Grupa Media Informacyjne zaprasza do wspólnego budowania nowej jakości    
Nowe Media - Modern News Life    
                                                   
                                                   
   
  TV Radio Foto Time News Maps Sport Moto Econ Tech Kult Home Fash VIP Infor Uroda Hobby Inne Akad Ogło Pobie Rozry Aukc Kata  
     
     
         
         
  GRUPA MEDIA INFORMACYJNE - KULTURA I SZTUKA
   
COUNTRY:
   
   
 
             
    Artysta   Okres twórczości  
       
           
    Chełmoński Józef   1849-1914  
             
 
     
 

Studiował w Warszawie u Wojciecha Gersona i w Klasie Rysunkowej. W 1871-75 przebywał w Monachium, gdzie związał się z polską kolonią artystyczną, skupioną wokół Józefa Brandta i Maksymiliana Gierymskiego. W 1875-87 w Paryżu. Powrócił do Polski i w 1889 r. osiadł we wsi Kuklówka. 

Realizm i wrażliwość na piękno rodzimego pejzażu znalazły odbicie w krajobrazach (Żurawie 1870), a żywiołowy temperament i wirtuozeria formy przejawiły się w przedstawieniach pędzących zaprzęgów konnych (Czwórka 1881) i w scenach rodzajowych o tematyce wiejskiej (Sprawa u wójta 1873, Przed deszczem 1873).

Oryginalność i egzotyka obrazów Chełmońskiego zapewniły mu popularność oraz liczne zamówienia, które obniżyły poziom artystyczny wykonywanych płócien. Po powrocie do kraju ponowne zetknięcie Chełmońskiego z przyrodą (liczne podróze po Ukrainie i Podolu) wpłynęło na odrodzenie jego malarstwa. Do tego okresu należą nastrojowe, liryczne pejzaże ożywione niekiedy motywem dzikiego ptactwa (Kuropatwy na śniegu 1891) i sceny podkreślające związek człowieka z naturą (Bociany 1900, Przed burzą 1896).

Przeczytaj również: Kilka refleksji na temat malarstwa Józefa Chełmońskiego na podstawie dzieł wybranych.

Pierwsza teza. Józef Chełmoński to bezsprzecznie jeden z najwybitniejszych polskich malarzy z połowy XIX wieku i początku XX wieku. To nie teza. To fakt. To nie ulega kwestii. Jeśli polskość kojarzy nam się z twórczością któregoś z naszych artystów to niewątpliwie z malarstwem Chełmońskiego.

Początki jego drogi twórczej są dosyć typowe dla artystów tamtych czasów. Chełmoński już od wczesnego dzieciństwa wykazywał duże zdolności rysunkowe szybko dostrzeżone w domu rodzinnym. Jego pierwszym nauczycielem był ojciec, który w rozwoju pierwszych wyobrażeń o sztuce syna odegrał dużą rolę. Następnie studia malarskie w Klasie Rysunkowej w Warszawie. Lata (1867-1871), oraz w prywatnej pracowni Wojciecha Gersona. Sam Gerson, autor wcale licznych obrazów o tematyce historycznej oraz malarz krajobrazów (Do skarbnicy malarstwa Polskiego weszły tylko jego pejzaże górskie) dał Chełmońskiemu solidne podstawy malarskie i co ważne wyrobił w młodym człowieku przeświadczenie, że sztuka to nie tylko powołanie, ale swego rodzaju misja.

Kolejny etap to już wyjazd na upragnione dalsze studia za granicą. Wyjazd nastąpił na przełomie listopada i grudnia 1971 roku. Do Monachijskiej Królewskiej Akademii Sztuk Pięknych zapisuje się Chełmoński 23 stycznia 1872 roku. Wytrwała praca, studia w Akademii, zetknięcie się bezpośrednio ze sztuką dawnych mistrzów, których dzieła bez wątpienia oglądał w starej Pinakotece, kontakt z przedstawicielami polskiej artystycznej bohemy, których liczna i znacząca kolonia rezydowała wówczas w Monachium. Wystarczy tu wymienić Józefa Brandta i Maksa Gierymskiego procentuje.

