|
|
|
|
|
Foto News & Style Professional - Od autorów: Adam Nawara |
|
|
|
|
Dział fotografii - Jest jedna rzecz, którą musi posiadać każda fotografia - ludzki wymiar. Ten rodzaj fotografii to realizm, jednakże realizm to nie wszystko. Musi jeszcze temu towarzyszyć wizja i dopiero połączenie tych dwóch cech tworzy dobre zdjęcie. Trudno jest określić cieńką linię, gdzie kończy się materia, a zaczyna umysł?. - Robert Frank
|
|
|
|
|
Strona producenta :
www.ppp.com |
|
|
|
Dokonując zakupu, dokonujesz właściwego wyboru |
Grupa Media Informacyjne - Sklep GMI |
|
|
|
|
|
Nasi partnerzy |
|
Zakupy |
Zakupy |
Zakupy |
000 000 000 |
000 000 000 |
000 000 000 |
Zakupy |
Zakupy |
Zakupy |
000 000 000 |
000 000 000 |
000 000 000 |
Zakupy |
Zakupy |
Zakupy |
000 000 000 |
000 000 000 |
000 000 000 |
Zakupy |
Zakupy |
Zakupy |
000 000 000 |
000 000 000 |
000 000 000 |
Zakupy |
Zakupy |
Zakupy |
000 000 000 |
000 000 000 |
000 000 000 |
Zakupy |
Zakupy |
Zakupy |
000 000 000 |
000 000 000 |
000 000 000 |
|
|
|
|
|
|
Budowa aparatu
Analogowe aparaty składają się z dwóch części. Pierwsza z nich to korpus, w którym znajduje się materiał światłoczuły oraz mieści się migawka i mechanizm umożliwiający obserwacje obrazu (układ celowniczy). Drugą częścią jest obiektyw, wpuszczający światło do aparatu. W aparacie analogowym obiektyw jest częścią ruchomą, co oznacz, że można go zamienić.
Aparaty cyfrowe konstrukcyjnie przypominają aparaty cyfrowe, ponieważ również składają się z korpusu i obiektywu. W korpusie aparatu znajduje się matryca światłoczuła, procesor obrazu oraz karta pamięci. Oprócz tego umieszczona jest tam migawka i układ optyczny.
Funkcje aparatów
Program- tryb programu jest zazwyczaj używany przez początkujących fotografów. Aparat w sposób uśredniony samoczynnie odbiera potrzebne do prawidłowego naświetlenia parametry. W owym trybie nie ma możliwości kontroli czasu otwarcia migawki ani głębi ostrości.
Priorytet przysłony- pracując w tym trybie fotograf sam wybiera odpowiednią wartość przysłony, a aparat dobiera do niej czas otwarcia migawki, tak, by otrzymać właściwą ekspozycję. Jeśli wybieramy mała wartość przysłony, aparat dobiera krótsze czasy otwarcia migawki, zaś gdy dużą wartość przysłony, wydłużony zostaje czas otwarcia migawki.
Priorytet migawki- ten tryb jest odwrotnością trybu priorytetu przysłony- to fotograf nastawia czas otwarcia migawki, a aparat sam dobiera wtedy właściwą wartość przysłony. Tryb ten stosowany jest głównie do w celu fotografowania obiektów w ruchu.
Tryb ręczny (manualny)- w trybie ręcznym fotograf sam decyduje zarówno o wartościach przesłony, jak i czasu otwarcia migawki. Aby poznać właściwe dla danej sceny parametry ekspozycji, można skorzystać z odczytu światłomierza w aparacie.
Tryby tematyczne
Tryb krajobrazowy- przeznaczony jest do robienia zdjęć pejzażowych. Aparat samoczynnie ustawia ostrość na nieskończoność, dzięki czemu wyostrzone są elementy znajdujące się daleko.
Tryb portretowy- tryb przeznaczony do wykonywania portretów. Aparat samoczynnie dobiera niską wartość przesłony, by ostry był tylko główny obiekt zdjęcia, np. twarz modela. Elementy w tle i na pierwszym planie pokazane są nieostro.
Tryb sportowy- aparat ustawia krótki czas otwarcia migawki, dobierając do niego odpowiednią wartość przysłony. Dzięki temu obiekty będące w ruchu zostają na zdjęciu,,zatrzymane.
Tryb makro- stosowany do wykonywania zdjęć z bardzo małej odległości. Działa on na zasadzie zmiany zakresu ostrości, co umożliwia fotografowanie bardzo małych przedmiotów, jak np. kwiaty, owady.
