Grupa Media Informacyjne zaprasza do wspólnego budowania nowej jakości    
Nowe Media - Modern News Life    
                                                   
                                                   
   
  TV Radio Foto Time News Maps Sport Moto Econ Tech Kult Home Fash VIP Infor Uroda Hobby Inne Akad Ogło Pobie Rozry Aukc Kata  
     
  Clean jPlayer skin: Example
 
 
     
img1
GMI
Nowe Media

More
img2
BMW DEALER
Kraków ul. Basztowa 17

More
img3
MERCEDES
Wybierz profesjonalne rozwiązania stworzone przez grupę Mercedes

More
img4
Toyota 4 Runner
Samochód w teren jak i miejski.

More
img2
Toyota 4 Runner
Samochód w teren jak i miejski.

More
 
         
         
  GRUPA MEDIA INFORMACYJNE - INFORMATYKA
   
COUNTRY:
         
 

 
 
 
   
Home news
   
Multimedia
   
Podcast
Wideo
Foto
 
Ogłoszenia
   
Promowane
   
   
Kontakt
   
 

Adam Nawara - Napisz do Nas: Grupa Media Informacyjne

 
   
 
   
 
Freelancer  

 

 
 
   
   
 
   
 
   
 
 
 
  Strona producenta :
www.ppp.com
     
Dokonując zakupu, dokonujesz właściwego wyboru
Grupa Media Informacyjne - Sklep GMI
 
 
 
 
Nasi partnerzy  
   
Zakupy Zakupy Zakupy
000 000 000 000 000 000 000 000 000
Zakupy Zakupy Zakupy
000 000 000 000 000 000 000 000 000
Zakupy Zakupy Zakupy
000 000 000 000 000 000 000 000 000
Zakupy Zakupy Zakupy
000 000 000 000 000 000 000 000 000
Zakupy Zakupy Zakupy
000 000 000 000 000 000 000 000 000
Zakupy Zakupy Zakupy
000 000 000 000 000 000 000 000 000
     
 
 
 

Systemy operacyjne i sieci komputerowe

19. Sieci równorzędne oraz klient - serwer

Podział sieci ze względu na udostępnianie zasobów: równorzędne, peer-to-peer, P2P, klient/serwer, żądanie, odpowiedź, protokół sieciowy, TCP/IP, IPX/SPX, admin sieciowy, zadania admina, usługa katalogowa.

Podział sieci ze względu na udostępnianie zasobów

Wyróżniamy dwa podstawowe rodzaje sieci:

- Sieci równorzędne (peer-to-peer, P2P)

- Sieci klient-serwer (client-server)

Sieci równorzędne

Sieci równorzędne (ang. peer-to-peer, P2P) w sieciach o architekturze równorzędnej każdy komputer może być klientem (korzystać z usług oferowanych przez inne urządzenia), serwerem (udostępniać usługi) lub być jednocześnie klientem i serwerem. Wszystkie urządzenia w sieci mają taki sam priorytet - żadne z nich nie jest podporządkowane innemu.

W najpopularniejszej implementacji modelu P2P, jaką są programy do wymiany plików w Internecie, każdy host spełnia rolę serwera, przyjmując połączenia od innych userów sieci, oraz klienta, łącząc się i wysyłając i/lub pobierając pliki z innych hostów działających w tej samej sieci P2P. Wymiana plików jest przeprowadzana bezpośrednio pomiędzy hostami.

- Sieć P2P charakteryzuje się zmiennością struktury węzłów sieci, która spowodowana jest zmiennością liczby i lokalizacji sieciowej aktualnie aktywnych hostów.
- Zmienna struktura sieci P2P, uzależniona od liczby podłączonych użytkowników, niesie ze sobą ryzyko odcięcia od sieci w momencie, gdy wszyscy ”sąsiedzi” rozłączą się w tym samym czasie.
- Ze względu na zachowanie się węzłów po utracie "sąsiada" można wydzielić dwa modele sieci:
- - model pasywny – sieć nie podejmuje żadnych działań;
- - model aktywny – sieć próbuje zastąpić utracone połączenie nowym, wybieranym w oparciu o specjalne protokoły

- Najpopularniejsze sieci P2P służą do współdzielenia plików w Internecie.

Można wyróżnić dwie odmiany:

- - sieci bez centralnego serwera, które nie mają centralnej bazy o zasobach,
- - sieci z centralnymi serwerami, które przechowują informacje o użytkownikach podłączonych w danej chwili do sieci, oraz w niektórych wypadkach, o udostępnianych zasobach.
- Sieci wyposażone w centralny serwer są znacznie bardziej efektywne, gdyż nowy użytkownik podłączający się do sieci otrzymuje na wstępie listę wszystkich użytkowników podłączonych do danego serwera, ma także dostęp (najczęściej) do indeksu dostępnych plików, który może błyskawicznie przeszukać.
- Centralne serwery oferują czasami także

Przykłady implementacji sieci P2P

- Napster

- Audiogalaxy

- eDonkey

- Gnutella

- Direct Connect

- Freenet

- IRC

Sieci klient-serwer

Sieci w architekturze klient-serwer - W sieciach pracujących w architekturze klient-serwer urządzenia dzielą się na oferujące usługi (serwery) i korzystające z tych usług (klienci). Sieć taka zarządzana jest przez specjalnego użytkownika - administratora sieci. Wszystkie informacje o składnikach sieci, jej użytkownikach i zasobach przechowywane są na serwerze i udostępniane wszystkim userom sieci.

