Swieto Milosierdzia obchodzone jest w pierwsza niedziele po Wielkanocy, czyli II Niedziele Wielkanocna, zwana obecnie Niedziela Milosierdzia Bozego. Wpisal je do kalendarza liturgicznego najpierw Franciszek kard. Macharski dla archidiecezji krakowskiej (1985), a potem niektórzy biskupi polscy w swoich diecezjach. Na prosbe Episkopatu Polski Ojciec Swiety Jan Pawel II w 1995 roku wprowadzil to swieto dla wszystkich diecezji w Polsce. W dniu kanonizacji Siostry Faustyny 30 kwietnia 2000 roku Papiez oglosil to swieto dla calego Kosciola.
Inspiracja dla ustanowienia tego swieta bylo pragnienie Jezusa, które przekazala Siostra Faustyna. Pan Jezus powiedzial do niej: Pragne, azeby pierwsza niedziela po Wielkanocy byla swietem Milosierdzia (Dz. 299). Pragne, aby swieto Milosierdzia, bylo ucieczka i schronieniem dla wszystkich dusz, a szczególnie dla biednych grzeszników. W dniu tym otwarte sa wnetrznosci milosierdzia Mego, wylewam cale morze lask na dusze, które sie zbliza do zródla milosierdzia Mojego. Która dusza przystapi do spowiedzi i Komunii swietej, dostapi zupelnego odpuszczenia win i kar. W dniu tym otwarte sa wszystkie upusty Boze, przez które plyna laski (Dz. 699). W wielu objawieniach Pan Jezus okreslil nie tylko miejsce swieta w kalendarzu liturgicznym Kosciola, ale takze motyw i cel jego ustanowienia, sposób przygotowania i obchodzenia oraz wielkie obietnice. Najwieksza z nich jest laska „zupelnego odpuszczenia win i kar” zwiazana z Komunia swieta przyjeta w tym dniu po dobrze odprawionej spowiedzi (bez przywiazania do najmniejszego grzechu), w duchu nabozenstwa do Milosierdzia Bozego, czyli w postawie ufnosci wobec Boga i czynnej milosci blizniego. Jest to – jak tlumaczy ks. prof. Ignacy Rózycki – laska wieksza od odpustu zupelnego. Ten polega bowiem tylko na darowaniu kar doczesnych naleznych za popelnione grzechy, ale nie jest nigdy odpuszczeniem samychze win. Najszczególniejsza laska jest zasadniczo równiez wieksza niz laski szesciu sakramentów z wyjatkiem sakramentu chrztu: albowiem odpuszczenie wszystkich win i kar jest tylko sakramentalna laska chrztu swietego. W przytoczonych zas obietnicach Chrystus zwiazal odpuszczenie win i kar z Komunia swieta przyjeta w swieto Milosierdzia, czyli pod tym wzgledem podniósl ja do rzedu „drugiego chrztu”. Przygotowaniem do tego swieta ma byc nowenna polegajaca na odmawianiu przez 9 dni, poczynajac od Wielkiego Piatku, Koronki do Milosierdzia Bozego. Swieto Milosierdzia Mojego wyszlo z wnetrznosci [Moich] dla pociechy swiata calego (Dz. 1517) – powiedzial Pan Jezus do Siostry Faustyny.
Swieto Milosierdzia ma najwyzsza range pomiedzy wszystkimi formami kultu Milosierdzia Bozego ze wzgledu na wielkosc obietnic i miejsce w liturgii Kosciola. Po raz pierwszy Pan Jezus mówil o pragnieniu ustanowienia tego swieta w Plocku, gdy przekazywal swa wole co do powstania obrazu: Ja pragne – mówil w lutym 1931 roku do Siostry Faustyny – aby bylo Milosierdzia swieto. Chce, aby ten obraz, który wymalujesz pedzlem, zeby byl uroczyscie poswiecony w pierwsza niedziele po Wielkanocy, ta niedziela ma byc swietem Milosierdzia (Dz. 49). W nastepnych latach Pan Jezus powracal do tej sprawy w kilkunastu objawieniach, w których nie tylko okreslil miejsce tego swieta w kalendarzu liturgicznym, ale takze podal przyczyne jego ustanowienia, sposób przygotowania i obchodzenia oraz laski do niego przywiazane.
Wybór pierwszej niedzieli po Wielkanocy nie jest przypadkowy – na ten dzien przypada bowiem oktawa Zmartwychwstania Panskiego, które wienczy obchody Misterium Paschalnego Chrystusa. Ten okres w liturgii Kosciola wyrazniej niz pozostale ukazuje tajemnice milosierdzia Bozego, która najpelniej zostala objawiona wlasnie w mece, smierci i zmartwychwstaniu Chrystusa. Ustanowienie swieta Milosierdzia Bozego w bezposrednim sasiedztwie liturgii meki i zmartwychwstania Chrystusa podkresla zródlo i motyw przezywanych tajemnic wiary. Jest nim, oczywiscie, milosierdzie Boga. Inaczej mówiac – nie byloby dziela odkupienia, gdyby nie bylo milosierdzia Boga. Ten zwiazek dostrzegla sw. Siostra Faustyna, która w „Dzienniczku” napisala: Widze, ze zlaczone jest dzielo odkupienia z dzielem milosierdzia, którego zada Pan (Dz. 89).
