|
|
|
|
|
|
|
|
|
Artysta |
|
Okres twórczości |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Alchimowicz Kazimierz |
|
1840-1916 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Walczył w powstaniu styczniowym na Litwie, co przypłacił ciężką katorgą w Wierchutorii za Uralem. Zwolniony w 1869 roku przyjechał do Warszawy i zaczął uczyć się malarstwa w Klasie Rysunkowej u Wojciecha Gersona. Około 1873-75 studiował w Akademii monachijskiej w pracowni Alexandra Wagnera, potem podróżował po Francji. Od 1878 roku stale mieszkał w Warszawie.
Kazimierz Alchimowicz uważany był za jednego z ostatnich romantyków w malarstwie polskim. Był przedstawicielem pokolenia, na którym powstanie w 1863 roku pozostawiło niezatarty ślad. Pozostał wierny dotychczasowym tradycjom malarskim, zmiany w malarstwie europejskim nie miały na niego żadnego wpływu. Uprawiał wszelkie rodzaje malarstwa: na płótnie, na murze, zdobienie porcelany i fajansu. Modelował w glinie i rzeźbił w drewnie. Przywiązany do rodzinnej Wileńszczyzny tworzył akademickie kompozycje związane z historią Litwy, jej legendami i literaturą. Między innymi namalował 12 obrazów i cykl ilustracji opartych na poemacie "Pan Tadeusz" Adama Mickiewicza.
Przez współczesnych mu ludzi uważany był za prawego człowieka i wypróbowanego polskiego patriotę. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Pogrzeb Giedymina
1888. Olej na płótnie.
Muzeum Narodowe w Krakowie. |
|
Najem robotników
1893. Olej na płótnie.
93 x 134 cm.
Muzeum Narodowe w Warszawie. |
|
Dziewczynka w lesie
1893. Olej na płótnie.
34 x 31,5 cm.
Muzeum Narodowe w Warszawie |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Na etapie
1894. Olej na płótnie.
140 x 97 cm.
Muzeum Narodowe w Warszawie. |
|
Dziewczynka na tle pejzażu
1905
Muzeum Narodowe w Warszawie. |
|
Sierotki
?. Olej na płótnie.
28 x 36 cm
Muzeum Narodowe w Warszawie. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Obrona Olsztyna
?
Własność prywatna. |
|
Boże Narodzenie - pokłon pasterzy
?. Węgiel, papier. 26,6 x 51,3
Muzeum Narodowe w Warszawie. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|