Grupa Media Informacyjne zaprasza do wspólnego budowania nowej jakości    
Nowe Media - Modern News Life    
                                                   
                                                   
   
  TV Radio Foto Time News Maps Sport Moto Econ Tech Kult Home Fash VIP Infor Uroda Hobby Inne Akad Ogło Pobie Rozry Aukc Kata  
     
     
         
         
  GRUPA MEDIA INFORMACYJNE - KULTURA I SZTUKA
   
COUNTRY:
   
   
 
             
    Artysta   Okres twórczości  
       
           
    Gierymski Aleksander   1850-1901  
             
 
     
  Brat Maksymiliana. 1867-68 studia artystyczne w warszawskiej Klasie Rysunkowej i 1868-73 w akademii sztuk pięknych w Monachium. Następnie przebywał głównie we Włoszech, Wiedniu, powtórnie w Monachium oraz w Paryżu. Z pobytu w kraju szczególnie ważne są dwa okresy twórczości Aleksandra Gierymskiego: warszawski (1879-84), w ciągu którego współpracował z grupą "Wędrowca", głównie ze Stanisławem Witkiewiczem i Antonim Sygietynskim (obrazy: Swięto Trąbek 1884, późniejsze wersje 1888, 1890, Żydówka sprzedająca owoce 1880, Żydówka z cytrynami 1881, Brama na Starym Mieście 1883, Przystań na Solcu 1883 i inne) i okres krakowski (1893-94), w którym tworzyłobrazy o tematyce chłopskiej (Trumna chłopska 1894-95, Chłopiec niosący snop ok. 1895) i pejzaże z okolic Bronowic.
Aleksander Gierymski podejmował skomplikowane problemy malarskie, wypracowując własną formę wypowiedzi artystycznej. Od zainteresowań i studiów nad malarstwem muzealnym, głównie holenderskim XVII wieku i włoskiego renesansu (Scena sądu z Kupca weneckiego 1873, Sjesta włoska 1876-80 i 1880-84, Paź florencki 1884), przez realistyczne studia z natury (Gra w mora 1875, Austeria rzymska 1875, obrazy warszawskie i studia światła i barwy w plenerze (wersje Altany 1876-82, pejzaże wieczorne: monachijskie z lat 1890-91, Plac Wittelsbachów w Monachium i inne, oraz paryskie z lat 1891-93: Wieczór nad Sekwaną, Opera paryska w nocy) doszedł samodzielnie do rezultatów bliskich impresjonizmowi (Piazza delle Erbe w Weronie ok. 1900, Piazza del Popolo w Rzymie 1900-01).
Ważną pozycję w twórczości Gierymskiego zajmują dwa autoportrety z 1891-92 i ok. 1900. Od 1868 jako ilustrator współpracował z czasopismami warszawskimi, głównie z "Kłosami" i "Wędrowcem", a także zagranicznymi.
Twórczość Gierymskiego doceniona została w pełni w XX wieku (m.in. wystawy retrospektywne jego prac w Warszawie:1938, 1951 oraz w Wenecji 1955).
 
     
       
             
       
    Hamlet
1870. Olej na płótnie. 73,7 x 54,7 cm.
Muzeum Narodowe we Wrocławiu.
  Postój kawalerii
Ok. 1870. Olej na płótnie.
Własność prywatna.
  Scena sądu z "Kupca weneckiego", szkic t.zw. modello
1872. Olej na płótnie.
Własność prywatna.
             
       
    Scena sądu z "Kupca weneckiego"
1873. Olej na płótnie.
Obraz zaginiony.
  Austeria rzymska, szkic
1874. Olej na płótnie.
Muzeum Narodowe w Warszawie.
  Gra w mora
1874. Olej na płótnie. 80 x 109 cm.
Muzeum Narodowe w Warszawie.
             
       
    Wnętrze mieszkania Gierymskich w Monachium
Przed 1874. Olej na tekturze. 37,6 x 41,8 cm.
Muzeum Narodowe w Krakowie.
  Altana, studium II
1876-1880. Olej na płótnie. 57,5 x 41 cm.
Muzeum Narodowe w Warszawie.
  Begonie, studium do obrazu "W altanie"
1876-1880. Olej na płótnie. 57,5 x 41 cm.
Muzeum Sztuki w Łodzi.
             