Klient - jest to strona żądająca dostępu do danej usługi lub zasobu. Tryb pracy klienta:

- aktywny,
- wysyła żądanie do serwera,
- oczekuje na odpowiedź od serwera.

Serwer - jest to strona świadcząca usługę lub udostępniająca zasoby. Tryb pracy serwera:

- pasywny,
- czeka na żądania od klientów, w momencie otrzymania żądania, przetwarza je, a następnie wysyła odpowiedź

Połączenie pomiędzy klientem a serwerem opisane jest przy pomocy określonych protokołów komunikacyjnych. Najczęściej stosowanym jest protokół sieciowy TCP/IP.

Protokół sieciowy (ang. network protocol) to zestaw reguł, według których odbywa się komunikacja pomiędzy co najmniej dwoma urządzeniami sieciowymi. Obecnie używa się właściwie tylko protokołu TCP/IP (ang. Transmission Control Protocol/Internet Protocol), jednak dostępne są również inne rozwiązania: IPX/SPX, NetBEUI, AppleTalk

Zadania administratora sieciowego

Zadaniem administratora sieciowego jest umożliwienie userom korzystania z sieci, a w szczególności:
- administrowanie kontami użytkowników oraz ich uprawnieniami,
- zarządzanie systemem plików,
- realizowanie polityki archiwizacji oraz bezpieczeństwa danych,
- prowadzenie audytu zdarzeń w systemie

Przykłady sieci typu klient-serwer

- Przykładami sieci typu klient-serwer jest Novell NetWare lub Windows Server
- W każdej z tych sieci do przechowywania informacji o obiektach, np. użytkownikach, udostępnianych zasobach, uprawnieniach, służy usługa katalogowa. W przypadku sieci NetWare usługa ta nazywana jest eDirectory lub we wcześniejszych wersjach Novell Directory Services (NDS). Usługa katalogowa w środowisku Windows nosi nazwę Active Directory

Usługi katalogowe to specjalizowany typ baz danych o strukturze najczęściej drzewa, przeznaczony przede wszystkim do szybkiego przeglądania, przeszukiwania i odczytu danych. Wykorzystywane są jako mechanizmy zarządzania w środowiskach sieciowych

Opr. Adam Nawara

 
 
19 - 11.01.2017          
  Sprzęt podzespoły urządzenia

Nasze życie to zbiór praw, faktów, wiedzy która Nas otacza. Decyduja one o naszym zyciu, pracy, wypoczynku, to co spozywamy, jak się ubieramy. Wiele istotnych kwestii rostrzyga kultura danego społeczeństwa kształtowana często na przestrzeni tysiącleci.

   
Fot. GMI
        Czytaj >
 
   
   
 
18          
  Systemy operacyjne i sieci komputerowe

Nasze życie to zbiór praw, faktów, wiedzy która Nas otacza. Decyduja one o naszym zyciu, pracy, wypoczynku, to co spozywamy, jak się ubieramy. Wiele istotnych kwestii rostrzyga kultura danego społeczeństwa kształtowana często na przestrzeni tysiącleci.

   
Fot. GMI
        Czytaj >
 
   
   
 
17          
  Języki programowania

Nasze życie to zbiór praw, faktów, wiedzy która Nas otacza. Decyduja one o naszym zyciu, pracy, wypoczynku, to co spozywamy, jak się ubieramy. Wiele istotnych kwestii rostrzyga kultura danego społeczeństwa kształtowana często na przestrzeni tysiącleci.

   
Fot. GMI
        Czytaj >
 
   
   
 
17          
  Pojęcia zwiazane z informatyką

Nasze życie to zbiór praw, faktów, wiedzy która Nas otacza. Decyduja one o naszym zyciu, pracy, wypoczynku, to co spozywamy, jak się ubieramy. Wiele istotnych kwestii rostrzyga kultura danego społeczeństwa kształtowana często na przestrzeni tysiącleci.

   
Fot. GMI
        Czytaj >
 
   
   
 
 
 
 
FACEBOOK YOUTUBE TWITTER GOOGLE + DRUKUJ  
 
       
       
 

 

 
Oferty promowane              
 
   
 
                   
         
 

Najlepsza rozrywka z TV Media Informacyjne

           
Filmy różne   Filmy reklamowe   Filmy informacyjne   Filmy sportowe   Filmy przyrodnicze
       
                 
Filmy muzyczne   Filmy dla dzieci   Filmy kulturalne   Filmy motoryzacyjne   Filmy edukacyjne
       
             
             
   
 
   
   
   
     
    Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu Copyright: Grupa Media Informacyjne 2010-2012 Wszystkie prawa zastrzeżone.