Jakie racje przemawiaja za ustanowieniem nowego swieta w kalendarzu liturgicznym Kosciola? Podaje je Pan Jezus, mówiac: Dusze gina mimo Mojej gorzkiej meki. Daje im ostatnia deske ratunku, to jest swieto Milosierdzia Mojego. Jezeli nie uwielbia milosierdzia Mojego, zgina na wieki (Dz. 965). Ostatnia deska ratunku jest ucieczka do Milosierdzia Bozego. By jednak z niej skorzystac, trzeba wiedziec, ze ona jest, trzeba poznac Boga w tajemnicy Jego milosierdzia i zwrócic sie do Niego z ufnoscia, a temu poznaniu sprzyja ustanowienie osobnego swieta, bo ono zwraca szczególna uwage na ten przymiot Boga.
Przygotowaniem do tego swieta jest nowenna, polegajaca na odmawianiu przez 9 dni, poczynajac od Wielkiego Piatku, Koronki do Milosierdzia Bozego. W tej nowennie – obiecal Pan Jezus – udziele duszom wszelkich lask (Dz. 796). Rozpowszechniona jest takze nowenna do Milosierdzia Bozego zapisana w „Dzienniczku” sw. Siostry Faustyny, w której kazdego dnia przyprowadzamy do Boga inna grupe dusz. Te nowenne mozna odmawiac z poboznosci, ale nie mozna na niej poprzestac, poniewaz Pan Jezus pragnie, aby swieto poprzedzala nowenna z Koronki do Milosierdzia Bozego.
W dniu swieta (pierwsza niedziela po Wielkanocy) obraz Milosierdzia ma byc uroczyscie poswiecony i publicznie uczczony, a kaplani maja mówic kazania o milosierdziu Bozym i budzic ufnosc w duszach. Wierni winni ten dzien przezywac z czystym sercem, w duchu tego nabozenstwa, a wiec w postawie ufnosci wobec Pana Boga i milosierdzia wzgledem bliznich. Pierwsza niedziela po Wielkanocy jest swietem Milosierdzia, ale musi byc i czyn; i zadam czci dla Mojego milosierdzia przez obchodzenie uroczyscie tego swieta i przez czesc tego obrazu (Dz. 742).
Swieto Milosierdzia jest nie tylko dniem wielkiej czci Boga w tajemnicy Jego milosierdzia, ale takze dniem ogromnej laski, poniewaz Pan Jezus zwiazal z nim wielkie obietnice. Najwieksza dotyczy laski zupelnego odpuszczenia win i kar: Która dusza przystapi do spowiedzi i Komunii swietej, dostapi zupelnego odpuszczenia win i kar (Dz. 699). Ta laska – wyjasnia ks. prof. I. Rózycki – jest czyms znacznie wiekszym niz odpust zupelny. Ten polega bowiem tylko na darowaniu kar doczesnych naleznych za popelnione grzechy, ale nie jest nigdy odpuszczeniem samychze win. Najszczególniejsza laska jest zasadniczo równiez wieksza niz laski szesciu sakramentów z wyjatkiem sakramentu chrztu: albowiem odpuszczenie wszystkich win i kar jest tylko sakramentalna laska chrztu swietego. W przytoczonych zas obietnicach Chrystus zwiazal odpuszczenie win i kar z Komunia swieta przyjeta w swieto Milosierdzia, czyli pod tym wzgledem podniósl ja do rzedu „drugiego chrztu”. Jest oczywiste, ze Komunia swieta przyjeta w swieto Milosierdzia musi byc nie tylko godna, ale takze spelniac podstawowe wymagania nabozenstwa do Milosierdzia, by dawala calkowite darowanie win i kar. Trzeba tutaj wyjasnic, ze spowiedz nie musi byc odprawiana w dniu swieta Milosierdzia, mozna to uczynic wczesniej; wazne jest, aby dusza byla czysta, bez przywiazania do jakiegokolwiek grzechu. Nie mozna tez pominac troski o przezywanie tego swieta w duchu nabozenstwa do Milosierdzia Bozego, czyli w duchu ufnosci wobec Boga i milosierdzia wzgledem bliznich. Dopiero taka postawa pozwala oczekiwac spelnienia obietnic Chrystusowych zwiazanych z ta forma kultu Milosierdzia Bozego.
Pan Jezus powiedzial, ze w tym dniu otwarte sa wszystkie upusty Boze, przez które plyna laski; niech sie nie leka zblizyc do Mnie zadna dusza, chociazby grzechy jej byly jako szkarlat (Dz. 699). W tym dniu wszyscy ludzie, nawet ci, którzy wczesniej nie mieli nabozenstwa do Milosierdzia Bozego i dopiero sie nawracaja, moga uczestniczyc we wszystkich laskach, jakie Pan Jezus na to swieto przygotowal. Jego obietnice dotycza nie tylko lask nadprzyrodzonych, ale i doczesnych dobrodziejstw, których zakres nie zostal ograniczony. Ludzie ufajacy moga prosic o wszystko dla siebie i innych, byleby przedmiot modlitwy zgodny byl z wola Boza, czyli dobry dla czlowieka w perspektywie wiecznosci. Laski potrzebne do zbawienia sa zawsze zgodne z wola Boza, bo Bóg niczego tak nie pragnie, jak zbawienia dusz, za które Jezus oddal swoje zycie. Tak wiec w swieto Milosierdzia wszystkie laski i dobrodziejstwa sa dostepne dla wszystkich ludzi i wspólnot, byleby o nie prosili z ufnoscia.
GRUPA MEDIA INFORMACYJNE & ADAM NAWARA |