |
|
Carowie Szujscy wprowadzeni przez Żółkiewskiego na sejm warszawski przed Zygmunta III w roku 1611
1853. Olej na płótnie. 75,5 x 108 cm.
Muzeum Narodowe we Wrocławiu. |
|
Wjazd Henryka Walezego do Krakowa
1853. Olej na płótnie. 40 x 32 cm.
Muzeum Narodowe we Wrocławiu. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Władysław Jagiełło z Witoldem modlący się przed bitwą pod Grunwaldem
1855. Olej na płótnie. 79,5 x 62 cm.
Muzeum Narodowe w Warszawie. |
|
Święta Jadwiga wśród ubogich
1855. Akwarela na papierze. 15,3 x 22,8 cm.
Dom Jana Matejki w Krakowie. |
|
Stańczyk udający ból zębów
1855. Olej na płótnie. 45 x 36 cm.
Dom Jana Matejki w Krakowie. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Piotr z Amiens - Krzyżowiec
1858. Akwarela na papierze. 21 x 14 cm.
Dom Jana Matejki w Krakowie. |
|
Zygmunt I nadaje szlachectwo profesorom Uniwersytetu Jagiellońskiego
1858. Olej na płótnie. 82 x 101 cm.
Muzeum Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. |
|
Jan III Sobieski w Częstochowie (szkic)
1859. Olej na papierze naklejonym na płótnie. 76,5 x 54,5 cm.
Muzeum Sztuki w Łodzi.. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Otrucie królowej Bony
1859. Olej na płótnie. 77,5 x 62 cm.
Muzeum Narodowe w Krakowie. |
|
Zygmunt August prezentuje na dworze Barbarę Radziwiłłównę
1859. Akwarela, papier. 32 x 23,5 cm.
Dom Jana Matejki. w Krakowie. |
|
Samuel Zborowski prowadzony na śmierć
1860. Akwarela i ołówek na papierze. 31,7 x 23,6 cm.
Dom Jana Matejki w Krakowie. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Jan Zamoyski idący obwieścić wyrok śmierci Zborowskiemu
Ok. 1860. Akwarela i ołówek na papierze. 32 x 23,5 cm.
Dom Jana Matejki w Krakowie. |
|
Portret młodej kobiety - królowej Bony (?)
1861. Akwarela na papierze. 24 x 18,5 cm.
Dom Jana Matejki w Krakowie. |
|
Władysław Jagiełło na pobojowisku grunwaldzkim
1861. Akwarela i ołówek na papierze. 38 x 69,5 cm.
Dom Jana Matejki w Krakowie. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Zygmunt III Waza
1861. Akwarela na papierze. 24,2 x 18 cm.
Dom Jana Matejki w Krakowie. |
|
Polonia II, ilustracja do Psalmów przeszłości Zygmunta Krasińskiego
1861 |
|
Jan Kochanowski nad zwłokami Urszulki (szkic)
1861. Akwarela na papierze. 24 x 32 cm.
Własność prywatna. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Jan Kochanowski nad zwłokami Urszulki
1862. Olej na płótnie. 98 x 122 cm.
Obraz zaginiony. |
|
Stańczyk w czasie balu na dworze królowej Bony wobec straconego Smoleńska
1862. Olej na płótnie. 88 x 120 cm.
Muzeum Narodowe w Warszawie. |
|
Konrad Wallenrod (szkic)
1863. Olej na płótnie. 67,8 x 53,8 cm.
Muzeum Narodowe we Wrocławiu. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Zygmunt August z Barbarą na dworze radziwiłłowskim w Wilnie (szkic)
1864. Olej na płótnie. 122 x 100 cm.
Dom Jana Matejki w Krakowie. |
|
Rok 1863 - Polonia
1864. Olej na płótnie. 156 x 232 cm.
Muzeum Narodowe w Krakowie. Zbiory Czartoryskich. |
|
Kazanie Skargi
1864. Olej na płótnie. 224 x 397 cm.
Zamek Królewski w Warszawie. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Wyjazd Henryka Pobożnego z Legnicy
1865. Olej na papierze naklejonym na płótno. 71 x 59 cm.
Muzeum Narodowe w Poznaniu. |
|
Ociemniały Wit Stwosz z wnuczką
1865. Olej na płótnie. 155,5 x 140 cm.
Muzeum Narodowe w Warszawie. |
|
Rejtan - Upadek Polski
1866. Olej na płótnie. 282 x 487 cm.
Zamek Królewski w Warszawie. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Sejm w Gąsawie (szkic)
