|
|
|
|
|
|
|
|
|
Artysta |
|
Okres twórczości |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kossak Wojciech |
|
1857-1942 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Syn Juliusza Kossaka. Studiował w Krakowie, Monachium i Paryżu. Od 1916 prof. Szkoły Sztuk Pięknych w Warszawie. Twórczość Wojciecha Kossaka ukształtowała się pod wpływem twórczości ojca i Józefa Brandta.
Malował cieszące się wielką popularnością sceny historyczne i batalistyczne (głównie z wojen napoleońskich i Powstania Listopadowego), rodzajowe, o tematyce wojskowej i portrety. Wykazywał w nich temperament i niezwykłą łatwość szybkiego malowania (świetne przedstawienia koni), która z czasem przekształciła się w manierę.
Główne dzieła: Olszynka Grochowska (1866), Śmierć Sowińskiego (1892), Palenie sztandarów (1896), Ułańskie zaloty (1898), Bitwa pod Kircholmem (1928) oraz panoramy - Racławice (1892-94, m.in. z Janem Styką) i Przejście przez Berezynę (1895-96, m.in. z Julianem Fałatem).
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Autoportret w mundurze ułańskim.
1878. Olej na płótnie. 150 x 100 cm.
Własność prywatna. |
|
Portret żony artysty, Marii z Kisielnickich Kossakowej.
1884. Olej na płótnie. 150 x 100 cm.
Własność prywatna. |
|
Autoportret z paletą.
1893. Olej na płótnie. 154 x 106 cm.
Muzeum Narodowe, Warszawa. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Panorama Racławicka
Jest jedyną zachowaną panoramą. Panoramę malowali wspólnie Wojciech Kossak i Jan Styka, Pomagali: Teodor Axentowicz, Ludwik Boller, Tadeusz Popiel, Zygmunt Rozwadowski, Michał Sozański, Jan Stanisławski, Włodzimierz Tetmajer i Wincenty Wodzinowski. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Autoportret z papierosem
?. Olej na desce. 20,9 x 15,7 cm.
Własność prywatna. |
|
Kościuszko na koniu. Szkic wspólny z Janem Styką do panoramy "Racławice".
1893. Olej na płótnie. 122 x 93 cm.
Muzeum Śląska Opolskiego, Opole. |
|
Fragment panoramy. Atak kosynierów na rosyjską baterię. Wojciech Bartosz, gospodarz ze wsi Rzędowice gasi czapką "krakuską" zapłon armaty.
1894.
Panorama Racławicka, Wrocław. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Fragment panoramy. Oddział kosynierów biegnie do ataku. Prowadzi ich, z szablą w ręku, Jan Ślaski. Nad nimi sztandar z napisem "Żywią y Bronią".
1894.
Panorama Racławicka, Wrocław. |
|
Panorama Racławicka - fragment z lirnikiem.
1894.
Panorama Racławicka, Wrocław. |
|
Kościuszko prowadzi kosynierów do ataku.
Obraz malowany w latach późniejszych.
1924. Olej na płótnie. 115 x 130 cm.
Muzeum Wojska Polskiego, Warszawa. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Panorama "Berezyna"
Panorama malowana wspólnie z Julianem Fałatem. Pomagali: Michał Wywiórski, Kazimierz Pułaski, Jan Stanisławski i Antoni Piotrowski. W 1907 roku panorama została pocięta na fragmenty. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Palenie sztandarów. Fragment panoramy "Berezyna".
1894-96. Olej na płótnie. 195 x 425 cm.
Muzeum Narodowe, Kraków. |
|
Artyleria w odwrocie. Szkic do panoramy "Berezyna".
1896. Olej na płótnie. 70 x 120 cm.
Własność prywatna. |
|
Poczet sztandarowy. Fragment panoramy "Berezyna".
1896. Olej na płótnie. 230 x 150 cm.
Muzeum Okręgowe, Lublin |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kuchnia polowa nad Berezyną. Fragment panoramy.