Tryb korekcji tylnego światła- używanie danego trybu sugerowane jest w sytuacjach, gdy za wybranym przez nas obiektem znajduje się bardzo jasne tło.
Tryb zdjęć nocnych- przeznaczony do fotografowania obiektów podczas nocy. W trakcie używania danego trybu czas otwarcia migawki zostaje wydłużony, dzięki czemu jasne elementy obrazu są na zdjęciu poprawnie naświetlone.
Tryby ekspozycji
Tryb jednorazowej ekspozycji- w trybie tym naciśnięcie spustu aparatu powoduje naświetlenie jednego zdjęcia. W celu wykonania kolejnej fotografii, należy zwolnić spust i zaczekać, aż aparat zapisze naświetlony obraz na karcie pamięci lub przewinie taśmę do następnej klatki.
Tryb szybkiej ekspozycji- możliwe jest wykonanie serii fotografii w bardzo krótkich odstępach czasu, np. 3 zdjęć na sekundę. Wielokrotna ekspozycja- naświetlane zdjęcia nakładają się na siebie, tworząc jedną fotografię, złożoną z kilku obrazów.
Funkcje lamp błyskowych
Tryb automatyczny- w owym trybie aparat, mierząc światło, ocenia, czy jest go wystarczająco dużo dla danej wartości przysłony, by zdjęcie zostało naświetlone prawidłowo. Jeżeli okaże się, że światła jest za mało, bądź obiekt jest zbyt ciemny, lampa błyskowa zostanie samoczynnie uruchomiona.
Tryb włączonego flesza- błysk wyzwalany jest przy każdym naciśnięciu spustu aparatu. Tryb wyłączonego flesza- jest przeciwieństwem trybu włączonego flesza, aczkolwiek w trybie tym fotograf również decyduje o użyciu lampy błyskowej.
Tryb światła dopełniającego- błysk lampy wyzwalany jest za każdym naciśnięciem spustu aparatu. Jest jednak słaby, ponieważ ma za zadanie jedynie dopełniać główne źródło światła.
Inne funkcje aparatów
Balans bieli- jest to jedna z najbardziej przydatnych funkcji w aparacie cyfrowym. Pozwala ona dostosować kolorystykę zdjęcia do warunków oświetleniowych otoczenia.
Redukcja czerwonych oczu- funkcja ta polega na wykonaniu kilku szybkich błysków poprzedzających właściwy błysk, który zsynchronizowany jest z otwarciem migawki.
Bracketing- służy do wykonania kilku fotografii, z których każda m inne parametry ekspozycji. Funkcja ta jest bardzo przydatna, w momencie, gdy nie wiemy, jak naświetlić zdjęcie.
Samowyzwalacz- umożliwia opóźnienie otwarcia migawki o kilka sekund. Kompensacja ekspozycji- dzięki niej można zmieniać w poziomie naświetlenia. Stosuje się ją w cyfrowych aparatach, gdzie nie mamy w pełni możliwości panowania nad parametrami ekspozycji.
GRUPA MEDIA INFORMACYJNE & ADAM NAWARA |
|
|
Liczby w fotografii co nam mówia i znaczą
Jakość wykonywanych zdjęć zależy od kilku elementów, jednym z nich jest, jakość wbudowanej matryca. Poniżej przedstawione jest porównanie parametrów matryc i uzyskiwanych za ich pośrednictwem wyników. |
Tabela: Liczba pikseli matrycy a wymiary obrazu w pikselach |
|
Liczba pikseli matrycy aparatu w min |
Maksymalne wymiary obrazu w pikselach (w przybliżeniu) |
Minimialne wymiary obrazu w pikselach (w przybliżeniu) |
ok. 3 |
2048x1536 |
640x480 |
ok. 5 |
2560x1920 |
640x480 |
ok. 6 |
2832x2128 |
1280x960 |
ok. 8 |
3264x2448 |
1280x960 |
ok. 10 |
3888x2592 |
1296x864 |
|
|
