Systemy operacyjne i sieci komputerowe
10. System komputerowy, rodzaje, jednostki pamięci
System komputerowy, warstwy systemu, podstawowe pojęcia systemowe, GUI, jądro, powłoka, interpreter, MS-DOS, system plików, cechy jądra, rodzaje jąder, użyteczność systemu, zadania systemu, rodzaje pamięci: RAM, ROM, PROM, EPROM, EEPROM, pamięć masowa, podręczna, cache, jednostki pamięci, jednostki transmisji danych, przeliczanie jednostek
System komputerowy
System komputerowy - układ współdziałających ze sobą (według pewnych zasad) dwóch składowych: sprzętu komputerowego (hardware) oraz oprogramowania (software) po to, aby osiągnąć określony cel
Struktura systemu komputerowego, podobnie jak cebula lub Ogry, składa się z warstw:
- warstwa sprzętowa
- system operacyjny
- programy narzędziowe
- programy użytkowe
- użytkownicy
Warstwy systemu komputerowego
Podstawowe pojęcia
System operacyjny (operating system lub OS) kontroluje i koordynuje użycie zasobów sprzętowych poprzez różne programy
użytkowe, umożliwia komunikację między warstwą sprzętową a użytkownikiem.
Z punktu widzenia użytkownika, system zapewnia mu środowisko, w którym uruchamia aplikacje oraz pozwala mu komunikować się ze sprzętem
Oprogramowanie narzędziowe (utilities) wspomaga zarządzanie zasobami sprzętowymi poprzez dogodne interfejsy użytkowe oraz usprawnia i modyfikuje oprogramowanie systemowe
Oprogramowanie użytkowe (application programs) określa sposób, w jaki zostają użyte zasoby systemowe do rozwiązywania
problemów obliczeniowych zadanych przez użytkownika (kompilatory, systemy baz danych, gry, oprogramowanie biurowe)
Użytkownicy (users) ludzie, urządzenia lub inne komputery, mające bezpośredni kontakt z oprogramowaniem użytkowym; realizują różne zadania za pomocą programów użytkowych na sprzęcie komputerowym pod nadzorem systemu operacyjnego
Zestaw komputerowy
Najbardziej elementarny podział zestawu komputerowego to podział ze względu na przeznaczenie jego urządzeń składowych:
urządzenia wejścia |
jednostka centralna |
urządzenia wyjścia |
(np. klawiatura, mysz, skaner, mikrofon, kamera) |
(płyta główna, procesor, pamięć RAM, zasilacz, pamięć masowa, karta graficzna etc.) |
(np. drukarka, monitor) |
Graphical User Interface
Graficzny interfejs użytkownika (GUI) często nazywany też środowiskiem graficznym – określa sposób prezentowania informacji przez komputer oraz interakcji z użytkownikiem
System operacyjny pozbawiony środowiska graficznego to system tekstowy, np. MS-DOS.
Systemy komunikujące się z użyciem środowiska graficznego to systemy graficzne, np. Windows, Linux.
Przykładowe środowiska GUI:
|
|
|
GNOME - Linux/Unix |
Aqua - Mac OS |
Aero - Windows Vista/7 |
Jądro systemu operacyjnego
Jądro systemu operacyjnego (ang. kernel) – podstawowa część systemu operacyjnego, która jest odpowiedzialna za wszystkie jego podstawowe zadania: współpracę z rejestrami procesora, pamięcią (operacje zapisu/odczytu) oraz urządzeniami zewnętrznymi.
Z budowy jądra wynikają jego cechy, takie jak:
- wielozadaniowość
- wielowątkowość
- skalowalność
- wywłaszczalność |
|
Interpreter poleceń = powłoka systemowa
Interpreter poleceń = powłoka systemowa Program pośredniczący we współpracy użytkownika z jądrem systemu, ma postać wiersza poleceń
Nie można pracować bezpośrednio z podstawową częścią systemu, jaką jest jego jądro (kernel) - niezbędny jest do tego program pośredniczący, czyli właśnie interpreter, inaczej nazywany powłoką systemu operacyjnego (shell).
Jądro systemu zawiera wszelkie podprogramy potrzebne do przeprowadzania operacji wejścia i wyjścia, zarządzania plikami itp. Powłoka pozwala korzystać z tych podprogramów za pomocą wiersza poleceń. Poza tym, powłoki obsługują również język programowania. Programy napisane w języku powłoki nazywane są zwykle skryptami lub skryptami powłoki.