       
    Fontanna, studium do obrazu "W altanie"
1875-1879. Olej na płótnie. 29,5 x 49,5 cm.
Muzeum Narodowe w Krakowie.
  Pan w czerwonym fraku
1876-1880. Olej na płótnie. 131 x 67,5 cm.
Muzeum Sztuki w Łodzi.
  Siesta włoska, szkic
Ok. 1878. Ołówek na papierze.
Własność prywatna.
             
       
    Siesta włoska
1876-1880. Olej na płótnie. 141 x 91 cm.
Muzeum Narodowe w Warszawie.
  Żydówka sprzedająca owoce, szkic
1880. Olej na płótnie.
Obraz zaginiony.
  Żydówka z cytrynami
1881. Olej na płótnie. 63,5 x 47,5 cm.
Muzeum Śląskie, Katowice.
             
       
             
    Austeria rzymska
1881.
"Kłosy" 1881, t. 32, nr 813.
  Dama rokokowa
1881. Olej na desce. 33 x 25,5 cm.
Muzeum Narodowe w Krakowie.
  W altanie
1882. Olej na płótnie. 135,5 x 148 cm.
Muzeum Narodowe w Warszawie.
             
       
             
    Nadwiśle pod Warszawą
1882.
"Kłosy" 1882, nr 887.
  LUBLIN
Kościół pw. Nawrócenia św. Pawła i klasztor oo. Bernardynów, wieża Trynitarska i katedra
"Kłosy" 1882, t. 35, nr 907, s. 312.
Rys. z natury A. Gierymski. Ryt. E. Gorazdowski.
  Brama na Starym Mieście
1883. Olej na płótnie. 64 x 48 cm.
Muzeum Sztuki w Łodzi.
             
       
             
    Powiśle
1883. Olej na płótnie. 64,2 x 47,8 cm.
Muzeum Narodowe w Krakowie.
  Przystań na Solcu (szkic)
1883. Olej na płótnie. 19 x 27,5 cm.
Muzeum Narodowe w Warszawie.
  Góra gnojna, ulica Bugaj
1884.
"Kłosy" 1884, nr 973.
             
       
             
    Paź florencki
1884. Olej na płótnie. 27,5 x 20,5 cm.
Muzeum Narodowe w Krakowie.
  Święto trąbek I
1884. Olej na płótnie. 47 x 64,5 cm.
Muzeum Narodowe w Warszawie.
  Święto trąbek
1890. Olej na płótnie. 49 x 65,5 cm.
Muzeum Narodowe w Krakowie.
             
       
             
    Portret Artura Gruszeckiego
Ok. 1886-1887. Olej na płótnie. 159 x 106,5 cm.
Muzeum Narodowe w Warszawie.
  Kościół Santa Maria del Popolo w Rzymie
1886.
"Kłosy" 1888.
  Uliczka w Cervarze
1886. Olej na płótnie.
Własność prywatna.
             
       
             
    Piaskarze
1887. Olej na płótnie. 49,5 x 66,5 cm.
Muzeum Narodowe w Warszawie.
  Widok z okolic zamku Kufstein
1889. Olej na płótnie. 46x35 cm.
Muzeum Narodowe w Warszawie.
  Anioł Pański
1890. Olej na płótnie. 223 x 168 cm.
Muzeum Narodowe w Warszawie.
             
       
             
   

Staruszka czuwająca przy zwłokach II
Po 1890. Olej na płótnie. 76,5 x 64 cm.
Muzeum Narodowe w Krakowie.

  Most w Monachium
Ok. 1890. Olej na płótnie. 80 x 61 cm.
Muzeum Narodowe w Warszawie.
  Plac Maksymiliana w Monachium w nocy
1890. Olej na płótnie. 75,5 x 61 cm.
Muzeum Narodowe w Warszawie.
             
       
             
    Plac Wittelsbachów w Monachium w nocy
1890. Olej na płótnie. 67 x 52 cm.
Muzeum Narodowe w Warszawie.
  Ulica w Rzymie nocą
Ok. 1890. Olej na płótnie. 73,5 x 48 cm.
Lwowska Galeria Sztuki.
  Wybrzeże morskie
1890-95. Olej na płótnie. 27,5 x 51 cm.
Muzeum Śląskie w Katowicach.
             