Talent Chełmońskiego krzepnie, rośnie w siłę. Dowodem na to jest jego obraz pt. „Wnętrze stajni”. Jest to duży olej 88x117 cm. Dzieło zachwyca poziomem artystycznym. Artysta zestawia tutaj grupę odpoczywających koni różnej maści w ciasnej, kameralnej zamkniętej przestrzeni. Obraz skąpany jest w ciepłej kolorystyce. Dwa źródła światła. Jedno niekonwencjonalne sączy się z góry poprzez belki i drugie z boku przez wypaczone upływem czasu deski wrót, za których wprawne oko widza dostrzega fragmencik jasnego błękitnego nieba. Intymny nastrój wyczarowany pracą pędzla, wydobyty, gra światła i cienia wspaniale modeluje, uwypukla sylwetki zwierząt, tworząc subtelny portret pewnego wycinka rzeczywistości. Z pewnością pośród farb, jakimi posłużył się Chełmoński pracując nad tym płótnem na palecie nie mogło zabraknąć Sejny palonej.

Inne znane jego dzieło z tego okresu to „Sprawa przed Wójtem”. To scena rodzajowa w formie wydłużonego fryzu o wymiarach 64,5x147 cm. W zimowym równinnym pejzażu ciągnie się długi rząd pokrytych śniegiem chałup biegnący od lewej lekkim skosem w dal. Przy pierwszej z nich w półcieniu spory tłum chłopów, jeźdźcy, oraz konie zaprzężone w sanie. Nie wdając się w szczegółowa analizę tego, co dana scena oznacza skupmy się na jego warstwie wizualnej i walorach czysto malarskich. Dzieło wywiera silne wrażenie na widza. Skala barwna rozgrywa się od złamanych bieli do błękitnawych cieni. Szarości o różnym natężeniu, spośród których wyłamują się żywsze akcenty barwne. Strój młodej dziewczyny stojący nieco z boku głównej sceny namalowany jest w całości w czerwieni. Na pierwszym planie wyróżnia się postać jednego z chłopów. Stoi w wyprostowanej dumnej postawie, wrzucone w długie buty nogi szeroko rozstawione. Czapka naciągnięta na głowę, dłonie założone z tyłu. Subtelne użycie waloru i koloru znakomicie oddaje charakter mężczyzny. Również ubiór namalowany jest po mistrzowsku. Malując go z pewnością na palecie artysty wśród użytych farb pojawił się ugier jasny i sjena naturalna. A poza tym wszystko jest jak żywe, odczute, namacalne. Z płótna dobiega gwar rozmów. Mróz szczypie policzki, z pod zajeżdżających sań słyszymy skrzypienie śniegu. A w tle najprawdziwsze śniegi iskrzą się nieskazitelną bielą na dachach chat. Płótno to jest doskonałym przykładem na to jak świetnym i wnikliwym obserwatorem życia codziennego był Józef Chełmoński. Obecnie dzieło eksponowane jest w Muzeum narodowym w warszawie. Stanowi jego dumę i chlubę.

Ogromna tęsknota za krajem, którego wiejska powszedniość była przecież źródłem inspiracji jego sztuki, sprawiła, że Chełmoński w 1874 roku wraca do Polski. Wynajmuje w warszawie razem ze Stanisławem Witkiewiczem, Antonim Piotrowskim pracownię w hotelu Europejskim na ostatnim piętrze. Niedługo potem dołącza do nich Adam Chmielewski. Młodych artystów łączy nie tylko serdeczna przyjaźń, ale także intensywna praca, wymiana doświadczeń malarskich i poglądów. Wspólnota narzędzia i materiałów. Ognisko twórczej pracy płonie żywym blaskiem w pracowni. W takiej atmosferze artysta pracował z niesłabnącym, wspaniałym rozmachem. Rodzą się jeden po drugim świetne nowe obrazy, nowe poematy wsi polskiej: Zjazd na polanie, Jesień, Babie lato, Stróż nocny, Przed odjazdem gości na Ukrainę, Na folwarku. Dzieła czystej obserwacji, tworzące kanon jego artystycznego dorobku i będące sztandarowymi dziełami polskiego malarstwa realistycznego.

Opracowanie: Grupa Media Informacyjne

 
     
       
             
       
             
   

Autoportret
1866. Sepia na papierze.

 

Portret ojca
Ok. 1870
Rysunek zaginiony.

 

W ogródku
1869. Olej na płótnie. 53,5 x 44,5 cm.
Muzeum Sztuki, Łódź.

             
       
             
   

Wypłata robocizny (Sobota na folwarku)
1869. Olej na płótnie. 53 x 67 cm.
Muzeum Narodowe, Warszawa

  Rankiem w puszczy
1870. Olej na płótnie. 26,5 x 34,5 cm.
Muzeum Narodowe, Warszawa.
 

