Grupa Media Informacyjne zaprasza do wspólnego budowania nowej jakości    
Nowe Media - Modern News Life    
                                                   
                                                   
   
  TV Radio Foto Time News Maps Sport Moto Econ Tech Kult Home Fash VIP Infor Uroda Hobby Inne Akad Ogło Pobie Rozry Aukc Kata  
     
     
         
         
  GRUPA MEDIA INFORMACYJNE - KULTURA I SZTUKA
   
COUNTRY:
   
   
 
             
    Artysta   Okres twórczości  
       
           
    Bellotto, Bernardo   1721-1780  
             
 
     
 

Malarz włoski urodzony w Wenecji. Uczył się u swojego wuja Antonio Canala zwanego również Canaletto. Działał początkowo w Wenecji i innych miastach włoskich. W latach 1747-1758 przebywał w Dreźnie, od 1748 był malarzem nadwornym Augusta III; ok. 1759-1761 na dworze cesarskim w Wiedniu a w 1761 na dworze elektorskim w Monachium. Od 1764 był wykładowcą w Akademii Sztuk Pięknych w Dreźnie. W latach 1767-1780 pracował dla Stanisława Augusta Poniatowskiego w Warszawie.
Bernardo Bellotto był obok A. Canala i F. Guardiego najwybitniejszym przedstawicielem weneckiego malarstwa wedutowego; malował głównie panoramy miast, widoki ulic, placów i budowli, ożywione rodzajowym sztafażem (cykle widoków Drezna, Wiednia, Warszawy), oraz fantastyczne widoki architektoniczne; był mistrzem perspektywy, artystą uczulonym na kolor i światło: dzieła jego cechuje precyzyjny rysunek i bezbłędna perspektywa linearna, osiągana m.in. dzięki stosowania ciemni optycznej (camera obscura). Koloryt utrzymywany w jasnej, niekiedy chłodnej tonacji. Twórczość Bernarda Bellotta w Warszawie uległa ewolucji: obok wedut (dla "Sali Prospektowej" Zamku Królewskiego) tworzył freski (w Zamku Ujazdowskim), obrazy historyczne (Elekcja Stanisława Augusta, dwie wersje - 1776 i 1778, Wjazd Jerzego Ossolińskiego do Rzymu w 1633 1779), dekoracje teatralne, a zwłaszcza sceny rodzajowe (Ulica Miodowa 1777), w których pojawiają się portrety (Widok ogólny Warszawy od strony Pragi 1770), zwiększa się zainteresowanie pejzażem (Widok łąk wilanowskich), w którego tle pojawiają się efekty barw i światła zapowiadające realizm XIX wieku.
Po zniszczeniach wojennych obrazy Bernarda Bellotto stanowiły cenny dokument ikonograficzny do rekonstrukcji zabytkowych dzielnic Warszawy.

 
     
       
             
       
             
    La Gazzada z kościołem
Ok. 1744. Olej na płótnie. 65 x 100 cm.
Pinacoteca di Brera, Mediolan.
  Werona widziana z Ponte Nuovow górę Adygi
1746-1748. Olej na płótnie. 131 x 232 cm.
Państwowe Zbiory Sztuki, Galeria Dawnych Mistrzów, Drezno.
  Drezno z prawego brzegu Łaby, powyżej mostu Augusta (fragment)
1747. Olej na płótnie. 132 x 236 cm.
Państwowe Zbiory Sztuki, Galeria Dawnych Mistrzów, Drezno.
             
       
             
    Widok Drezna
1747-1753. Olej na płótnie. 52 x 81,5 cm.
Lwowska Galeria Sztuki.
  Drezno z lewego brzegu Łaby, poniżej umocnień obronnych (fragment)
1748. Olej na płótnie. 135 x 238 cm
Państwowe Zbiory Sztuki, Galeria Dawnych Mistrzów, Drezno.
  Nowy Rynek w Dreźnie od strony Jüdenhof
1749-1751. Olej na płótnie. 136 x 236 cm.
Państwowe Zbiory Sztuki, Galeria Dawnych Mistrzów, Drezno.
             
       
             
    Rynek w Pirnie
1753-1754. Olej na płótnie. 134 x 238 cm.
Państwowe Zbiory Sztuki, Galeria Dawnych Mistrzów, Drezno.
  Pirna widziana z Sonnenstein
1753-1756. Olej na płótnie. 133 x 234 cm.
Państwowe Zbiory Sztuki, Galeria Dawnych Mistrzów, Drezno.
  Wiedeń widziany z Górnego Belwederu
1759-1760. Olej na płótnie. 135 x 213 cm.
Kunsthistorisches Museum, Wiedeń.
             