       
             
    Morze
Ok. 1891. Olej na płótnie. 62 x 83,5 cm.
Muzeum Narodowe w Warszawie.
  Opera paryska w nocy
1891. Olej na płótnie. 161 x 129,5 cm.
Muzeum Narodowe w Warszawie.
  Luwr w nocy
1892. Olej na płótnie. 119,5 x 75 cm.
Muzeum Narodowe w Poznaniu.
             
       
             
    Wieczór nad Sekwaną
1892-93. Olej na płótnie.
Muzeum Narodowe w Warszawie.
  Wieczór nad Sekwaną
1893. Olej na płótnie. 122,5 x 187 cm.
Muzeum Narodowe w Krakowie.
  Pont Neuf w Paryżu
1893. Olej na desce. 35 x 17 cm.
Własność prywatna.
             
       
             
    Dziewczyna z Bronowic
1893-1894. Olej na płótnie. 61 x 48 cm.
Muzeum Narodowe w Krakowie.
  Studium chłopa do obrazu "Trumna chłopska"
1890-1894. Gwasz na tekturze. 61,5 x 41,5 cm.
Własność prywatna.
  Chłop z fajką, studium do obrazu "Trumna chłopska"
1893-1894. Olej na płótnie. 93 x 70,5 cm.
Muzeum Narodowe w Warszawie.
             
       
             
   

Kobieta, studium do obrazu "Trumna chłopska"
1893-1894. Olej na płótnie. 90 x 69,5 cm.
Muzeum Narodowe w Warszawie.

  Trumna chłopska
1894-95. Olej na płótnie. 141 x 195 cm.
Muzeum Narodowe w Warszawie.
  Chłopiec niosący snop
Ok. 1895. Olej na płótnie. 94 x 77 cm.
Muzeum Narodowe we Wrocławiu.
             
       
             
    Droga w Bronowicach
1893-1894. olej na płótnie. 55 x 76 cm.
Muzeum Narodowe w Krakowie.
  Człowiek w alei
1895. Olej na płótnie. 69 x 95 cm.
Własność prywatna.
  Ogród włoski
1895-1897. Olej na płótnie. 54 x 75 cm. 
Muzeum Śląskie w Katowicach.
             
       
             
    Zakątek Am Plönlein w Rothenburgu
Ok. 1896. Olej na płótnie. 80 x 61 cm.
Muzeum Narodowe w Warszawie.
  Mury obronne w Rothenburgu
Ok. 1896. Olej na płótnie.
Muzeum Narodowe w Poznaniu.
  Katedra w Amalfi
1897-1898. Olej na płótnie. 84 x 54 cm. 
Muzeum Narodowe w Kielcach.
             
       
             
    Ogrody w Tivoli.
1897. Olej na płótnie. 75 x 62 cm. 
Muzeum Narodowe w Krakowie.
  Ambona w Ravello
Ok. 1898. Olej na płótnie.
Muzeum Narodowe w Warszawie.
  Wnętrze bazyliki św. Marka w Wenecji.
1899. Olej na płótnie. 110 x 78 cm. 
Muzeum Narodowe w Warszawie.
             
       
             
    Pinie przy Villa Borghese w Rzymie
Ok.1900. Olej na płótnie. 36,5 x 51 cm.
Muzeum Narodowe w Krakowie.
  Pineta di Villa Borghese w Rzymie (fragment)
Ok. 1900. Olej na płótnie. 
Muzeum Narodowe w Krakowie.
  Autoportret
1900. Olej na płótnie.
Obraz zaginiony.
             
       
             
    Jezioro o zachodzie słońca
1900. Olej na płótnie. 89 x 70 cm. 
Własność prywatna.
  Krajobraz z włoskimi cyprysami
1900. Olej na płótnie. 59,5 x 72,5 cm.
Muzeum Narodowe w Krakowie.
  Piazza del Popolo w Rzymie
1900-01. Olej na płótnie. 25 x 65 cm. 
Muzeum Narodowe w Warszawie.
             
         
             
   

Pejzaż z Werony
?. Olej na płótnie. 17 x 26 cm. 
Własność prywatna.

  Szkic kompozycji
?. Olej na desce. 42 x 29,3 cm. 
Lwowska Galeria Sztuki.
   
             
             
             
             
             
         
   
         
 
FACEBOOK YOUTUBE TWITTER GOOGLE + DRUKUJ  
     
    Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu Copyright: Grupa Media Informacyjne 2010-2012 Wszystkie prawa zastrzeżone.