|
|
|
|
|
|
|
|
|
Artysta |
|
Okres twórczości |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kossak Jerzy |
|
1886-1955 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Wnuk Juliusza Kossaka, syn Wojciecha Kossaka, pozostał w cieniu ojca i dziadka. Był zdolnym malarzem, potrafił malować, ale czegoś mu zabrakło. Nie miał większych ambicji malarskich, wystarczało mu masowe powielanie tematów w rodzaju ułan-koń-dziewczyna, a także malowanie wielu kopii i replik swoich obrazów. Jednak sporo dobrych obrazów po nim zostało.
Po drugiej wojnie światowej komuna próbowała skazać ród Kossaków na zapomnienie. Juliusza nie dało się zapomnieć, był zbyt głęboko zapisany w kulturze polskiej. Wojciech wybronił się swoim niezwykłym talentem i już w latach 1968-1970 cenzura zaczęła przepuszczać wzmianki o nim. Z Jerzym było najgorzej - bowiem malował sceny z wojny polsko-bolszewickiej w 1920 roku, a to był grzech niewybaczalny.
Kazimierz Olszański tak pisze o Kossakach:
"Juliusz Kossak specjalizował się głównie w przedstawianiu dziejów, wojen i obyczajów Rzeczpospolitej szlacheckiej od XVII wieku, częściowo wchodząc w XIX stulecie. Wojciech Kossak nie unikając malowania obrazów z okresu staropolskiego, był mistrzem XIX walk o wydobycie się narodu z niewoli, tworząc epopeję napoleońską, listopadową i pierwszej wojny światowej, w powojenne dzieje wchodząc sporadycznie. Natomiast Jerzy Kossak, obok wcześniejszego w swojej twórczości tematu napoleońskiego, skoncentrował się niebawem na ukazaniu wydarzeń z historii najnowszej, stając się właściwie twórcą malarstwa niepodległościowego, a więc epopei Legionów Piłsudskiego i wojny bolszewickiej 1920 roku, które zadecydowały o istnieniu i obronie odrodzonego państwa polskiego. W ten sposób Kossakowie wypełnili swą sugestywną twórczością malowane dzieje z historii polskiej, z których wiele wydarzeń w naszych wyobrażeniach utrwaliło się tak, jak je na obrazach malowali Kossakowie".
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Pościg ułanów za bolszewikami w saniach
1920. Olej na płótnie. 57 x 86,5 cm.
Własność prywatna. |
|
Idzie ułan borem lasem
1921. Olej na tekturze. 46,5 x 57 cm.
Własność prywatna. |
|
Przejście Napoleona ze sztabem przez Wilię 24 czerwca 1812 roku
1924. Olej na płótnie. 61 x 96 cm.
Własność prywatna. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Napoleon w odwrocie z Rosji wjeżdża saniami do zajazdu
1926. Olej na płótnie. 73 x 120 cm.
Własność prywatna. |
|
Bieg myśliwych z psami za jeleniem
1927. Olej na tekturze.
Własność prywatna. |
|
Wizja Napoleona w odwrocie spod Moskwy
1927. Olej na płótnie. 95 x 145 cm.
Muzeum Narodowe, Warszawa. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Powrót spod Moskwy
1928. Olej na tekturze. 35 x 50 cm.
Własność prywatna. |
|
Odwrót z płonącej Moskwy
1929. Olej na płótnie. 99 x 145 cm.
Muzeum Narodowe, Warszawa. |
|
Szarża szwoleżerów w wąwozie Somosierry
1929. Olej na płótnie. 97 x 146 cm.
Własność prywatna. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Patrol ułański pod wiatrakiem
1929. Olej na tekturze. 50 x 37 cm.
Własność prywatna. |
|
Cud nad Wisłą 15 sierpnia 1920 roku
1930. Olej na płótnie. 94 x 145 cm.
Własność prywatna. |
|
Pościg ułanów krechowieckich za bolszewikami
1930. Olej na tekturze. 33 x 48 cm.
Muzeum Wojska Polskiego, Warszawa. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Pościg 6 pułku ułanów za bolszewikami
1930. Olej na desce. 22 x 38 cm.
Muzeum Historyczne miasta Krakowa. |
|
Potyczka z kozakami przy studni
1930. Olej na dykcie. 55 x 80 cm
Własność prywatna. |
|
Działon artylerii konnej zajeżdża na pozycję
1932. Olej na tekturze. 55 x 79 cm.
Własność prywatna. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Śmierć księdza Ignacego Skorupki pod Ossowem 14 sierpnia 1920 roku
1934. Olej na płótnie. 70 x 100 cm.
Własność prywatna. |
|
Pościg za uciekającym komisarzem
1934. Olej na dykcie. 30,5 x 40 cm.
Własność prywatna. |
|
Pogoń ułanów za bolszewikami
1935. Olej na desce. 34,2 x 80 cm.
Własność prywatna. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Spacer myśliwski w lesie
1937. Olej na kartonie. 48 x 68 cm.
Własność prywatna. |
|
Miłe spotkanie u płotu
1937. Olej na tekturze. 30 x 40 cm. |
|
Huzar z koniem w pejzażu zimowym
1938. Olej na dykcie. 50 x 60 cm.
Muzeum Narodowe, Kraków. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tryptyk Bitwy pod Komarowem:
Rozgromienie konnej armii Budionnego 31 sierpnia 1920 roku.
Była to największa bitwa kawaleryjska w XX wieku, w wyniku której konna armia sowiecka została odrzucona za Bug.
Tryptyk został namalowany dla Centrum Wyszkolenia Kawalerii w Grudziądzu, gdzie znajdował się do września 1939 roku. Po wkroczeniu Niemców tryptyk został przez nich wywieziony w nieznanym kierunku i zaginął. Dzięki malowaniu przez Jerzego Kossaka licznych replik swoich obrazów zachowały się repliki lewego i prawego skrzydła tryptyku. Znajdują się one w zbiorach prywatnych w Polsce i w USA. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bitwa pod Komarowem (lewa część tryptyku).
2 pułk szwoleżerów majora Rudolfa Ruppazdobywa szarżą wzgórze 255 na północ od Woli Śniatyckiej.
Replika 1939. Olej na płótnie. 69 x 120 cm.
Własność prywatna. |
|
Bitwa pod Komarowem (środkowa część tryptyku).
9 pułk ułanów majora Stefana Dembińskiego wspiera szarżą 2 pułk szwoleżerów
1938. Olej na płótnie. Ok. 120 x 200 cm.
Z reprodukcji. |
|
Bitwa pod Komarowem (prawa część tryptyku).
8 pułk ułanów rotmistrza Kornela Krzeczunowicza wspaniałą szarżądecyduje o ostatecznym zwycięstwie całodziennej bitwy.
Replika 1938. Olej na płótnie. 69 x 120 cm.
Własność prywatna. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Przybyli ułani pod okienko
1939. Olej na tekturze. 40 x 50 cm.
Muzeum Narodowe, Warszawa. |
|
Święty Hubert na koniu spotyka jelenia
1939. Olej na tekturze. 67 x 97 cm.
Własność prywatna. |
|
Biwak żołnierzy napoleońskich w lesie zimą
1940 (?). Olej na desce. 36 x 48 cm.
Własność prywatna. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Wesele góralskie
1944 Olej na tekturze. 34,5 x 48,5 cm.
|
|
Scena z polowania - za tropem
1945. Olej na tekturze. 50 x 33 cm.
Własność prywatna. |
|
Szarża szwoleżerów w Somosierze
1945. Olej na tekturze. 69 x 99 cm.
Własność prywatna. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|