|
|
|
|
|
|
|
|
|
Artysta |
|
Okres twórczości |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Grottger, Artur |
|
1837-1867 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Jeden z czołowych przedstawicieli romantyzmu w malarstwie polskim. Studia artystyczne we Lwowie (1848-52), w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych (1852-54) i w akademii w Wiedniu (1855-58). W 1858 był w Monachium, gdzie zapoznał się z kartonami W. Kaulbacha i M. von Schwinda. Pod ich wpływem wykonał pierwsze cykle kartonów Szkoła szlachcica oraz Wczoraj-Dziś-Jutro. Po powrocie do Polski (1865) przebywał w Małopolsce. W końcu 1866 wyjechał do Francji.
Twórca cyklów rysunkowych Warszawa I (1861), Warszawa II (1862), Polonia (1863), Lituania (1864-66), Wojna (1866-67). Malował sceny związane z Powstaniem Styczniowym Przejście przez granicę (1865), Pochód na Sybir (1866), portrety, sceny rodzajowe W ogrodzie (1867), kompozycje historyczne Ucieczka Henryka Walezego (1860), sceny batalistyczne, konie, zaprzęgi, polowania, karykatury. Jako ilustrator współpracował z czsopismami wiedeńskimi, m.in. z "Illustrierte Zeitung".
Twórczość Grottgera zyskała ogromną popularność dzięki głęboko patriotycznej wymowie.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Pierwsze ćwiczenia (Szkoła
szlachcica polskiego).
1858. Akwarela
na papierze. 30,4 x 25,6 cm.
Muzeum Narodowe we Wrocławiu. |
|
Admonicja (Szkoła szlachcica polskiego).
1858. Akwarela
na papierze. 30,7 x 25,4 cm.
Muzeum Narodowe we Wrocławiu. |
|
Wyprawa (Szkoła szlachcica polskiego).
1858. Akwarela
na papierze. 30,8 x 25,5 cm.
Muzeum Narodowe we Wrocławiu. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ostatnia przestroga (Szkoła szlachcica
polskiego).
1858. Akwarela
na papierze. 30,5 x 25,4 cm.
Muzeum Narodowe we Wrocławiu. |
|
Odbicie łupu Tatarom
1854. |
|
Tatarzy w ucieczce.
Ok. 1855. Akwarela na papierze. 29,5 x 41,2 cm.
Muzeum Narodowe, Warszawa. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Utarczka ze Szwedami.
1856. Akwarela na papierze. 42 x 54,5 cm.
Muzeum Okręgowe w Toruniu. |
|
Autoportret ze strachem na wróble
1857. Ołówek na papierze. 28,7 x 21,1 cm.
Archiwum Pawlikowskich. |
|
Żydzi przed karczmą. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Pejzaż.
Olej na płótnie. 42,6 x 38,2 cm.
Muzeum Sztuki, Łódź. |
|
Portret Fryderyki z Maszkowskich
Jakubowiczowej
1858. Olej na plótnie. 53 x 42 cm.
Muzeum Narodowe w Krakowie. |
|
Pobudka (Pobudka powstańców)
1858. Olej na plótnie. 79,5 x 95 cm.
Muzeum Narodowe w Krakowie. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Portret klaczy w Porębie
1858. Akwarela na papierze. 27,5 x 36.5 cm.
Muzeum Sztuki, Łódź. |
|
Spotkanie Jana III Sobieskiego z cesarzem
Leopoldem I pod Schwechat
1859. Olej na płótnie. 101 x 157 cm.
Lwowska Galeria Sztuki. |
|
Wianki
1859. Akwarela na papierze. 27,7 x 26,5 cm.
Muzeum Narodowe w Krakowie. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ucieczka Henryka Walezego z
Polski.
1860. Olej na płótnie. 100,3 x 158,7 cm.
Muzeum Narodowe, Warszawa. |
|
Portret hrabianki Thun.
1860. Olej na płótnie. 118 x 99,5 cm.
Muzeum Górnośląskie, Bytom |
|
Modlitwa wieczorna rolnika.
1860. Olej na plótnie. 45 x 55 cm.
Muzeum Narodowe w Krakowie. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Autoportret z cygarkiem
1860-1867.
Muzeum Literatury, Warszawa. |
|
Na przejażdżce. Portret Aleksandra
Pappenheima
Ok. 1860. Olej na kartonie. 37 x 45 cm.
Lwowska Galeria Sztuki. |
|
Obywatel z Barszczowic
1860. Olej, płótno na tekturze. 31,5 x 25 cm.
Muzeum Narodowe, Wrocław. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Portret dziewczynki.
1860. Olej na płótnie. 37,5 x 29,3 cm.
Muzeum Narodowe, Warszawa. |
|
Portret nieznanego mężczyzny
1860. Olej na tekturze. 31,5 x 23 cm.
Muzeum Narodowe, Wrocław. |
|
Rekonesans.
1862. Olej
na płótnie. 39,5 x 49,7 cm.
Lwowska Galeria Sztuki. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Modlitwa konfederatów barskich przed
bitwą
pod Lanckoroną.
1863. Olej na płótnie. 127 x 222 cm.
Własność prywatna.
--------------------------------------------
Teksty dwóch autentycznych "Pieśni
konfederatów barskich" śpiewanych w latach
1768-1772.