1896. Olej na płótnie. 200 x 240 cm.
Muzeum Śląska Opolskiego, Opole. |
|
Dwaj huzarzy francuscy. Fragment panoramy "Berezyna".
Ok. 1896-97. Olej na płótnie. 173 x 197 cm.
Muzeum Narodowe, Warszawa. |
|
Huzar francuski na śniegu. Szkic do panoramy "Berezyna".
1896. Olej na płótnie. 47 x 62,2 cm.
Muzeum Narodowe, Warszawa. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Panorama "Somosierra" (szkice)
Panorama nie została nigdy namalowana z powodu braku zgody urzędników carskich na wystawienie dzieła w Warszawie. Powstały 4 duże szkice olejne, malowane wspólnie z Michałem Wywiórskim (malował pejzaż) i kilka obrazów inspirowanych tematem bitwy. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Droga z Burgos (północ), szkic do panoramy malowany wspólnie z Michałem Wywiórskim.
1900. Olej na płótnie. 150 x 288 cm.
Muzeum Ziemi Przemyskiej, Przemyśl. |
|
Szarża na baterie hiszpańskie (wschód), szkic do panoramy malowany wspólnie z Michałem Wywiórskim.
1900. Olej na płótnie. 150 x 288 cm.
Muzeum Ziemi Przemyskiej, Przemyśl. |
|
Droga do Madrytu otwarta (południe), szkic do panoramy malowany wspólnie z Michałem Wywiórskim.
1900. Olej na płótnie. 150 x 288 cm.
Muzeum Ziemi Przemyskiej, Przemyśl. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
La guerilla (zachód), szkic do panoramy malowany wspólnie z Michałem Wywiórskim.
1900. Olej na płótnie. 150 x 288 cm.
Muzeum Ziemi Przemyskiej, Przemyśl. |
|
Szarża w wąwozie Somosierry.
1907. Olej na płótnie. 96 x 141 cm. |
|
Bateria zamilkła.
1909. Olej na płótnie. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Panorama "Bitwa pod piramidami"
"Bitwa pod piramidami" była tematem zastępczym wobec braku zgody na namalowanie "Somosierry". Płótno na "Somosierrę" było już zamówione w Belgii, budynek panoramiczny w Warszawie już zakontraktowany na 2 lata, koszty w połowie już opłacone, więc trzeba było koniecznie namalować inną panoramę. Temat miał być międzynarodowy z wykluczeniem wojska polskiego. Wojciech Kossak z Michałem Wywiórskim pojechali do Egiptu studiować teren, pejzaż, ubiory i typy ludzi. Po powrocie Wywiórski malował pejzaż, Wojciech Kossak kompozycję figuralną. Pomagali im: Władysław Jasieński, Kazimierz Pułaski, Zygmunt Rozwadowski, Józef Ryszkiewicz i Czesław Tański. Panorama miała 15 m wysokości i 115 m w obwodzie.
Panorama nie była wystawiana nigdzie poza Warszawą i wkrótce została pocięta na fragmenty. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Szwoleżer gwardii polskiej
1910. Olej na płótnie. |
|
Bitwa pod piramidami. Szkic do panoramy.
1896. Olej. 75,5 x 105 cm.
Muzeum Narodowe, Warszawa. |
|
Szarża Mameluków pod wodzą Murad Paszy. Część panoramy "Bitwa pod piramidami"
1900. Olej na płótnie. 288 x 510 cm.
Muzeum Narodowe, Poznań. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Olszynka Grochowska
25 lutego 1831 roku nacierające na Warszawę rosyjskie wojska Iwana Dybicza zostały powstrzymane przez wojsko polskie dowodzone przez Józefa Chłopickiego. Bitwa była nierozstrzygnięta, ale Rosjanie odstąpili od ataku na Warszawę. Wojciech Kossak wielokrotnie malował obrazy ilustrujące tę bitwę, a nawet zamierzał namalować panoramę Bitwy pod Grochowem. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Olszynka Grochowska.