Parametry oraz sposób zapisu obrazu również wpływają, na jakość zdjęć. Ma to w szczególności duże znaczenie, jeśli chcemy wykonywać duże zdjęcia potrzebne do późniejszej obróbki na potrzeby na przykład poligrafii. Jednocześnie liczba pikseli tworzących zdjęcie przekłada sie na wielkość pliku zapisanego w wybranym formacie. |
Tabela: Liczba pikseli matrycy a wymiary obrazu w pikselach |
|
Wymiary obrazu uzyskiwane w aparacie (w pikselach i megapikselach) |
Maksymalne fizyczne wymiary zdjęcia na ekranie komputera lub TV (w cm) |
Wymiary zdjęcia na wydruk uz drukark i(w cm) |
Wymiary odbitk ina papierze
fotograficznym (w cm) |
640x480 (0,3 Mp) |
22,58x16,93 |
10,84x8,13 |
5,42x4,06 |
2048x1536 (3,3 Mp) |
72,25x54,19 |
34,68x26,01 |
17,34x13,00 |
2240x1680 (3,8 Mp) |
79,02x59,27 |
37,93x28,45 |
18,96x14,22 |
2560x1920 (4,9 Mp) |
90,31x67,73 |
43,35x32,51 |
21,67x16,26 |
2832x2128 (6,0 Mp) |
99,91x75,07 |
47,95x36,03 |
23,97x18,02 |
3264x2448 (8,0 Mp) |
115,15x86,36 |
55,27x41,45 |
27,64x20,73 |
3888x2592 (10,1 Mp) |
137,16x91,44 |
65,84x43,89 |
32,92x21,95 |
|
|
Pliki podczas zapisu na nośnik mogą być poddane kompresji, która jednak oznacza bezpowrotna utratę, jakości fotografii. Doskonałym wyborem będzie aparat mający możliwość zapisu w sposób nieskompresowany (formaty TIFF, RAW) oraz skompresowany (JPEG, JPG) |
Tabela: Pojemność zbiorów w zależności od wymiarów obrazu w pikselach oraz formatu zapisu |
|
Format zapisu pliku cyfrowego (kompresja*) |
Wymiary obrazu w pikselach |
2560x1920 |
1600x1200 |
1280x960 |
640x480 |
RAW (bez) |
9,50 MB |
- |
- |
- |
TIFF (bez) |
14,1 MB |
5,60 MB |
3,60 MB |
0,96 MB |
JPG (1 stopień) |
2,10 MB |
1,00 MB |
0,66 MB |
0,27 MB |
JPG (2 stopień) |
1,10 MB |
0,60 MB |
0,41 MB |
0,20 MB |
JPG (3 stopień) |
0,65 MB |
0,38 MB |
0,29 MB |
0,15 MB |
|
|
Aparaty fotograficzne mogą być obsługiwane za pomocą różnych nośników, na których zapisuje się zdjęcia. Rodzaj nośnika jego pojemność decyduje o możliwej liczbie zapisanych zdjęć na nośniku. |
Tabela: Liczba zdjęć w zależności od wymiarów obrazu w pikselach oraz formatu zapisu |
|
Wymiary obrazu (w pikselach) |
Maksymalna liczba ujęć możliwych do zapisania w określonym formacie na nośniku o pojemności 512 MB |
|
RAW |
TIF |
JPG |
JPG |
JPG |
640x480 |
|
|
(1 st.) |
(2 st.) |
(3 st.) |
1280x960 |
- |
ok. 533 |
ok. 1896 |
ok. 2560 |
ok. 3413 |
1600x1200 |
- |
ok. 142 |
ok. 775 |
ok. 1248 |
ok. 1765 |
2560x1920 |
- |
ok. 91 |
ok. 512 |
ok. 853 |
ok. 1347 |
JPG (3 stopień) |
ok. 53 |
ok. 36 |
ok. 243 |
ok. 465 |
ok. 787 |
|
|
Podstawowym parametrem nośników pamięci jest pojemność określana w MB lub GB. Aparaty fotograficzne mogą być wyposażone w wbudowana pamięć oraz jedno lub kilka gniazd kart pamięci.
GRUPA MEDIA INFORMACYJNE & ADAM NAWARA |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
Akademia fotografi
Fotografowanie jest Naszą pasja, którą staramy się dzielić i rozpowszechniać. Dlatego z myślą o osobach rozpoczynających przygodę z fotografowaniem jak i dla profesjonalistów stworzyliśmy wszechstronny poradnik, dzięki któremu poznają Państwo tajniki fotografii cyfrowej jak i tradycyjnej. |
|
|
|
|
Fot. GMI |
|
|
|
|
|
Czytaj > |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
FACEBOOK |
|
YOUTUBE |
|
TWITTER |
|
GOOGLE + |
|
DRUKUJ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|