1866. Olej na papierze naklejonym na płótnie. 59 x 115,5 cm.
Muzeum Narodowe we Wrocławiu. |
|
Alchemik Sędziwój
1867. Olej na desce. 73 x 130 cm.
Muzeum Sztuki w Łodzi. |
|
Władysław Biały w Dijon
1867. Olej na tekturze. 47,5 x 38 cm.
Muzeum Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Zygmunt August i Barbara na dworze Radziwiłłowskim w Wilnie
1867. Olej na płótnie. 127 x 107 cm.
Muzeum Narodowe w Warszawie. |
|
Święty Kazimierz - królewicz polski
1869. Akwarela na papierze. 25,5 x 21,2 cm.
Dom Jana Matejki w Krakowie. |
|
Unia Lubelska
1869. Olej na płótnie. 298 x 512 cm.
Muzeum Narodowe w Warszawie. Depozyt w Muzeum Okręgowym w Lublinie. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Batory pod Pskowem
1872. Olej na płótnie. 322 x 512 cm.
Zamek Królewski w Warszawie. |
|
Astronom Kopernik, czyli rozmowa z Bogiem
1872, olej na płótnie, 221 x 315 cm.
Muzeum Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków. |
|
Gamrat i Stańczyk
1873-1878. Olej na desce. 132 x 87,5 cm.
Fundacja Kościuszkowska w Nowym Jorku.. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Batory pod Pskowem
1872. Olej na płótnie. 322 x 512 cm.
Zamek Królewski w Warszawie. |
|
Astronom Kopernik, czyli rozmowa z Bogiem
1872, olej na płótnie, 221 x 315 cm.
Muzeum Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków. |
|
Gamrat i Stańczyk
1873-1878. Olej na desce. 132 x 87,5 cm.
Fundacja Kościuszkowska w Nowym Jorku.. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Uczta u Wierzynka
1877. Olej na desce. 100 x 74 cm.
Własność prywatna. |
|
Bitwa pod Grunwaldem
1878. Olej na płótnie. 426 x 987 cm.
Muzeum Narodowe w Warszawie. |
|
Bitwa pod Warną
1879. Olej na desce. 58 x 92 cm.
Szépmüvészeti Muzeum, Budapeszt. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Władysław Warneńczyk, fragment obrazu Bitwa pod Warną |
|
Spór małżeński Gryfiny z Leszkiem Czarnym
1879. Olej na desce. 33,5 x 48 cm
Muzeum Narodowe w Poznaniu. |
|
Władysław Łokietek zrywający układy z Krzyżakami w Brześciu Kujawskim
1879. Olej na desce. 35,5 x 39,5 cm
Muzeum Narodowe w Warszawie. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Zjazd królów Jagiellonów z cesarzem Maksymilianem pod Wiedniem
1879. Olej na desce. 60,5 x 94 cm.
Własność prywatna w Wiedniu. |
|
Zabicie Leszka Białego w Gąsawie
1880. Olej na desce. 30 x 66 cm.
Muzeum Narodowe w Gdańsku. |
|
Jan III Sobieski wręcza kanonikowi Denhoffowi list do papieża z wiadomością o zwycięstwie nad Turkami pod Wiedniem w r. 1683 (szkic)
1880. Olej na płótnie. 58 x 100 cm.
Dom Jana Matejki w Krakowie. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Dymitr z Goraja wstrzymujący Jadwigę od wyłamania drzwi na zamku królewskim w Krakowie
1881. Olej na sklejce. 46 x 38 cm.
Muzeum Narodowe w Warszawie. |
|
Rzeczpospolita babińska (fragment)
1881. Olej na płótnie. 95 x 198,5 cm
Muzeum Narodowe w Warszawie. |
|
Hołd pruski
1882. Olej na płótnie. 388 x 785 cm.
Muzeum Narodowe w Krakowie - Sukiennice. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Dziewica Orleańska (szkic)
1883. Olej na desce. 68 x 105 cm.
Dom Jana Matejki w Krakowie. |
|
Jan III Sobieski pod Wiedniem (szkic)
1883. Olej na płótnie. 59,5 x 75,5 cm.
Lwowska Galeria Sztuki. |
|
Sobieski pod Wiedniem
1883. Olej na płótnie. 458 x 894 cm.
Muzeum Watykańskie w Rzymie. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bolesław Chrobry ze Światopełkiem przy Złotej Bramie w Kijowie
1884. Olej na desce. 159 x 109 cm.
Własność prywatna. |
|
Jan Żiżka z Trocnowa w bitwie pod Kutną Horą
1884. Olej na desce. 40 x 25,8 cm.
Lwowska Galeria Sztuki. |
|
Wernyhora
1884. Olej na płótnie. 290 x 205 cm.
Muzeum Narodowe w Krakowie - Sukiennice. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Zamoyski pod Byczyną (szkic)
1884. Olej na płótnie. 26,7 x 48 cm.
Muzeum Narodowe w Warszawie |
|
Bohdan Chmielnicki z Tuhaj-Bejem pod Lwowem
1885. Olej na desce. 130 x 79 cm
Muzeum Narodowe w Warszawie.
