Squash - podstawowe pojęcia
Angle shot - To zagranie w kierunku bocznej ściany (zagranie pod kątem, stąd nazwa - przyp. tłum.), które ma zmienić kierunek gry i zmusić przeciwnika do intensywniejszego poruszania się po korcie.
Blacha - Obszar autowy znajdujący się na dole przedniej ściany.
Błąd serwisowy - Błąd zagrania, który skutkuje utratą serwisu.
Błąd stopy - Błąd serwisowy, kiedy przynajmniej jedna stopa zawodnika serwującego nie znajduje się w polu serwisowym.
Boast - Typowe zagranie z tylnych narożników kortu - piłka zostaje uderzona od dołu, w wyniku czego wykonuje lot wznoszący i trafia w boczną ścianę, odbija się od niej pod kątem i uderza w przednią ścianę w przeciwległym przednim narożniku.
Down - Zaserwowana piłka trafia nad linię serwisową lub w podłogę. Grip (chwyt) Sposób trzymania rakiety. Hand-in Zawodnik serwujący piłkę rozpoczynającą rozgrywkę. Hand-out Zawodnik odbierający serwy.
Length to length - Takie zagrywanie piłki, aby po trafieniu w boczną ścianę odbiła się od tylnej ściany i powróciła w miejsce, z którego wykonywane było uderzenie.
Let - Nierozstrzygnięta rozgrywka. Żadnemu z zawodników nie zostaje przyznany punkt, a serwujący powtarza serwis z tego samego pola serwisowego.
Lob - Zagranie defensywne, dzięki któremu uderzający może powrócić do strefy „T", zanim przeciwnik wykona niebezpieczny atak.
Marker - Osoba, która zawiaduje grą i przyznaje punkty.
Not up - Wywołanie oznaczające nieprawidłowy serwis.
PAR (point-a-rally) - System punktacji podczas profesjonalnych zawodów mężczyzn, w których punktacja liczona jest do 11 punktów i po każdej rozgrywce przyznawany jest punkt.
Piłka opadająca (późne uderzenie) - Sytuacja, w której piłka po osiągnięciu szczytu wznoszenia opada i wtedy zostaje uderzona przez zawodnika. Takie zagranie wynika z konieczności lub chęci trafienia piłki jak najpóźniej, aby w ostatniej chwili zmienić kierunek uderzenia.
Piłka wznosząca (wczesne uderzenie) - Sytuacja, gdy piłka osiąga szczyt wznoszenia i zostaje uderzona, zanim zaczynie opadać.
Podciąć piłkę - Nadać piłce rotację poprzez trafienie jej główką rakiety.
Racketbail - Gra podoba do squasha, rozgrywana na takich samych kortach, ale większą piłką i krótszymi rakietami.
Rozgrywka - Sekwencja wymiany uderzeń między zawodnikami.
Set one - Decyzja odbierającego serwis, że set będzie rozgrywany do 9 punktów przy stanie 8 do 8.
Set two - Decyzja odbierającego serwis, że set będzie rozgrywany do 10 punktów przy stanie 8 do 8.
Standardowy (międzynarodowy) system punktacji - System punktacji stosowany podczas profesjonalnych zawodów kobiet - każdy set jest rozgrywany do 9 punktów i zdobywa je tylko osoba serwująca.
Stopa wysunięta - Stopa, która znajduje się bliżej piłki przed uderzeniem.
Strefa „T" - Obszar na środku kortu, na którym linia środkowa i poprzeczna przecinają się, tworząc literę „T".
Strefa niebezpieczna - Środkowa część kortu. Jeśli piłka znajdzie się w tej strefie, możesz się spodziewać atakującego zagrania przeciwnika!
Szczyt wznoszenia - Najwyższy punkt, który osiąga piłka po odbiciu od podłogi. Ma ona w tym punkcie najniższą prędkość i najłatwiej ją wtedy uderzyć.
Tramline - Linia boczna ograniczająca wewnątrz kortu pole serwisowe.
Uderzać piłkę podczas wznoszenia - Zagranie wykonywane zanim piłka osiągnie szczyt wznoszenia. Pozwala ono przyspieszyć grę, wymuszając na przeciwniku szybszą reakcję.
Uderzenie - Moment zagrania, w którym rakieta dotyka piłki. Wykończenie Ostatnia faza uderzenia.
Za stopą wysuniętą (późno uderzyć piłkę) - To wyrażenie oznacza, że piłka zostaje uderzona, gdy minie stopę znajdującą się z przodu. Taką pozycję zawodnicy zajmują, gdy chcą skierować piłkę w boczną ścianę i dopiero po odbiciu od niej ma trafić w ścianę przednią.
Zajmowanie pozycji przed uderzeniem - Pozycja, którą przyjmuje zawodnik przed zagraniem.
Zamach do tyłu - To przygotowanie do uderzenia. Wysokość zamachu uzależniona jest od tego, jaki rodzaj uderzenia chcesz wykonać.
GRUPA MEDIA INFORMACYJNE & ADAM NAWARA |