1931, replika obrazu z 1886. Olej na płótnie. 90 x 145 cm.
Muzeum Narodowe, Warszawa. |
|
Fragment spod Grochowa
1906. Olej na płótnie. 60 x 85 cm.
Własność prywatna. |
|
Oficer i dobosz w bitwie pod Grochowem
1907. Olej na płótnie. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Chłopicki ze sztabem
1914. Olej na płótnie. 77 x 152 cm.
Własność prywatna. |
|
Grupa czwartaków w bitwie o Olszynkę
1884 (1938) |
|
Walka o lasek olszynowy, szkic do panoramy
1940. Olej na tekturze. 75 x 105 cm.
Własność prywatna. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Marsz czwartaków na kolumny Dybicza, szkic do panoramy
1941. Olej na tekturze. 75 x 105 cm.
Własność prywatna. |
|
Polowanie cesarskie w Gödöllö.
1887. Olej na płótnie. 111 x 194 cm.
Muzeum Narodowe, Warszawa. |
|
Defilada wojsk branderburskich przed Janem III pod Wiedniem
1890. Olej na płótnie. 60 x 116 cm.
Muzeum Narodowe, Warszawa. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Wzięcie do niewoli towarzysza pancernego - epizod z wojny szwedzkiej.
1894. Olej na płótnie. 71 x 129 cm.
Muzeum Górnośląskie, Bytom. |
|
Bateria Jabłonowskiego na rogatkach Jerozolimskich.
1897. Olej na płótnie. 62 x 115 cm.
Własność prywatna. |
|
Noc listopadowa.
1898. Olej na płótnie. 66 x 128 cm.
Własność prywatna. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Starcie belwederczyków z kirasjerami rosyjskimi na moście w Łazienkach. |
|
Ułan w walce z Kozakiem - epizod z Powstania Listopadowego
1900. Olej na płótnie. 48,5 x 60,5 cm.
Muzeum Narodowe, Warszawa. |
|
Chorągiew pancerna rotmistrza Józefa Hulewicza.
1903. Olej na płótnie. 100x170 cm.
Własność prywatna. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Wiosna 1813 roku.
1903. 0lej na płótnie. 70 x 131 cm.
Muzeum Narodowe, Szczecin. |
|
Książę Józef Poniatowski w roku 1812. |
|
Na straży.
1903. Olej na desce. 46 x 36,5 cm.
Muzeum Narodowe w Poznaniu. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Sztafeta
1904. Olej na płótnie. Ok. 60 x 60 cm. |
|
Emilia Plater w potyczce pod Szawlami.
1904. Olej na płótnie. 60 x 90 cm.
Własność prywatna. |
|
Huzar Wielkiej Armii
1907. Olej na płótnie. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ranny kirasjer i dziewczyna.
1908. Olej na płótnie. 95 x 136 cm.
Muzeum Sztuki, Łódź. |
|
Jan Kiliński prowadzi jeńców rosyjskich przez ulice Warszawy.
1908. Olej na płótnie. 71 x 97 cm.
Muzeum Śląska Opolskiego, Opole. |
|
Apostolstwo krzyżackie (z cyklu "Duch pruski").
1909. Olej na płótnie. 85 x 133 cm.
Własność prywatna. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Drapieżny lennik (z cyklu "Duch pruski").
1909. Olej na płótnie. 85 x 133 cm.
Własność prywatna. |
|
Rugi pruskie (z cyklu "Duch pruski").
1909. Olej na płótnie. 85 x 133 cm.
Muzeum Okręgowe, Toruń. |
|
Kanonier i dziewczyna
1909. Olej na desce. 35 x 45 cm.
Własność prywatna. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Polowanie par force u Józefa Potockiego w Antoninach
1909. Olej na płótnie. 110 x 164 cm.
Własność prywatna. |
|
Portret Zofii Hoesickowej.