-----------------------------
W obłokach nad Lwowem unosi się postać świętego Jana z Dukli. |
|
Tuhaj Bej
Fragment obrazu Bohdan Chmielnicki z Tuhaj-Bejem pod Lwowem. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Śmierć Zygmunta Augusta w Knyszynie
1886. Olej na desce. 112 x 146 cm.
Muzeum Narodowe w Warszawie - depozyt w Muzeum Okręgowym w Toruniu. |
|
Dziewica Orleańska (fragment)
1886. Olej na płótnie. 484 x 973 cm.
Muzeum Narodowe w Poznaniu. |
|
Bitwa pod Racławicami
1888. Olej na płótnie. 465 x 879 cm.
Muzeum Narodowe w Krakowie - Sukiennice. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tadeusz Kościuszko i kosynierzy
Fragment Bitwy pod Racławicami.
|
|
Konstytucja 3 maja 1791 roku
1891. Olej na płótnie. 227 x 446 cm.
Zamek Królewski w Warszawie. |
|
Konstytucja 3 maja 1791 roku (fragment).
Marszałek Stanisław Małachowski. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Carowie Szujscy na sejmie warszawskim
1892. Olej na desce. 42 x 63 cm.
Dom Jana Matejki. w Krakowie. |
|
Zabójstwo św. Stanisława (szkic)
1892. Olej na desce. 84 x 123 cm.
Muzeum Pomorza Środkowego w Słupsku. |
|
Wyjście żaków z Krakowa w roku 1549
1893. Olej na płótnie. 97 x 194 cm.
Dom Jana Matejki w Krakowie |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Wyjście żaków z Krakowa w roku 1549 (fragment) |
|
Śluby Jana Kazimierza
1893. Olej na płótnie. 315 x 500 cm.
Muzeum Narodowe we Wrocławiu. |
|
Śluby Jana Kazimierza (fragment)
Biskup, król i królowa. Z prawej Stefan Czarniecki. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
I. Zaprowadzenie chrześcijaństwa R.P. 965.
1889. Olej na desce. 79 x 120 cm.
Muzeum Narodowe, Warszawa - depozyt w Zamku Królewskim w Warszawie. |
|
II. Koronacja pierwszego króla R.P. 1001.
1889. Olej na desce. 71 x 105 cm.
Muzeum Narodowe, Warszawa - depozyt w Zamku Królewskim w Warszawie. |
|
II. Fragment.
Na pierwszym planie: Radzim-Gaudenty, brat św. Wojciecha, pierwszy arcybiskup gnieźnieński od roku 1000; Bolesław Chrobry (klęczy); Otto III, król niemiecki 983, cesarz rzymski 996. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
III. Przyjęcie Żydów R.P. 1096.
1889. Olej na płótnie. 76 x 112 cm.
Muzeum Narodowe, Warszawa - depozyt w Zamku Królewskim w Warszawie. |
|
III. Fragment.
Scena pod katedrą płocką. Z prawej strony Bolesław III Krzywousty, za nim najstarszy jego brat Zbigniew. Ich ojciec, książę Władysław Herman, jest niewidoczny na tym fragmencie obrazu. |
|
IV. W Łęczycy pierwszy sejm. Spisanie praw. Ukrócenie rozbojów. R.P. 1182.
1888. Olej na desce. 74 x 110 cm.
Muzeum Narodowe, Warszawa - depozyt w Zamku Królewskim w Warszawie. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
V. Klęska lignicka. Odrodzenie. R.P. 1241.
1888. Olej na desce. 74,5 x 109,5 cm.
Muzeum Narodowe, Warszawa - depozyt w Zamku Królewskim w Warszawie. |
|
V. Fragment.
Na marach lezą: Henryk Pobożny i Poppo von Ostern, wielki mistrz Zakonu Krzyżackiego. Po prawej pod kolumną stoi Konrad I Mazowiecki. Klęczy Kinga, córka króla Węgier, żona Bolesława Wstydliwego, beatyfikowana 1683. Krzyżem leży Jadwiga, żona Henryka Brodatego, księżna śląska. |
