MIGAWKA
MIGAWKA - część aparatu fotograficznego służąca do odsłaniania na odpowiedni czas, a następnie zasłaniania z powrotem materiału światłoczułego w celu jego prawidłowej ekspozycji, czyli dostarczenia odpowiedniej ilości światła padającego przez obiektyw. Migawkę zwalnia się spustem, wężykiem lub zdalnie - pilotem. Istnieje tez opcja samowyzwalacza, jako czasowe (z opóźnieniem) wyzwalanie migawki, którego dodatkowym atutem (podobnie jak w przypadku wężyka i pilota) fotografa na poruszenie.
CZAS EKSPOZYCJI
Zwany inaczej czasem naświetlenia lub czasem migawki. Ujmując w skrócie jest to czas, w którym obraz jest rzucany na materiał światłoczuły lub sensor aparatu czyli czas w którym wykonywane jest przez aparat zdjęcie. Regulacja czasem ekspozycji daje możliwość uzyskiwania różnych efektów takich jak różnorodność jasności zdjęcia czy też obrazowanie ruchu na fotografii (poprzez jego zamrożenie lub celowe rozmycie).
JAK REGULOWANY JEST CZAS EKSPOZYCJI
Jego długość jest przeważnie regulowana we współczesnych aparatach za pomocą migawki, którą można ustawić na prędkość kilkutysięcznych części sekundy do nawet kilku godzin oraz wszystkich innych wartości mieszczących się w tym zakresie.
W JAKI SPOSÓB REGULOWAĆ JASNOŚCIĄ ZDJĘCIA
Poprzez wydłużanie czasu naświetlenia zwiększa się jego ogólnie pojętą jasność. Dzieje się tak dlatego, że materiał światłoczuły bądź sensor ma wtedy możliwość zarejestrowania większej ilości światła. Odbywa się to kosztem stabilności ujęcia, im dłuższy czas tym mniej stabilne, a co za tym idzie ostre zdjęcie. Każde poruszenie rozmywa detale, a im krótszy czas tym bardziej zamrożony ruch i to zarówno tego co fotografujemy jak i samego fotografa.
Jednak po za ustalaniem czasu naświetlenia zgodnie z czynnikami które wpływają na ekspozycję, należy wziąć jeszcze inne czynniki takie jak:
- czułość matrycy (ISO) lub czułość filmu (w aparatach analogowych) im bardziej czuły tym większa jasność (krótsze czasy naświetlania),
- właściwości obiektywu każdy obiektyw charakteryzuje się tym, że jest ciemniejszy lub jaśniejszy czyli dopuszcza mniejszą lub większą ilość światła (minimalna wartość przysłony). Jest to związane z wielkością otworu przesłony im większy otwór tym większa jest ilość światła.
- kolorystyka fotografowanej sceny oraz obiektu głównego (im większa jest rozpiętość barw i odcieni tym krótsze czasy naświetlania powinno się stosować).
W JAKI SPOSÓB UZYSKAĆ EFEKT ZAMROŻENIA LUB ROZMYCIA OBIEKTU
Aby zamrozić obiekt na zdjęciu (czyli sprawić żeby podczas wykonywanego ruchu był niezwykle wyraźny) należy ustawić możliwie krótki czas migawki. Trzeba przy tym jednak pamiętać o odpowiednim naświetleniu sceny bądź ustawieniu możliwie wysokiej czułości. Innym czynnikiem polepszającym ekspozycję jest przysłona, im mniejsza jej wartość tym jaśniejsze zdjęcie jesteśmy w stanie zrobić.
Jeśli z kolei chce się osiągnąć ciekawe efekty poprzez przedstawienie poruszającego się rozmytego obiektu należy zastosować odpowiednio długi (w zależności od tego jaki efekt chce się osiągnąć) czas naświetlenia, który przedstawi ruch obiektu w naświetlanym czasie.
PODZIAŁ (RODZAJE) MIGAWEK
Migawka aparatu centralna szczelinowa
MIGAWKA ELEKTRONICZNA
Jej działanie polega na tym, że w momencie pełnego naciśnięcia spustu migawki zostaje uruchomiony system elementów elektronicznych uaktywniających elementy światłoczułe matrycy na ustalony wcześniej czas. Istotną cechą charakterystyczną migawek elektronicznych jest opóźnienie ich działania w stosunku do naciśnięcia spustu pomiędzy 0,1 a 0,3s.
