Grupa Media Informacyjne zaprasza do wspólnego budowania nowej jakości    
Nowe Media - Modern News Life    
                                                   
                                                   
   
  TV Radio Foto Time News Maps Sport Moto Econ Tech Kult Home Fash VIP Infor Uroda Hobby Inne Akad Ogło Pobie Rozry Aukc Kata  
     
  Clean jPlayer skin: Example
 
 
     
img1
GMI
Nowe Media

More
img2
BMW DEALER
Kraków ul. Basztowa 17

More
img3
MERCEDES
Wybierz profesjonalne rozwiązania stworzone przez grupę Mercedes

More
img4
Toyota 4 Runner
Samochód w teren jak i miejski.

More
img2
Toyota 4 Runner
Samochód w teren jak i miejski.

More
 
         
         
  GRUPA MEDIA INFORMACYJNE - INFORMATYKA
   
COUNTRY:
         
 

 
 
 
   
Home news
   
Multimedia
   
Podcast
Wideo
Foto
 
Ogłoszenia
   
Promowane
   
   
Kontakt
   
 

Adam Nawara - Napisz do Nas: Grupa Media Informacyjne

 
   
 
   
 
Freelancer  

 

 
 
   
   
 
   
 
   
 

Informatyka - obowiązkowy przedmiot dla klas o profilu matematyczno-fizyczno-informatycznym.

 
 
  Strona producenta :
www.ppp.com
     
Dokonując zakupu, dokonujesz właściwego wyboru
Grupa Media Informacyjne - Sklep GMI
 
 
 
 
Nasi partnerzy  
   
Zakupy Zakupy Zakupy
000 000 000 000 000 000 000 000 000
Zakupy Zakupy Zakupy
000 000 000 000 000 000 000 000 000
Zakupy Zakupy Zakupy
000 000 000 000 000 000 000 000 000
Zakupy Zakupy Zakupy
000 000 000 000 000 000 000 000 000
Zakupy Zakupy Zakupy
000 000 000 000 000 000 000 000 000
Zakupy Zakupy Zakupy
000 000 000 000 000 000 000 000 000
     
 
 
 

Systemy operacyjne i sieci komputerowe

15. Linux cz.2: terminal, użytkownicy, grupy

Terminal, konsola, GUI, pseudoterminal, proces, zadanie, usługa, daemon, użytkownicy w Linuxie, grupy, logowanie, uwierzytelnianie, autoryzacja, moduł ładowalny, PAM

Wirtualny terminal i konsola

Terminal dawniej, przez terminal komputerowy rozumieliśmy urządzenie, które pozwalało użytkownikowi na zdalne wykorzystanie mocy obliczeniowej komputera, do którego połączony był terminal. Dziś pod pojęciem terminal rozumiemy emulację terminala sprzętowego, czyli wirtualny terminal udostępniany przez system operacyjny, służący użytkownikowi do porozumiewania się z komputerem w trybie tekstowym

Konsola tak określano dawniej terminal, na którym pracował administrator systemu. Dziś konsola podobnie jak terminale również jest emulowana (czyli istnieje tylko wirtualnie) w systemie. Każdy terminal zostaje konsolą po zalogowaniu się do niego roota

Ciekawostka: do dziś istnieje konwencja, która terminem konsoli pozwala nazywać tylko ten terminal, na którym zalogowany jest administrator (root). Nie wszyscy użytkownicy znają jednak etymologię tych słów i dlatego używają ich zamiennie

Terminal wirtualny

Podłączanie terminali sprzętowych jest nadal możliwe, Linux bowiem obsługuje takie urządzenia. W systemie Linux terminal oznaczany jest skrótem tty pochodzącym od słowa teletypewriter, oznaczającego dalekopis.

Terminale wirtualne działają we współpracy z powłoką systemową, która pobiera wpisane przez użytkownika w terminalu dane, przetwarza je i wypisuje w terminalu wyniki działania programów lub wbudowanych poleceń.

W systemach Linux wystarczy wpisać w terminalu wirtualnym (po zalogowaniu się) nazwę zainstalowanej powłoki aby rozpocząć w niej pracę.