1909. Olej na płótnie. 132 x 93 cm.
Własność prywatna. |
|
Siostra miłosierdzia na linii bojowej pod Warszawą.
1910. Olej na płótnie. 80 x 62 cm.
Muzeum Narodowe, Warszawa. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Wizja Napoleona
1910. Olej na płótnie.
Własność prywatna. |
|
Wizja Napoleona
1914. Olej na płótnie. 157 x 97 cm.
Muzeum Narodowe, Kraków. |
|
Portret córek artysty, Marii i Magdaleny.
1911. Olej na płótnie. 120 x 200 cm.
Własność prywatna. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Przysięga Kościuszki na Rynku w Krakowie w dniu 24 marca 1794 roku.
1911. Olej na płótnie. 147 x 195 cm.
Muzeum Tadeusza Kościuszki, Solothurn. |
|
Portret arcyksięcia Karola Stefana Habsburga z Żywca
1911.
Muzeum Narodowe, Poznań. |
|
Portret arcyksiężny Marii Teresy Habsburg z Żywca
1911.
Muzeum Narodowe, Poznań. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Walka ułana z piechurem.
1912. Olej na desce. 49,5 x 39 cm.
Muzeum Narodowe, Kraków. |
|
Czerkiesi na Nowym Świecie.
1912. Akwarela.
Ilustracja do "Wspomnień". |
|
Czerkiesi na Krakowskim Przedmieściu.
1912. olej na płótnie. 100 x 200 cm.
Własność prywatna. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Przyszły batalista jako dowódca patrolu
1912. Akwarela.
Ilustracja do "Wspomnień". |
|
Niemiłe spotkanie
1912. Akwarela.
Ilustracja do "Wspomnień". |
|
Bitwa pod Raszynem.
1913. Olej na płótnie. 189,5 x 398 cm.
Muzeum Narodowe, Warszawa. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bateria w ogniu - Raszyn.
1913. Olej na płótnie. 131 x 250 cm.
Muzeum Wojska Polskiego, Warszawa. |
|
Zwyciężyliśmy! Raszyn.
1913. Olej na płótnie. |
|
Portret konny Marii Zandbangowej
1913. Olej na płótnie. 149 x 150 cm.
Muzeum Narodowe, Warszawa. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Szwoleżer polski w starciu z huzarem pruskim.
1914. Olej na desce. 58 x 47 cm.
Własność prywatna. |
|
Oficer artylerii legionowej (z albumu Legiony polskie)
1914. Akwarela. |
|
Wnuk tych spod Grochowa i Stoczka
1915. Olej na płótnie. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Po bitwie - relugium silentium
1915. Olej na płótnie. 107 x 73 cm.
Własność prywatna. |
|
Potyczka z kozakami.
1917. Olej na płótnie. 80 x 85 cm.
Własność prywatna. |
|
Sowiński na szańcach Woli.
1922. Olej na płótnie. 200 x 376 cm.
Muzeum Wojska Polskiego, Warszawa. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Portret córki artysty, Magdaleny Samozwaniec.
1923.Olej na płótnie. 98 x 78 cm.
Własność prywatna. |
|
Autoportret z koniem na polowaniu.
1924. Olej na płótnie. 96 x 130 cm.
Muzeum Narodowe, Warszawa. |
|
Kircholm.
1925. Olej na płótnie. 200 x 400 cm.
Muzeum Wojska Polskiego, Warszawa. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Rotmistrz Miełżyński przyprowadza Janowi III chorągiew husarską pod Wiedeń
1925. Olej na płótnie. 89 x 145 cm.
Muzeum Narodowe, Poznań. |
|
Poseł Miełżyński na dworze w Sztokholmie
1925. Olej na płótnie. 89 x 145 cm.
Muzeum Narodowe, Poznań. |
|
St. Miełżyński wypędza Austriaków z Torunia
1925. Olej na płótnie. 89 x 145 cm.
Muzeum Narodowe, Poznań. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ułan i dziewczyna.