Odlot żurawi
1870. Olej na płótnie. 44 x 58 cm.
Muzeum Narodowe w Krakowie.

             
       
             
   

Odlot żurawi
1871. Olej na płótnie. 41,5 x 57,5 cm.
Własność prywatna.

 

Matula są
1871. Olej na płótnie. 25 x 38 cm.
Własność prywatna.

 

Czwórka w zaspach 
1873. Olej na płótnie. 123 x 89 cm.
Muzeum Polskie w Rapperswilu..

             
       
             
    Sprawa przed wójtem 
1873. Olej na płótnie. 64,5 x 147 cm.
Muzeum Narodowe w Warszawie.
 

Podczas deszczu
1873. Olej na płótnie. 48 x 81 cm.
Muzeum Narodowe w Warszawie.

 

Zjazd na polowanie
1874. Olej na płótnie. 65 x 148 cm.
Muzeum Narodowe w Poznaniu.

             
       
             
   

Babie lato
1875. Olej na płótnie. 119,7 x 156,5 cm.
Muzeum Narodowe w Warszawie.

 

Trójka na śniegu (Polowanie z chartami na zające)
1875. Olej na płótnie. 57x96 cm.
Własność prywatna.

 

Wołyńskie maiasteczko
1875. Olej na płótnie. 64 x 103 cm.
Własność prywatna.

             
       
             
    Jesień
1875. Olej na płótnie. 74 x 157 cm.
Własność prywatna.
  Na folwarku
1875. Olej na płótnie. 85 x 143 cm.
Muzeum Narodowe w Krakowie.
  Kazimierz Pulaski pod Częstochową
1875. Olej na płótnie. 87 x 144 cm.
Muzeum Narodowe w Warszawie.
             
       
             
    Powstańcy na postoju
1875. Olej na płótnie.
Własność prywatna.
  Sanie przed dworem
1875. Olej na płótnie. 94 x 171 cm.
Własność prywatna.
  Roztopy na Ukrainie (Przed karczmą)
1876. Olej na płótnie. 72 x 195 cm.
Własność: Bank Przemysłowo-Handlowy - PBK SA.
             
       
             
    Wspomnienie z podróży po Ukrainie
1877. Olej na płótnie. 100 x 186 cm.
Własność prywatna.
  Noc księżycowa
1877. Olej na płótnie. 76,5 x 145 cm.
Własność prywatna.
  Noc na Ukrainie
1877. Olej na płótnie. 69 x 129 cm.
Muzeum Narodowe w Warszawie.
             
       
             
    Zjazd przed karczmą
(Szkic do obrazu "Poranek przed karczmą")
1877. Olej na płótnie. 58 x 104 cm.
Muzeum Narodowe w Szczecinie.
  Poranek przed karczmą
1877. Olej na płótnie. 55 x 142 cm.
Własność prywatna.
  Przed karczmą
1877. Olej na płótnie. 71 x 174,5 cm.
Muzeum Narodowe w Warszawie.
             
       
             
    Oberek
1878. Olej na płótnie. 68,5 x 130,7 cm.
Własność prywatna.
  Pijany chłop - szkic
Ok. 1878. Olej na desce. 24 x 16,5 cm.
Muzeum Mazowieckie w Płocku.
  Próba czwórki
1878. Olej na płótnie. 71 x 175,5 cm.
Własność prywatna.
             
       
             
    Końskie wywczasy
1879. Olej na płótnie. 58 x 152 cm.
Muzeum Narodowe w Warszawie.
  Targ na konie w Bałcie
1879. Olej na płótnie. 135 x 295 cm.
Muzeum Narodowe w Warszawie.
  Powrót z balu (Sanna)
1879. Olej na płótnie. 80 x 160 cm.
Muzeum Śląskie w Katowicach.
             
       
             
    Jeździec (Posłaniec)
1879. Olej na płótnie. 84,5 x 110,5 cm.
Własność prywatna.
  Posłaniec
1879. Olej na płótnie. 69 x 137 cm.
Własność prywatna.
  Wiszące kaczki
1879. Olej na tekturze. 59,5 x 49,5 cm.
Muzeum Narodowe w Krakowie.
             
       
             
    Kaczki nad wodą
1880. Olej na płótnie. 66 x 90 cm.
Własność prywatna.
  Trójka
1880. Olej na płótnie. 70,5 x 152 cm.
Muzeum Śląskie w Katowicach.
  Czwórka (Po stepach)
1881. Olej na płótnie. 275 x 660 cm.
Muzeum Narodowe w Krakowie.
             