Zmiany powłoki można dokonać niemal w każdym momencie pracy w terminalu wirtualnym

W systemach uniksowych terminal wirtualny traktowany jest jak fizyczne urządzenie wejścia-wyjścia. Posiada bowiem swój plik specjalny w katalogu /dev

Linux udostępnia użytkownikowi kilka terminali wirtualnych, pomiędzy którymi może się przełączać używając odpowiednich kombinacji klawiszy (o czym szerzej na następnym slajdzie).

W katalogu dev znajdują się pliki tty1, tty2, tty3, itd. Odpowiadają one kolejnym terminalom wirtualnym.

Plik tty odpowiada bieżącemu terminalowi, na którym w danej chwili pracuje użytkownik

Jeśli użytkownik aktualnie pracuje w środowisku graficznym, to na terminal wirtualny o danym numerze przełączy go kombinacja klawiszy [Ctrl]+[Alt]+[F<numer konsoli>]

Na przykład kombinacja [Ctrl]+[Alt]+[F1] przełącza na pierwszy terminal wirtualny

Jeśli użytkownik pracuje aktualnie w środowisku tekstowym, to na terminal wirtualny o danym numerze przełączy go
kombinacja klawiszy [Alt]+[F<numer konsoli>]

Aby rozpocząć pracę na danej konsoli wirtualnej należy się na niej zalogować.

Na każdym terminalu wirtualnym może zalogować się inny użytkownik.

Ten sam użytkownik może być zalogowany na kilku terminalach równocześnie.

Wszystkie utworzone w ten sposób sesje są równocześnie obsługiwane przez system operacyjny.

Graphical User Interface

Graficzny interfejs użytkownika (GUI) często nazywany też środowiskiem graficznym – określa sposób prezentowania informacji przez komputer oraz interakcji z użytkownikiem

System operacyjny pozbawiony środowiska graficznego to system tekstowy. Systemy komunikujące się z użyciem środowiska graficznego to systemy graficzne.

Przykładowe środowiska GUI: GNOME - Linux/Unix, KDE - Linux/Unix, Aero - Windows Vista/7

Pseudoterminal

Korzystanie z terminali wirtualnych było popularne w czasach, gdy jeszcze nie stworzono środowisk graficznych. Dzisiaj, częściej niż z terminali wirtualnych korzysta się z emulatorów wirtualnych terminali uruchamianych w oknach programów środowiska graficznego (nazywane są wówczas pseudoterminalami)

Pseudoterminal - Programowa emulacja terminala wirtualnego w środowisku graficznym

Graficzne emulatory terminali

Istnieje kilka programów udostępniających emulację terminali wirtualnych w środowisku graficznym, oto niektóre z nich:

- xterm - standardowy emulator terminala dla XWindow,
- gnome-terminal - emulator terminala dla środowiska
graficznego GNOME
- konsole - emulator terminala środowiska graficznego KDE

Pamiętacie, czy już zapomnieliście?

- Linux jest systemem wielodostępnym i wielozadaniowym.
- Jako system wielozadaniowy, pozwala na wykonywanie kilku zadań (procesów) w tym samym czasie - gdy jedno zadanie jest wykonywane, można pracować nad następnym
- Jako system wielodostępny, pozwala na logowanie się do systemu kilku użytkowników w tym samym czasie, a każdy użytkownik współdziała z systemem poprzez swój własny terminal

Procesy w systemie

Proces- egzemplarz danego programu posiadający własną przestrzeń adresową

- Każdy nowo powstały proces otrzymuje unikalny numer, który go jednoznacznie identyfikuje (PID)
- W celu wykonania programu system operacyjny przydziela procesowi zasoby (pamięć, czas procesora)

Działania na procesach

Proces można:

- widzieć na ekranie monitora (efekty pracy procesu będą widoczne). Taki proces nazywamy pierwszoplanowym
- przenieść w tło (ang. background) przy użyciu Ctrl+z oraz komendy bg dla danych wyjścia - proces będzie pracował, ale bez pokazywania efektów na ekranie). Taki proces nazywamy drugoplanowym
- zawiesić, czyli wstrzymać (ang. suspend). Taki proces również nazywamy drugoplanowym
- zabić, czyli zakończyć (ang. kill)

Zadania. Usługi. Demony

Zadanie to proces drugoplanowy, który może być "zawieszony" lub działający "w tle".

