Grupa Media Informacyjne zaprasza do wspólnego budowania nowej jakości    
Nowe Media - Modern News Life    
                                                   
                                                   
   
  TV Radio Foto Time News Maps Sport Moto Econ Tech Kult Home Fash VIP Infor Uroda Hobby Inne Akad Ogło Pobie Rozry Aukc Kata  
     
     
         
         
  GRUPA MEDIA INFORMACYJNE - KULTURA I SZTUKA
   
COUNTRY:
   
   
 
             
    Artysta   Okres twórczości  
       
           
    Witkiewicz, Stanisław Ignacy (Witkacy)   1885-1939  
             
 
     
 

W latach 1905-1910 studiował niesystematycznie w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych u Józefa Mehoffera oraz u Władysława Ślewińskiego w Poroninie. Podróżował do Włoch, Francji i Niemiec. W 1914 uczestniczył w etnograficznej ekspedycji Bronisława Malinowskiego do Australii, skąd na wiadomość o wybuchu I wojny światowej wrócił do Europy. Wczesna twórczość malarska pozostawała pod znakiem Młodej Polski i wplywem P. Gauguina i Wł. Ślewińskiego. Później doszedł do swoistego ekspresjonizmu.
Z czasem w wyniku teoretycznych przemyśleń na temat formy zrezygnował z twórczości malarskiej. Założył jednoosobową "Firmę Portretową" i ograniczył się do zarobkowego wykonywania pastelowych obrazów.
Stanisław Ignacy Witkiewicz napisał 4 powieści, ponad 40 dramatów, liczne artykuły i eseje dotyczące malarstwa, literatury, teatru i filozofii. W okresie dwudziestolecia międzywojennego mieszkał głównie w Zakopanem. Po wybuchu II wojny światowej uciekł przed Niemcami na kresy wschodnie, gdzie we wsi Jeziory na Polesiu 18 września 1939 roku popełnił samobójstwo, niemal bezpośrednio po otrzymaniu wiadomości o przekroczeniu wschodniej granicy Polski przez Armię Czerwoną.

 
     
       
             
       
             
    Pejzaż nocny
Ok. 1901-1902. Olej na płótnie. 60 x 96 cm.
Muzeum Literatury, Warszawa.
  Czarny Staw i Granaty
1907. Olej na płótnie. 104 x 80 cm.
Muzeum Tatrzańskie w Zakopanem.
  Portret Eugenii Dunin-Borkowskiej
Ok. 1912. Olej na płótnie. 126 x 70 cm.
Muzeum Okręgowe, Toruń.
             
       
             
    Autoportret
1913. Olej na płótnie. 60 x 79 cm.
Muzeum Narodowe, Warszawa.
  Pocałunek mongolskiego księcia w lodowej pustyni.
1915-1918. Gwasz, węgiel, papier. 40,7 x 85 cm.
Muzeum Narodowe, Warszawa.
  Kuszenie świętego Antoniego I.
1916-1921. Olej na płótnie. 74,5 x 90 cm.
Muzeum Narodowe, Kraków.
             
       
             
    Autoportret z samowarem.
1917.
Własność prywatna.
  Portret Ireny Szaroty.
1918. Pastel na papierze. 46 x 53,5 cm.
Własność prywatna.
  Kompozycja.
1918. Pastel na papierze. 88,5 x 62,5 cm.
Muzeum Okręgowe, Płock.
             
       
             
    Nova Aurigae.
1918. Pastel, papier niebieski. 45,6 x 58,5 cm.
Muzeum Literatury, Warszawa.
  Pejzaż australijski.
1918. Pastel, kredka, węgiel, karton. 51,5 x 65,5 cm.
Muzeum Literatury, Warszawa.
  Pejzaż australijski.
1918. Węgiel, pastel, papier. 48,5 x 62 cm.
Muzeum Pomorza Środkowego, Słupsk.
             
       
             
    Wizyta u Radży.
1919-1921. Olej na płótnie. 77,5 x 90 cm.
Muzeum Okręgowe, Toruń.
  Dwie głowy.
1920. Olej na płótnie. 65 x 77,5 cm.
Muzeum Sztuki, Łódź.
  Kompozycja z tancerką.
1920. Olej na płótnie. 65 x 77,5 cm.
Muzeum Narodowe, Kraków.
             
       
             
    Marysia i Burek na Cejlonie
1920-1921. Olej na płótnie. 90 x 83 cm.
Muzeum Narodowe, Kraków.
  Śmiejący się chłopiec
1920. Olej na płótnie. 48,5 x 38,2 cm.
Własność prywatna.
  Kuszenie świętego Antoniego II
1921-1922. Olej na płótnie. 72,5 x 142,5 cm.
Muzeum Narodowe, Kraków.
             