       
             
    Mehlmarkt (Neumarkt) w Wiedniu (fradment)
1760. Olej na płótnie. 116 x 155 cm.
Kunsthistorisches Museum, Wiedeń.
  Widok ogólny Monachium z Haidhausen (fragment)
1761. Olej na płótnie. 132 x 235 cm.
Residenzmuseum, Monachium.
  Architektura fantastyczna z autoportretem Bellotta w stroju patrycjusza weneckiego
Ok. 1765. Olej na płótnie. 153 x 114 cm.
Zamek Królewski  w Warszawie.
             
       
             
    Projekt trompe-l'oeil (architektury iluzjonistycznej) dla Zamku Wilanowskiego
1767-1768. Olej na płótnie. 162 x 76,5 cm.
Muzeum Narodowe w Warszawie.
  Krakowskie Przedmieście od strony Bramy Krakowskiej
1767-1768. Olej na płótnie. 112 x 170 cm.
Zamek Królewski w Warszawie.
  Kolumna Zygmunta III od strony zejścia do Wisły
1768-1770. Olej na płótnie. 114,5 x 170,5 cm.
Zamek Królewski w Warszawie.
             
       
             
    Widok Warszawy od strony Pragi
1770. Olej na płótnie. 172,5 x 261 cm.
Zamek Królewski w Warszawie.
  Krakowskie Przedmieście od strony Nowego Światu
Ok. 1773-1779. Olej na płótnie. 107,5 x 83,5 cm.
Zamek Królewski w Warszawie.
  Widok Warszawy z tarasu Zamku Królewskiego
1773. Olej na płótnie. 166 x 269 cm.
Zamek Królewski w Warszawie.
             
       
             
    Widok Warszawy z tarasu Zamku Królewskiego (fragment)
1773
Zamek Królewski w Warszawie.
  Krakowskie Przedmieście w stronę Kolumny Zygmunta
1774. Olej na płótnie. 115 x 170,5 cm.
Zamek Królewski w Warszawie.
  Widok łąk wilanowskich
1775. Olej na płótnie. 173 x 246 cm.
Zamek Królewski w Warszawie.
             
       
             
    Widok łąk wilanowskich (fragment)
1775.
Zamek Królewski w Warszawie.
  Elekcja Stanisława Augusta
1778. Olej na płótnie. 177 x 250 cm.
Zamek Królewski w Warszawie.
  Elekcja Stanisława Augusta (fragment),
wojewoda płocki i marszałek sejmu elekcyjnego
1778.
Zamek Królewski w Warszawie.
             
       
             
    Widok Ujazdowa i Łazienek
1776. Olej na płótnie. 146 x 243 cm.
Zamek Królewski w Warszawie.
  Ulica Długa
1777. Olej na płótnie.
Zamek Królewski w Warszawie.
  Ulica Miodowa
1777. Olej na płótnie. 84 x 107,5 cm.
Zamek Królewski w Warszawie.
             
       
             
    Plac Krasińskich z Pałacem Rzeczypospolitej
1778. Olej na płótnie. 116 x 164 cm.
Zamek Królewski w Warszawie.
  Rynek Nowego Miasta z kościołem Sakramentek
1778. Olej na płótnie. 84 x 106 cm.
Zamek Królewski w Warszawie.
  Ulica Senatorska z kościołem Reformatów
1779. Olej na płótnie. 84,5 x 107 cm.
Zamek Królewski w Warszawie.
             
       
             
    Wjazd Jerzego Ossolińskiego do Rzymu w roku 1633
1779. Olej na płótnie.
Muzeum Narodowe we Wrocławiu.
  Kościół Wizytek
1780. Olej na płótnie. 113 x 170 cm.
Zamek Królewski w Warszawie.
  Pułkownik Koenigsfels udziela lekcji jazdy konnej księciu Józefowi Poniatowskiemu
?. Olej na płótnie. 73 x 82,5 cm.
Muzeum Narodowe w Warszawie.
             
         
   
         
 
FACEBOOK YOUTUBE TWITTER GOOGLE + DRUKUJ  
     
    Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu Copyright: Grupa Media Informacyjne 2010-2012 Wszystkie prawa zastrzeżone.