Usługa czyli serwis systemowy - w Linuksie są to programy uruchamiane podczas startu systemu w celu wykonania pewnych czynności

Demon usługa działająca przez cały czas pracy systemu (działa jako proces w tle, czyli nie jest podłączona do żadnego terminala)

Użytkownicy w Linuxie

superużytkownik = administrator = root
użytkownik mający wszystkie prawa w systemie (do modyfikowania lub usuwania plików, uruchamiania programów i wykonywania dowolnych poleceń możliwych do wykonania w systemie)

Konto administratora tworzone jest podczas instalacji systemu. Tworzenie innych kont nie jest wymagane, ale mocno zalecane.

Dla dobra systemu nie powinno się przesiadywać cały czas na koncie roota

Zatem nawet jeśli do Twojego komputera dostęp masz tylko Ty to i tak powinieneś utworzyć dla siebie konto zwykłego użytkownika

użytkownik systemowy to każdy proces w systemie, któremu system przyznał odpowiednie pliki, katalogi oraz przestrzeń adresową, które są mu niezbędne do pracy. Użytkownikiem systemowym nie może być osoba fizyczna

użytkownik zwykły jest to osoba fizyczna, która wykorzystuje system do realizacji zadań niezwiązanych z administracją systemu

Zarządzanie użytkownikami

- Każdy użytkownik otrzymuje unikalny numer, który go jednoznacznie identyfikuje w systemie – UID (User ID)
- Każdy użytkownik mający konto w systemie otrzymuje m.in. własny katalog domowy, stanowiący jego środowisko pracy
- Stworzenie nowego użytkownika polega na dodaniu go do bazy użytkowników i następnie utworzeniu dla niego katalogu domowego
- Do zarządzania użytkownikami są używane polecenia, np: useradd, passwd, usermod, userdel, su

Plik haseł (baza użytkowników)

Podstawową bazą użytkowników w Linuxie jest tzw. plik haseł: /etc/passwd. Każdy wiersz tego pliku zawiera informacje o jednym koncie i składa się z 7 wartości oddzielonych dwukropkami:

1. Nazwa użytkownika
2. x lub *oznaczający, że hasło znajduje się w innym pliku
3. UID
4. GID
5. Imię i nazwisko oraz opis użytkownika
6. Ścieżka katalogu domowego
7. Powłoka logowania (program uruchamiany po zalogowaniu)

A gdzie te hasła? Znajdują się w postaci zakodowanej w pliku /etc/shadow, który może być odczytany tylko przez roota

Grupy użytkowników

Grupy tworzone są dla użytkowników charakteryzujących się daną cechą. Dzięki grupom możliwe jest ustalenie uprawnień do zasobów dla większego grona użytkowników jednocześnie - nie zaś dla każdego indywidualnie

Zarządzanie grupami

- Każda grupa otrzymuje unikalny numer, który jednoznacznie identyfikuje ją w systemie – GID (Group ID)
- Jeżeli do istniejącej grupy zostanie dołączony kolejny użytkownik, będzie on miał takie same prawa jak pozostali
- Każdy z użytkowników musi należeć przynajmniej do jednej grupy
- Do zarządzania grupami są używane polecenia, np: addgroup, delgroup, chgrp

Plik informacji o grupach

Wszystkie grupy zapisane są w pliku: /etc/group. Każdy wiersz tego pliku zawiera informacje o jednej grupie i składa się z 4 wartości oddzielonych dwukropkami:

1. Nazwa grupy
2. Hasło - jeżeli wartość jest pusta, to hasło nie jest wymagane
3. GID
4. Lista użytkowników należących do tej grupy

Logowanie

Logowanie proces uwierzytelniania i autoryzacji użytkownika komputera, polegający najczęściej na podaniu identyfikatora użytkownika oraz hasła uwierzytelniającego w celu uzyskania dostępu oraz określonych uprawnień do korzystania z systemu komputerowego

Uwierzytelnianie. Autoryzacja

Uwierzytelnianie proces polegający na zweryfikowaniu wiarygodności użytkownika próbującego uzyskać dostęp do zasobów systemu