|
VI. Powtórne zajęcie Rusi. Bogactwo i oświata. R.P. 1366.
1888. Olej na desce. 79,5 x 110 cm.
Muzeum Narodowe, Warszawa - depozyt w Zamku Królewskim w Warszawie. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
VII. Założenie Szkoły Głównej przeniesieniem do Krakowa ugruntowane. R.P. 1361-1399-1400.
1889. Olej na desce. 79,5 x 62 cm.
Muzeum Narodowe, Warszawa - depozyt w Zamku Królewskim w Warszawie. |
|
VIII. Chrzest Litwy. R.P. 1387.
1889. Olej na płótnie. 60x115,5 cm.
Muzeum Narodowe, Warszawa - depozyt w Zamku Królewskim w Warszawie. |
|
VIII. Fragment.
Mnich franciszkanin błogosławiący biblią. Przed nim z włócznią Skirgiełło Iwan, książę trocki i połocki oraz podparty pod boki Witold Aleksander, książę grodzieński, wielki książę litewski 1401. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
IX. Wpływ Uniwersytetu na kraj w wieku XV. Nowe prądy. Husytyzm i Humanizm.
1889. Olej na desce. 69 x 116 cm.
Muzeum Narodowe, Warszawa - depozyt w Zamku Królewskim w Warszawie. |
|
X. Złoty wiek literatury w XVI w. Reformacja. Przewaga katolicyzmu.
1889. Olej na desce. 69 x 107 cm.
Muzeum Narodowe, Warszawa - depozyt w Zamku Królewskim w Warszawie. |
|
X. Fragment.
Centralną postacią jest Jan Kochanowski, obok z prawej - Mikołaj Rej. Niżej po lewej siedzi Samuel Maciejewski, biskup krakowski, kanclerz wielki koronny. Na górze, po prawej Stanisław Hozjusz, biskup warmiński, kardynał, przywódca polskiego Kościoła kontrreformacyjnego. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
XI. Potęga Rzeczypospolitej u zenitu. Złota wolność. Elekcja. R.P. 1573.
1889. Olej na płótnie. 72,5 x 113 cm.
Muzeum Narodowe, Warszawa - depozyt w Zamku Królewskim w Warszawie. |
|
XI. Fragment.
Orzeł na namiocie. |
|
XI. Fragment.
Z lewej Jan Zamojski, sekretarz królewski i starosta bełski, późniejszy kanclerz i wielki hetman koronny. Po prawej szablą migający Jan Tomasz Drohojewski, referendarz koronny. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
XII. Konstytucja 3 Maja. Sejm Czteroletni. Komisja edukacyjna. Rozbiór. R.P. 1795.
1889. Olej na desce. 79 x 120 cm.
Muzeum Narodowe, Warszawa - depozyt w Zamku Królewskim w Warszawie. |
|
XII. Fragment.
Siedzą: Stanisław Staszic i Andrzej Zamojski, wielki kanclerz koronny. W srodku stoi Hugo Kołłątaj, z prawej Adam Kazimierz Czartoryski. |
|
XII. Fragment.
Siedzi król Stanisław August Poniatowski. Obok na prawo Marcello Baccciarelli, nadworny malarz. Z przodu na prawo siedzi Mikołaj Wasiliewicz Repnin, ambsador rosyjski w Warszawie. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Martwa natura - owoce
1852. Olej na kartonie.
Muzeum Narodowe w Krakowie. |
|
Widok z Wieży Ratuszowej na Rynek i kościół Mariacki w Krakowie
1857. Olej na płótnie. 63,5 x 50,5 cm.
Dom Jana Matejki w Krakowie. |
|
Akt męski
1859. Olej na kartonie naklejonym na płótno. 41 x 47 cm.
Dom Jana Matejki w Krakowie. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Wyrok na Matejkę
1867. Olej na tekturze. 55,7 x 45,7 cm.
Muzeum Narodowe, Warszawa. |
|
Wnętrze grobu Kazimierza Wielkiego
1869. Olej na desce. 60,5 x 47,5 cm.
Dom Jana Matejki w Krakowie. |
|
Widok Bebeku pod Konstantynopolem
1872. Olej na płótnie. 36,5 x 61 cm.
Lwowska Galeria Obrazów, Lwów. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hassan topi niewierną żonę (Utopiona w Bosforze)
1880. Olej na desce mahoniowej. 88 x 134 cm.
Muzeum Narodowe, Wrocław. |
|
Pieśń
1886. Olej na desce. 110 x 91,5 cm.
Dom Jana Matejki w Krakowie. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|