       
             
    Kozacy przed karczmą
1881. Olej na płótnie. 50 x 109 cm.
Własność prywatna.
  Kozacy w marszu
1881. Olej na płótnie. 70 x 175 cm.
Muzeum Narodowe w Warszawie.
  Kozak
1882. Olej na płótnie. 25,7 x 16,5 cm.
Muzeum Narodowe w Krakowie.
             
       
             
    Przed karczmą - Pejzaż jesienny
1882. Olej na płótnie. 70,8 x 130,6 cm.
Muzeum Okręgowe w Bydgoszczy.
  Wyjazd na polowanie
1882. Olej na płótnie. 60,5 x 101 cm.
Muzeum Narodowe we Wrocławiu.
  Jeźdźcy (szkic)
?. Olej na płótnie. 31 x 45,5 cm.
Muzeum Narodowe w Warszawie.
             
       
             
    Dojeżdżacz
1882-1886. Akwarela na papierze. 39,5 x 38,3 cm.
Własność prywatna.
  Na targu
1882-1886. Olej na płótnie. 79  x  160,5 cm.
Własność prywatna.
  Targ wiejski
1882. Olej na płótnie. 59 x 90,5 cm.
Kolekcja Toma Podla, USA
             
       
             
    Zima w Polsce
1882. Olej na płótnie. 35,5 x 73,5 cm.
Newark Museum, USA
  Szkic koni do obrazu Napad wilków
Ok. 1882-87. Akwarela, gwasz, ołówek, papier naklejony na karton.
Muzeum Narodowe w Warszawie.
  Napad wilków
1883. Olej na płótnie. 55 x 80 cm.
Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie.
             
       
             
    Przeprawa (Jarmark)
Ok. 1883. Olej na płótnie. 57,5 x 67,5 cm.
Fundacja Kościuszkowska, Nowy Jork, USA.
  Na jarmarku
1883. Olej na płótnie. 59 x 91,5 cm.
Własność prywatna.
  Epizod z powstania 1863 roku
1884-1885. Olej na płótnie. 45 x 81 cm.
Muzeum Narodowe w Warszawie.
             
       
             
    Bitwa pod El-Teb. Kawaleria sudańska przełamuje czworokąt Anglików.
1884.
Rysunek dla "Le Monde Illustré" 1884, nr 1410
  Kulig
1884. Olej na płótnie. Ok. 170 x 240 cm.
Własność prywatna.
  Portret mężczyzny
1885. Olej na desce. 18 x 10 cm. 
Muzeum Narodowe w Krakowie.
             
       
             
    Powstańcy przed karczmą
1885. Olej na płótnie. 64 x 125 cm.
Obraz zaginiony.
  Szkic lelaków
Lata 80-te XIX wieku. Kredka na papierze.
Muzeum Narodowe w Warszawie.
  Żyd na wozie
1885. Olej na płótnie. 85 x 106 cm.
Własność prywatna.
             
       
             
    Czwórka
1885. Olej na płótnie. 45,7 x 76,5 cm.
Własność prywatna.
  Sielanka (Przed burzą)
1885. Olej na płótnie. 71 x 117 cm.
The Bowers Museum, Santa Ana (Kalifornia), USA.
  Dropie
1886. Olej na płótnie. 66,5 x 100,5 cm. 
Muzeum Narodowe w Warszawie.
             
       
             
    Targ koński (Jarmark w Bałcie)
1886. Olej na płótnie. 79,5 x 144 cm. 
Obraz zaginiony.
  W kościele
1887. Olej na płótnie. 81 x 104 cm. 
Obraz zaginiony.
  Zaloty
1887. Olej na płótnie. 54 x 86 cm.
Własność prywatna.
             
       
             
    Droga w lesie
1887. Olej na płótnie. 59 x 81 cm. 
Muzeum Narodowe w Krakowie.
  Jezioro o zmierzchu
Ok. 1888-90. Olej na płótnie. 20 x 33 cm.
Muzeum Narodowe w Warszawie.
  Rysak
1888. Olej na płótnie. 112 x 226 cm.
Własność prywatna.
             
       
             
    Jarmark (Sprzedaż konia)
1888. Olej na płótnie. 71 x 119 cm.
Muzeum Narodowe w Szczecinie.
  Wschód księżyca
1888. Olej na płótnie. 55 x 83 cm.
Własność prywatna.
  Żyd warszawski
1888.
             