Po 1925. Olej na desce. 15,7 x 20,8 cm.
Muzeum Narodowe, Kraków. |
|
Ułan przy koniu
Po 1925. Olej na desce. 60 x 50 cm.
Muzeum Narodowe, Kraków. |
|
Zofia, Maria i Róża Tarnowskie podczas konnej przejażdżki na krakowskich Błoniach
1925. Olej na płótnie. 66 x 100 cm.
Muzeum-Zamek w Łańcucie. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Orlęta - obrona cmentarza.
1926. Olej na płótnie. 90 x 120 cm.
Muzeum Wojska Polskiego, Warszawa. |
|
Młody obrońca
1933. Olej |
|
Szarża pułku ułanów.
1926. Olej na płótnie. 60 x 50 cm.
Muzeum Wojska Polskiego, Warszawa. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ułani (Kawalerzyści).
1926. Olej na tekturze. 34 x 48 cm.
Muzeum Narodowe, Kraków. |
|
Pod Stoczkiem.
1927. Olej na płótnie. 80 x 145 cm.
Własność prywatna. |
|
Polonez z "Pana Tadeusza".
1928. Olej, plakat. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Marszałek Józef Piłsudski na Kasztance.
1928. Olej na płótnie. 109 x 93 cm.
Muzeum Narodowe, Warszawa. |
|
Portret Marszałka Józefa Piłsudskiego.
1928. 35 x 42 cm.
Muzeum Narodowe, Warszawa. |
|
Grunwald.
1931. Olej na płótnie. 350 x 400cm.
Muzeum Wojska Polskiego, Warszawa. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Odpoczynek ułana.
1931. Olej na płótnie. 100 x 70 cm.
Muzeum Narodowe, Warszawa. |
|
Zaślubiny Polski z morzem.
1931. Olej na płótnie. 118 x 174 cm.
Własność prywatna. |
|
Idzie ułan borem, lasem.
1934. Olej na płótnie. 90 x 120 cm.
Muzeum Narodowe, Warszawa. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Portret córki artysty, Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej.
1934. Olej na płótnie. 52 x 43 cm.
Własność prywatna. |
|
Szarża pod Rokitną.
1934. Olej na płótnie. 101 x 140 cm.
Muzeum Wojska Polskiego, Warszawa. |
|
Rewia kawalerii polskiej na krakowskich Błoniach w dniu 6 października 1933 r.
1934. Olej na płótnie. 204 x 400 cm.
Muzeum Narodowe, Kraków. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Wizja żołnierska.
1935. Olej na płótnie. 54 x 100 cm.
Muzeum Narodowe, Warszawa. |
|
Rapsodia ułańska.
1935. Olej na płótnie. 200 x 400 cm.
Własność prywatna. |
|
Fantazja na temat jazdy konnej.
1935. Olej na płótnie. 54 x 100 cm.
Muzeum Narodowe, Warszawa. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Przegląd 4 pułku piechoty na pozycji w Olszynce Grochowskiej
(lewa część tryptyku: Wizja Wojska Polskiego).
1936. Olej na płótnie. 200 x 150 cm.
Muzeum Narodowe, Warszawa. |
|
Apoteoza Wojska Polskiego
(środek tryptyku: Wizja Wojska Polskiego).
1935. Olej na płótnie. 200 x 300 cm.
Muzeum Narodowe, Warszawa. |
|
Hetman Żółkiewski z husarią
(prawa część tryptyku: Wizja Wojska Polskiego).
1936. Olej na płótnie. 200 x 150 cm.
Muzeum Narodowe, Warszawa. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Wesele krakowskie.
1940. 65 x 90 cm.
Muzeum Narodowe, Warszawa. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|