|
|
|
|
|
|
|
|
|
Artysta |
|
Okres twórczości |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Wyspiański, Stanisław |
|
1869-1907 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Dramatopisarz, poeta, malarz i reformator teatru. W latach 1884-85 i 1887-95 studiował w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych (był m.in. uczniem i współpracownikiem Jana Matejki) oraz na Uniwersytecie Jagiellońskim. W latach 1890-94 za granicą, głównie w Paryżu, gdzie oddziałała na niego sztuka Paula Gauguina, nabistów oraz drzeworyt japoński. W latach 1898-98 był kierownikiem graficznym krakowskiego "Życia"; 1898-1905 działał m.in. jako inscenizator w krakowskim teatrze (w 1905 zabiegał o dyrekcję). W 1906 został docentem w Szkole Sztuk Pięknych. Od 1897 był członkiem towarzystwa Sztuka.
Ulubioną techniką Stanisława Wyspiańskiego był pastel (wizerunki dzieci, portrety, Macierzyństwo). Zajmował się też grafiką (m.in. ilustracje do Iliady, winiety i układy graficzne tygodnika krakowskiego "Życie" oraz publikowanych własnych dramatów). Ważne miejsce w jego działalności, rozpoczętej współpracą z Janem Matejką i Józefem Mehofferem przy polichromii Kościoła Mariackiego, zajmowały projekty witraży i polichromii wnętrz: np. w krakowskim kościele Franciszkanów 1897-1905, w katedrze lwowskiej 1892-94 i wawelskiej 1900-02 (nie zrealizowane). W twórczości plastycznej Wyspiańskiego przeważał portret, w dziedzinie którego reprezentował ekspresjonizm (np. portrety Kazimierza Lewandowskiego i Lucjana Rydla 1898) i pejzaż (m.in. cykl widoków na Kopiec Kościuszki 1904-05). Wyspiański opracowywał scenografie do własnych dramatów, projekty dekoracji wnętrz (np. Towarzystwa Lekarskiego w Krakowie), mebli i tkanin, oraz projekty architektoniczne. Był jednym z twórców programu i praktyki tzw. sztuki stosowanej w Polsce, reformatorem grafiki książkowej. W jego stylu widoczny jest zarówno trwały wpływ Matejki, jak i żywe związki z secesją (dekoracyjność, charakterystyczna giętka i kapryśna linia, stylizacje roślinne) i impresjonizm.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Miasteczko
1893. Pastel. 61 x 88 cm.
Muzeum Narodowe w Warszawie. |
|
Krajobraz nadwodny
?. Pastel. 62 x 91 cm.
Muzeum Narodowe w Warszawie. |
|
Barki na Sekwanie
1894. Olej na desce. 23,5 x 32,5 cm.
Muzeum Narodowe w Krakowie. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Paryż, wnętrze gotyckiego kościoła St.
Étienne
1894. Olej na desce. 32,5 x 23,6 cm.
Muzeum Narodowe w Krakowie. |
|
Widok z Zacisza na Teatr Miejski
1894. Olej na płótnie. 38,2 x 29 cm.
Muzeum Narodowe w Krakowie. |
|
Widok z Zacisza na Barbakan i Bramę
Floriańską
1894. Olej na płótnie. 39 x 29 cm.
Muzeum Narodowe w Krakowie. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Planty o świcie
1894. Olej na płótnie. 101 x 201,5 cm.
Własność prywatna, depozyt w Muzeum Narodowym w Krakowie. |
|
Widok na
Wawel
1894. Olej na płótnie. 62,5 x 32,5 cm.
Muzeum Narodowe w Warszawie. |
|
Weranda
1894. Olej na płótnie. 70,5 x 41 cm.
Muzeum Narodowe w Krakowie. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Widok z okna pracowni na mury miejskie
Po r. 1894. Pastel. 94 x 95 cm.
Muzeum Narodowe w Krakowie. |
|
Chochoły (Planty nocą)
1898-99. Pastel. 69 x 107 cm.
Muzeum Narodowe w Warszawie. |
|
Widok z Plant na kościół Mariacki
Ok.1900. Pastel. 62 x 47,2 cm.
Własność prywatna. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Chaty w Grębowie
1900. Pastel. 24 x 31,8 cm.
Muzeum Narodowe w Krakowie. |
|
Chaty w Grębowie
1900. Pastel. 24 x 32 cm.
Własność prywatna. |
|
Zagroda w Konarach
1900. Pastel. 25,5 x 32 cm.
Muzeum Narodowe w Krakowie. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Zagroda wiejska w Konarach
1905. Pastel. 64,8 x 48 cm.
Muzeum Narodowe w Krakowie. |
|
Zakola Wisły
1904. Pastel. 46 x 61,2 cm.
Własność prywatna. |
|
Motyw zimowy
1905. Pastel. 86,5 x 139,5 cm.
Muzeum Narodowe w Krakowie. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Krajobraz znad Rudawy
1905. Pastel. 45 x 63,5 cm.
Muzeum Narodowe w Krakowie. |
|
Wisła pod Krakowem
1905. Pastel. 48 x 62 cm.
Muzeum Narodowe w Krakowie. |
|
Wieże kościoła Mariackiego
1905. Pastel. 64,3 x 47,5 cm.
Muzeum Narodowe w Krakowie. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Widok z okna pracowni na Kopiec
Kościuszki
1904. Pastel. 92,5 x 61 cm.
Muzeum Narodowe w Krakowie. |
|
Widok z
okna pracowni na Kopiec Kościuszki
1904. Pastel. 46,5 x 60,5 cm.
Własność prywatna. |
|
Widok z okna pracowni na Kopiec
Kościuszki
1904. Pastel. 46,5 x 60 cm.
Muzeum Narodowe w Warszawie. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Widok z okna pracowni na Kopiec
Kościuszki
1904. Pastel. 48 x 62,5 cm.
Muzeum Śląskie w Katowicach. |
|
Widok z okna pracowni na Kopiec
Kościuszki
1904. Pastel. 49,5 x 71,5 cm.
Muzeum Narodowe w Krakowie. |
|
Widok z okna pracowni artysty na Kopiec
Kościuszki w zimowy pogodny dzień
1905. Pastel. 94 x 62,5 cm.
Muzeum Narodowe w Krakowie. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Widok z okna pracowni artysty na Kopiec
Kościuszki w zadymce śnieżnej w szary zimowy dzień
1905. Pastel. 93 x 61 cm.
Muzeum Narodowe w Krakowie. |
|
Widok z okna pracowni artysty na Kopiec
Kościuszki w okresie roztopów
1905. Pastel. 90 x 59,5 cm.
Muzeum Narodowe w Warszawie. |
|
Widok z okna pracowni na Kopiec
Kościuszki
1905. Pastel. 47 x 62 cm.
Muzeum Narodowe w Warszawie. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|