       
             
    Droga w polu
1889. Olej na płótnie. 45,5 x 55 cm.
Muzeum Narodowe w Warszawie.
  Dworek w Kuklówce
Po 1889. Olej na płótnie naklejonym na tekturę.
Muzeum Narodowe w Warszawie.
  Koncert żab
1890. Olej na płótnie. 60,6 x 101,8 cm.
Własność prywatna.
             
       
             
    Polowanie na głuszca
1890. Olej na płótnie. 92 x 72 cm.
Muzeum Śląska Opolskiego w Opolu.
  Czajki
1890.  Olej na płótnie. 59 x 80 cm. 
Muzeum Śląskie w Katowicach.
  Czapla bąk
1891. Olej na płótnie. 129 x 192 cm.
Własność prywatna.
             
       
             
    Zalana łąka
1891. Olej na płótnie naklejonym na tekturę. 24,4 x 36,3 cm.
Własność prywatna.
  Przed wschodem słońca. Jutrzenka.
1891. Olej na płótnie. 68,5 x 109 cm.
Muzeum Narodowe w Krakowie.
  Kuropatwy na śniegu
1891. Olej na płótnie. 123 x 199 cm. 
Muzeum Narodowe w Warszawie.
             
       
             
    Sójka
1892. Olej na płótnie. 173 x 138 cm.
Muzeum Narodowe w Warszawie.
  Świt
1892. Olej na płótnie. 52 x 74 cm.
Muzeum Narodowe w Krakowie.
  Krajobraz (Łąka z kaczeńcami). Szkic.
Ok. 1890. Olej, płótno na tekturze. 21,2 x 31,5 cm. 
Muzeum Narodowe w Warszawie.
             
       
             
    Kurka wodna.
1894. Olej na płótnie. 133 x 198,5 cm.
Muzeum Narodowe w Warszawie.
  Wisła
1895. Olej na płótnie. 79 x 116 cm.
Własność prywatna.
 

Pastuszkowie przy ognisku
1895-1900. Olej na płótnie. 52 x 68,5 cm.
Własność prywatna.

 

             
       
             
    Skraj lasu (Pole z łubinami)
1895-1905. Olej na płótnie naklejonym na tekturę. 28,7 x 45,8 cm.
Muzeum Mazowieckie w Płocku.
  Przed burzą - szkic do obrazu "Burza"
1896. Olej na płótnie naklejonym na tekturę. 23,5 x 37 cm.
Muzeum Narodowe w Warszawie.
  Burza 
1896. Olej na płótnie. 107 x 163 cm. 
Muzeum Narodowe w Krakowie.
             
       
             
    Studium do głuszca
Ok. 1896. Olej na płótnie. 78,5 x 65 cm. 
Muzeum Narodowe w Warszawie.
  Orka
1896. Olej na płótnie. 144 x 217 cm.
Muzeum Narodowe w Poznaniu.
  Jesień
1897. Olej na płótnie. 95 x 124 cm
Muzeum Narodowe w Poznaniu.
             
       
             
    Owczarek
1897. Olej na płótnie. 96 x 125 cm.
Muzeum Narodowe w Krakowie.
  Zachód słońca - Jezioro Świteź
1898. Olej na płótnie. 116,5 x 212 cm.
Muzeum Okręgowe w Tarnowie.
  Staw w Radziejowicach
1898. Olej na płótnie. 64 x 94 cm.
Muzeum Narodowe w Warszawie.
             
       
             
    Jastrząb. Pogoda.
1899. Olej na płótnie. 135 x 196 cm.
Własność prywatna, depozyt w Muzeum Narodowym w Poznaniu.
  Stóg na Pińszczyźnie
1899. Olej na płótnie. 55,8 x 92,1 cm.
Fundacja Barbary Piaseckiej-Johnson, Princeton, USA.
  Staw w lesie
1899. Olej na płótnie. 64,5 x 92,5 cm. 
Muzeum Śląska Opolskiego w Opolu.
             
       
             
    Staw w Radziejowicach
1899. Olej na płótnie. 69,5 x 92 cm. 
Własność prywatna.
  Rozlewisko na łące
1900-1913. Olej na płótnie naklejonym na tekturę. 22,5 x 37,7 cm. 
Muzeum Narodowe w Warszawie.
  Bociany
1900. Olej na płótnie. 150,7 x 198,3 cm. 
Muzeum Narodowe w Warszawie.
             
       
             
    Pejzaż stepowy z kurhanem
Po 1900. Olej na płótnie.
Własność prywatna.
  Krajobraz (Las)
1900. Olej na płótnie. 72,5 x 92,5 cm. 
Muzeum Narodowe we Wrocławiu.
  Wnętrze lasu
Olej na płótnie. 35 x 23,5 cm. 
Muzeum okręgowe w Suwałkach.
             