Tekst "Pieśni
konfederatów" napisanej w 1843 roku przez
Juliusza Słowackiego. |
|
Portret Marii Sawiczewskiej, siostry
artysty
Ok. 1863-64. Olej na desce. 63 x 49,5.
Muzeum Narodowe, Warszawa. |
|
W Saskim Ogrodzie w Warszawie.
1863. Olej na kartonie. 39,5 x 49,5 cm.
Muzeum Narodowe, Warszawa. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Po powstaniu (W drodze do kościoła)
1864. Olej na tekturze. 23,5 x 19 cm.
Muzeum Narodowe, Wrocław. |
|
Dostojnik
1864. Olej na tekturze. 22,5 x 13 cm.
Muzeum Narodowe, Wrocław. |
|
Nokturn.
1864. Olej, tektura. 47,2 x 60,7 cm.
Był w Lwowskiej Galerii Obrazów.
Skradziony w 1992 roku. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Pojednanie.
1864. Olej na płótnie. 21,3 x 28,8 cm.
Był w Galerii Obrazów we Lwowie.
Skradziony w 1992 roku. |
|
Popiersie kobiety
1864. Olej, tektura. 32 x 19,7 cm.
Muzeum Narodowe, Wrocław. |
|
Autoportret.
1865. Olej na palecie. 31,5 x 24,5 cm.
Muzeum Narodowe w Krakowie. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Chrystus w koronie cierniowej
1865-1966. Kredka czarna na papierze z podkładem kredowym. 39,1 x
28,4 cm.
Archiwum Pawlikowskich. |
|
Przejście przez granicę.
1865.
Olej na płótnie. 53,5 x 42,5 cm.
Muzeum Narodowe w Krakowie. |
|
Wedeta
1865. Kredka
Państwowe Zbiory Sztuki na Wawelu. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Portret dziewczynki z medalionem
1865. Olejna płótnie. 54,7 x 44 cm.
Muzeum Narodowe, Wrocław. |
|
Portret rudowłosej
1865. Olej na tekturze. 39,2 x 32 cm.
Muzeum Narodowe w Krakowie. |
|
Pożegnanie powstańca
1866. Olej na desce.
52,7 x 41,3 cm.
Muzeum Narodowe w Krakowie. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Powitanie powstańca
1865. Olej na desce. 52,7 x 40,6 cm.
Muzeum Narodowe w Krakowie. |
|
Pochód na Sybir
1866. Olej na płótnie. 45 x 55 cm.
Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie. |
|
Pod eskortą. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Pod murami więzienia.
1866. Kredka czarna i biała na papierze. 39 x 28,6 cm.
Archiwum Pawlikowskich. |
|
Portret Franciszka Tepy
1866. Kredka czarna i biała na papierze. 39 x 28,7 cm.
Archiwum Pawlikowskich. |
|
Portret Jerzego Lubomirskiego
1866. Olej na płótnie. 75 x 61,7 cm.
Muzeum Narodowe, Wrocław. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Portret Klementyny z Dzieduszyckich
Szembekowej-Szolc
1866. Olej na płótnie. 55,5 x 45 cm.
Muzeum Narodowe, Warszawa. |
|
Szlachcic pod figurą
1866. Dwasz, kredka, papier. 37,8 x 27,3 cm.
Muzeum Okręgowe w Tarnowie. |
|
Portret Wandy Monné w stroju balowym
1866. Kredka czarna i biała na papierze. 39 x 29 cm.
Archiwum Pawlikowskich. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
W rok głodu na Huculszczyźnie
1865. Kredka czarna i biała na papierze. 39 x 28,6 cm.
Archiwum Pawlikowskich. |
|
Alegoria wojny.
1866. Kredka
Zaginiony.
Wg Grottger, Wojna, wyd. H. Altenberga, Lwów 1907 |
|
Pochód na Sybir.
1867. Kredka na kartonie. 75 x 126 cm.
Muzeum Narodowe w Poznaniu. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Z krzyżem po śniegu
1866-1867. Kredka czarna i biała na papierze. 39 x 28,8 cm.
Archiwum Pawlikowskich. |
|
Biedna muzykantka.
1867
Zaginiony.
Wg A. Potocki, Grottger, Lwów 1907 r. |
|
Portret mężczyzny - Wincentego
Wasilewskiego (?)
1866-1867. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Portret Wincentego Chochlik Wasilewskiego
1867. Olej na płótnie. 32 x 25,5 cm.
Muzeum Narodowe, Warszawa. |
|
Autoportret.
1867. Olej na płótnie. 55,5 x 46 cm.
Muzeum Narodowe, Warszawa. |
|
Przed posągiem Napoleona
1867. Kredka czarna i biała, papier na płótnie. 53 x 63,5 cm.
Muzeum Narodowe, Warszawa. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Fryne.
1867. Olej na płótnie. 97 x 62 cm.
Muzeum Narodowe w Krakowie, Zbiory Czartoryskich. |
|
Czytający starzec
?. Olej na płótnie. 55,5 x 46 cm.
Muzeum Sztuki, Łódź. |
|
Joanna d'Arc
?. Gwasz, węgiel, papier. 30,6 x 24,5 cm.
Muzeum Narodowe w Warszawie. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Portret kobiety
?. Kredka na papierze. 90 x 80 cm.
Muzeum Śląskie w Katowicach. |
|
Portret mężczyzny
?. Olej na płótnie. 22 x 17 cm.
Lwowska Galeria Sztuki. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|