Autoryzacja (upoważnienie) proces pozwalający zdecydować do jakich zasobów dany użytkownik może uzyskać dostęp i jakie operacje może wykonać w systemie

Linux PAM

System PAM (ang. Pluggable Authentication Modules) biblioteki pozwalające na uwierzytelnienie użytkownika przez programy w systemie PAM zapewnia różne rodzaje autoryzacji, poczynając od trywialnej autoryzacji poprzez hasło, a kończąc na autoryzacji poprzez głos, linie papilarne lub jednorazowe hasło Dodatkowo PAM może zadbać automatycznie o zarządzanie hasłami i ich automatyczną aktualizację, blokowanie kont po upływie określonego czasu bezczynności, obsługę zablokowanych kont, logowanie roota tylko do jednego terminalu, zapisywanie do logów danych wymienionych z programem po zalogowaniu

Moduł ładowalny

Jądro systemu Linux potrafi ładować i usuwać dowolną część swojego kodu stosownie do potrzeb. Osobno ładowane części
kernela noszą nazwę modułów ładowalnych Linux jest kompilowany i łaczony (linkowany) dynamicznie. Oznacza to, ze w każdej chwili możemy załadować do niego jakiś fragment kodu, bądź go usunąć. Pozwala to na miedzy innymi zmniejszenie rozmiarów kernela, skracając tym samym czas ładowania go do pamięci Aby przekonać się, jakie moduły mamy obecnie do dyspozycji, wystarczy wydać polecenie lsmod Można powiedzieć, że moduły odpowiadają sterownikom w terminologii DOS/Windows, jednak mogą one obsługiwać nie tylko urządzenia

Opr. Adam Nawara

 
 
19 - 11.01.2017          
  Sprzęt podzespoły urządzenia

Nasze życie to zbiór praw, faktów, wiedzy która Nas otacza. Decyduja one o naszym zyciu, pracy, wypoczynku, to co spozywamy, jak się ubieramy. Wiele istotnych kwestii rostrzyga kultura danego społeczeństwa kształtowana często na przestrzeni tysiącleci.

   
Fot. GMI
        Czytaj >
 
   
   
 
18          
  Systemy operacyjne i sieci komputerowe

Nasze życie to zbiór praw, faktów, wiedzy która Nas otacza. Decyduja one o naszym zyciu, pracy, wypoczynku, to co spozywamy, jak się ubieramy. Wiele istotnych kwestii rostrzyga kultura danego społeczeństwa kształtowana często na przestrzeni tysiącleci.

   
Fot. GMI
        Czytaj >
 
   
   
 
17          
  Języki programowania

Nasze życie to zbiór praw, faktów, wiedzy która Nas otacza. Decyduja one o naszym zyciu, pracy, wypoczynku, to co spozywamy, jak się ubieramy. Wiele istotnych kwestii rostrzyga kultura danego społeczeństwa kształtowana często na przestrzeni tysiącleci.

   
Fot. GMI
        Czytaj >
 
   
   
 
17          
  Pojęcia zwiazane z informatyką

Nasze życie to zbiór praw, faktów, wiedzy która Nas otacza. Decyduja one o naszym zyciu, pracy, wypoczynku, to co spozywamy, jak się ubieramy. Wiele istotnych kwestii rostrzyga kultura danego społeczeństwa kształtowana często na przestrzeni tysiącleci.

   
Fot. GMI
        Czytaj >
 
   
   
 
 
 
 
FACEBOOK YOUTUBE TWITTER GOOGLE + DRUKUJ  
 
       
       
 

 

 
Oferty promowane              
 
   
 
                   
         
 

Najlepsza rozrywka z TV Media Informacyjne

           
Filmy różne   Filmy reklamowe   Filmy informacyjne   Filmy sportowe   Filmy przyrodnicze
       
                 
Filmy muzyczne   Filmy dla dzieci   Filmy kulturalne   Filmy motoryzacyjne   Filmy edukacyjne
       
             
             
   
 
   
   
   
     
    Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu Copyright: Grupa Media Informacyjne 2010-2012 Wszystkie prawa zastrzeżone.