       
             
    Przed burzą
1901. Olej na płótnie. 71 x 93 cm. 
Muzeum Sztuki w Łodzi.
  Zachod słońca zimą
1901. Olej na płótnie. 47 x 71 cm. 
Muzeum Narodowe w Warszawie.
  Autoportret
1902. Olej na płótnie. 51 x 40 cm. 
Muzeum Narodowe w Warszawie.
             
       
             
    Wiosna - Potok
1902. Olej na płótnie. 30 x 39 cm.
Muzeum Narodowe w Warszawie.
 

Puszcza
1902. Olej na płótnie. 122 x 178 cm.
Muzeum Narodowe w Warszawie.

  Mgły poranne. Styr.
1903. Olej na płótnie. 74 x 117,5 cm. 
Własność prywatna.
             
       
             
    Przed figurą
1905. Olej na płótnie. 93 x 65 cm. 
Własność prywatna.
  Pejzaż z rzeką
1905-1910. Olej na płótnie. 55 x 86 cm. 
Muzeum Górnośląskie w Bytomiu.
  Krzyż
1905. Olej na płótnie. 79 x 122 cm. 
Muzeum Mazowieckie w Płocku.
             
       
             
   

Żurawie, pejzaż z łąką
1905. Olej, płótno, tektura. 30 x 40 cm. 
Muzeum Narodowe w Warszawie.

  Świt. Królestwo ptaków.
1906. Olej na płótnie. 91.5 x 149 cm. 
Własność prywatna.
  Modlitwa przed bitwą (Racławice) - szkic
1906 ?
             
       
             
    Modlitwa przed bitwą (Racławice)
1906. Olej na płótnie. 172 x 244 cm. 
Muzeum Narodowe we Wrocławiu.
  Kosynier
1906. Olej na płótnie. 87,1 x 67,3 cm. 
Własność prywatna.
  Zima. Dworek o zmierzchu.
1906-1907. Olej na płótnie. 64 x 97,8 cm. 
Muzeum Śląskie w Katowicach.
             
       
             
    Noc księżycowa
1906. Olej na płótnie. 101,5 x 74,7 cm. 
Lwowska Galeria Sztuki.
  Dniestr w nocy
1906. Olej na płótnie. 85 x 127 cm. 
Muzeum Narodowe w Krakowie.
  Kozak na koniu (Dojeżdżacz)
1907. Olej na płótnie. 105 x 136 cm.
Muzeum Narodowe w Warszawie.
             
       
             
    Krzyż w zadymce
1907. Olej na płótnie. 137 x 106 cm.
Muzeum Narodowe w Warszawie.

 

  Kaczeńce
1908. Olej na płótnie. 79,2 x 149,5 cm.
Muzeum Narodowe w Warszawie.
  Droga
1908-1910. Olej na płótnie naklejonym na sklejkę. 24,5 x 39,5 cm.
Muzeum Śląska Opolskiego w Opolu.
             
       
             
   

Krajobraz z wsią
1908. Olej na płótnie naklejonym na tekturę. 24 x 40,5 cm.
Własność prywatna.

  Dziewczyna wiejska
1909.
  Wieczór na Polesiu
1909. Olej na płótnie. 128 x 104,5 cm. 
Muzeum Narodowe w Warszawie.
             
       
             
    Krajobraz z Podola
1910. Olej na płótnie. 92 x 147 cm. 
Muzeum Narodowe w Warszawie.

 

  Wieś
Ok. 1910. Olej na sklejce. 19,2 x 33,5 cm. 
Własność prywatna.
  Powitanie słońca. Żurawie.
1910. Olej na płótnie. 105 x 176 cm.
Muzeum Sztuki w Łodzi.
             
       
             
   

Kurhan
1912. Olej na płótnie. 111 x 189 cm.
Muzeum Narodowe w Warszawie.

  Żurawie o poranku
1913. Olej na płótnie. 102,5 x 180 cm. 
Własność prywatna.
  Krajobraz - wieś nad wodą
1913. Olej na płótnie. 34,5 x 56 cm.
Muzeum Narodowe w Warszawie.
             
             
         
   
         
 
FACEBOOK YOUTUBE TWITTER GOOGLE + DRUKUJ  
     
    Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu Copyright: Grupa Media Informacyjne 2010-2012 Wszystkie prawa zastrzeżone.