MIGAWKA MECHANICZNA (centralna lub szczelinowa)
Są dwa rodzaje migawek mechanicznych. Oba tworzą coś w rodzaju zasłony, która nie dopuszcza światła do elementów światłoczułych. W momencie naciśnięcia spustu migawki zasłona ta odsłania się dopuszczając określoną wcześniej ilość światła. Rodzaje migawek mechanicznych to:
MIGAWKA CENTRALNA
W niektórych modelach aparatów pełni również funkcję przesłony, zbudowana jest z wielu blaszek ułożonych w kręgu, rozsuwających się w momencie naciśnięcia spustu
MIGAWKA SZCZELINOWA
Składająca się z dwóch (lub więcej) blaszek lub kawałków tkaniny, które są ułożone względem siebie równolegle i w momencie wykonywania zdjęcia przesuwają się, pierwsza odsłania element światłoczuły, a druga go później zasłania.
MIGAWKA - żywotność
Migawki mogą być elektryczne (elektroniczne), lub mechaniczne.
W przypadku lustrzanek występują migawki mechaniczne, które podlegają działaniom sił fizycznych, a więc także zużywają się. Czas życia migawki określany jest przez producenta i podawany w liczbie cyklów jej pracy (liczbie zrobionych nią zdjęć). Np. w Canonie 50d - czas życia migawki określony jest przez producenta na 100 000 cykli.
Oznacza to ,że można nią zrobić 100 tys. zdjęć i migawka powinna tyle wytrzymać. W praktyce liczba ta oscyluje wokół tej wartości i może być mniejsza lub większa, a nawet dużo większa niż przewidywana.(np. dwa razy większa). Każdy aparat ma wbudowany licznik pracy migawki i liczbę te zawierają dane EXIF każdego zdjęcia zrobionego tym aparatem. Istnieją dwie metody odczytania tej liczby z licznika aparatu:
- poprzez odczyt bezpośredni z aparatu (specjalnym programem)
- poprzez odczyt bezpośrednio ze zdjęcia zrobionego aparatem
Migawka po zużyciu jest elementem wymienialnym przez wyspecjalizowane zakłady i jest to z reguły bardzo kosztowny zabieg. Zaleca się wstawianie nowej migawki, tak aby licznik czasu jej życia był wyzerowany i by aparat służył jak najdłużej.
Wiemy już więc, że najszybciej zużywającym się elementem aparatu jest MIGAWKA, której przebieg jest wymiernikiem wyeksploatowania aparatu. Ilość zdjęć zrobionych aparatem świadczy o jego zużyciu i pracy. Z każdego aparatu możemy odczytać przebieg migawki, a więc ilość zrobionych nim zdjęć. Każda Migawka ma określoną żywotność (tj. ilość max. cykli, czyli zrobionych zdjęć)
Przykładowe wartości max. ilości zdjęć dla migawki z danego typu aparatu (Canon):
Model Shutter Durability Rating
Canon EOS Digital Rebel XS / 1000D - 100,000
Canon EOS Digital Rebel T1i / 500D - 100,000
Canon EOS Digital Rebel XSi / 450D - 100,000
Canon EOS Digital Rebel XTi / 400D - 50,000
Canon EOS Digital Rebel XT / 350D - 50,000
Canon EOS 50D - 100,000
Canon EOS 40D - 100,000
Canon EOS 30D - 100,000
Canon EOS 20D - 50,000
Canon EOS 7D - 150,000
Canon EOS 5D Mark II - 150,000
Canon EOS 5D - 100,000
Canon EOS 1D Mark IV - 300,000
Canon EOS 1D Mark III - 300,000
Canon EOS 1D Mark II N - 200,000
Canon EOS 1DS Mark III - 300,000
Canon EOS 1DS Mark II - 200,000
SPOSOBY WYZWALANIA MIGAWKI
RĘCZNY - (standardowy) za pomocą przycisku spustowego na obudowie aparatu
WĘŻYK SPUSTOWY - jako przedłużenie przycisku migawki za pomoca kabla
PILOT (wyzwalacz radiowy)
SAMOWYZWALACZ (wbudowany, lub zewnętrzny) z 2 czasami - szybki i wolny
GRUPA MEDIA INFORMACYJNE & ADAM NAWARA |