       
             
    Bajka - Fantazja
1921-1922. Olej na płótnie. 74,5 x 150 cm.
Muzeum Narodowe, Warszawa.
  Rąbanie lasu. Walka.
1921-1922. Olej na płótnie. 99 x 108 cm. 
Muzeum Sztuki, Łódź.
  Topielice
1921. Tempera na płótnie. 66,6 x 88,5 cm.
Muzeum Narodowe, Kraków.
             
       
             
    Tworzenie świata
1921-1922.
  Kompozycja
1922. Olej na płótnie. 91 x 115 cm.
Muzeum Narodowe, Kraków.
  Autoportret (Ostatni papieros skazańca)
1924. Olej na Dykcie. 72 x 51 cm.
Muzeum Literatury, Warszawa.
             
       
             
    Portret Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej
1924. Pastel na papierze. 60 x 49 cm. 
Muzeum Literatury, Warszawa.
  Portret Marii Nawrockiej
1925.
  Portret Włodzimierza Nawrockiego na tle kompozycji pejzażowej
1926. Pastel na papierze. 100 x 124 cm.
Muzeum Pomorza Środkowego, Słupsk.
             
       
             
    Kompozycja z portretem podwójnym Marii i Włodzimierza Nawrockich
1926. Pastel na papierze. 90 x 100 cm.
Muzeum Pomorza Środkowego, Słupsk.
  Portret Marcelego Staroniewicza
1927. Pastel na papierze. 60,5 x 46 cm.
Muzeum Pomorza Środkowego, Słupsk.
  Portret Marcelego Staroniewicza
1927. Pastel, papier ciemnoszary.
Muzeum Tatrzańskie w Zakopanem.
             
       
             
    Fałsz kobiety (Maryla Grossmanowa i autoportret)
1927. Olej na płótnie. 74 x 150 cm.
Muzeum Narodowe, Warszawa.
  Michał Choromański na długiej szyi
1928. Pastel na papierze. 70 x 50 cm. 
Muzeum Narodowe, Warszawa.
  Portret pani Żukotyńskiej. Sfinks.
1928. Pastel na papierze. 65,6 x 47 cm.
Muzeum Pomorza Środkowego, Słupsk.
             
       
             
    Portret pułkownika Janusza Beaurain
1929. Pastel na papierze. 67 x 48,5 cm.
Muzeum Pomorza Środkowego, Słupsk.
  Portret Juliana Tuwima
1929.
Muzeum Literatury, Warszawa.
  Portret kobiecy
1929. Pastel na papierze. 62 x 47,5 cm.
Muzeum im. Wyczółkowskiego w Bydgoszczy.
             
       
             
    Portret Modesty Zwolińskiej
1929. Pastel na papierze.
Muzeum Tatrzańskie w Zakopanem.
  Portret Marii Nawrockiej
1929. Pastel na papierze. 64 x 47 cm.
Muzeum Pomorza Środkowego, Słupsk.
  Portret Neny Stachurskiej
1929. Pastel na papierze. 65 x 50 cm.
Muzeum Pomorza Środkowego, Słupsk.
             
       
             
    Portret Neny Stachurskiej
1929. Pastel na papierze. 65,5 x 50 cm.
Muzeum Narodowe, Poznań.
  Portret Neny Stachurskiej (Odwilż twarzy)
1930. Pastel na papierze. 61 x 45 cm.
Muzeum Pomorza Środkowego, Słupsk.
  Portret Michała Choromańskiego
1930. Pastel na papierze. 65 x 55 cm.
Muzeum Narodowe, Wrocław.
             
       
             
    Wspólny portret Heleny i Teodora Białynickich-Birula
1930. Pastel na papierze. 45,5 x 61,5 cm.
Muzeum Pomorza Środkowego, Słupsk.
  Portret Zofii Krzeptowskiej
1930. Pastel na papierze. 65 x 50 cm.
Muzeum Pomorza Środkowego, Słupsk.
  Portret Zofii Jagodowskiej
1931. Pastel na papierze. 50 x 65,5 cm.
Muzeum Pomorza Środkowego, Słupsk.
             
           
             
    Autoportret
1938. Pastel na papierze. 70,3 x 50,4 cm.
Muzeum Śląskie w Katowicach.
       
             
         
   
         
 
FACEBOOK YOUTUBE TWITTER GOOGLE + DRUKUJ  
     
    Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu Copyright: Grupa Media Informacyjne 2010-2012 Wszystkie prawa zastrzeżone.