Powłoka systemu MS-DOS
command.com - domyślna powłoka (interpreter poleceń) systemu MS-DOS. Tłumaczy polecenia wpisane po znaku zachęty (ang. prompt - zwykle w postaci C:\ lub C>) na komendy wykonywalne przez system MS-DOS
Po wpisaniu przez użytkownika dowolnego ciągu znaków i naciśnięciu przycisku enter powłoka interpretuje wpisany ciąg znaków, sprawdzając czy jest to polecenie wewnętrzne (np. CLS, CHOICE, ECHO, PROMPT, IF, FOR) albo polecenie uruchomienia programu zewnętrznego (np. FORMAT.COM, EDIT.COM) |
|
System (alokacji) plików
System plików - metoda przechowywania plików i zarządzania nimi, tak by dostęp do nich i danych w nich zgromadzonych był łatwy dla użytkownika systemu.
Istnieje wiele różnych systemów plików, w tym również te najbardziej popularne:
- ext3 - domyślny system plików w większości dystrybucji Linuxa
- FAT - system plików używany w środowisku DOS/Windows
- NTFS - wersja systemu plików dla Windows
- ISO9660 - stosowany na dyskach CD/DVD
Cechy jądra systemu
Wielozadaniowość cecha systemu operacyjnego umożliwiająca mu równoczesne wykonywanie więcej niż jednego procesu (uruchomionego programu lub zadania)
Można więc jednocześnie np. kopiować pliki na pendrive'a, drukować coś na drukarce i dokonywać obliczeń w arkuszu kalkulacyjnym.
Wielowątkowość obsługa sytuacji, w której jeden proces wykonuje kilka niezależnych wątków
Wywłaszczalność polega na przerwaniu wykonywania procesu, odebraniu mu procesora i przekazaniu sterowania do planisty
Planista realizuje algorytm szeregowania odpowiedzialny za ustalanie kolejności dostępu zadań do procesora
W systemach bez wywłaszczania procesy muszą same dbać o sprawiedliwy podział czasu procesora
Skalowalność możliwość rozwoju sprzętu lub jego miniaturyzacji. Jako skalowalny można określić system, który stosunkowo łatwo można uprościć lub rozbudować, w zależności od potrzeb sprzętowych
Rodzaje jąder systemowych |
|
|
monolityczne |
mikrojądro |
hybrydowe |
(charakteryzuje się prostotą, jest bardzo
stabilne; wadą jest trudność w wykrywaniu błędów takim jądrem jest np. Linux) |
(wykonuje mniej zadań niż jądro monolityczne, za wiele zadań odpowiadają programy spoza jądra) |
(łączy cechy obu jąder - najbardziej podstawowe zadania wykonywane są w
trybie jądra, pozostałe również, tylko z mniejszym priorytetem; jądro hybrydowe posiadają systemy Windows) |
Użyteczność systemu operacyjnego
- współpraca z innymi systemami
- zgodność sprzętowa
- wymiana danych
- korzystanie z sieci
- cena
- szeroki wybór programów
- wersja językowa
- łatwość instalacji
Podstawowe zadania systemu operacyjnego
Do elementarnych zadań systemu operacyjnego możemy zaliczyć:
- zarządzanie zasobami komputera, polegające na optymalizacji wykorzystania poszczególnych urządzeń
- gromadzenie danych na dyskach i zarządzanie nimi (system plików)
- udostępnianie w razie potrzeby maszyn wirtualnych programom (czyli przestrzeni adresowej)
- wielozadaniowość
- umożliwienie interakcji z użytkownikiem (powłoka, GUI)
- umożliwienie komunikowania się z innymi komputerami lub urządzeniami, w tym również przez sieć
Pamięć RAM
Pamięć RAM (ang. Random Access Memory – pamięć o dostępie swobodnym) pamięć używana do ładowania programów oraz wszystkich danych wprowadzanych za pomocą klawiatury lub innych urządzeń wejściowych przez użytkownika. Każde wyłączenie zasilania komputera powoduje jej wyczyszczenie (usunięcie z niej wszystkich informacji). Oznacza to, że jest to pamięć ulotna
Pamięć ROM
Pamięć ROM (ang. Read Only Memory - pamięć tylko do odczytu) pamięć nieulotna, w której umieszcza się informacje stałe. W
pamięci ROM zapisywane są fabrycznie wszystkie procedury potrzebne do uruchomienia komputera i jego obsługi. Procedury te są zapisane w BIOS-ie. Pamięć ROM jest programowana przez producenta w trakcie procesu produkcyjnego
Rodzaje pamięci ROM (w zależności od budowy)
PROM (ang. Programmable ROM) - pamięć programowana przez przepalenie cieniutkich drucików wbudowanych w strukturę (tzw. "przepalanie połączeń" - jest to zapis jednokrotny)
EPROM (ang. Erasable Programmable ROM) - pamięć, którą możemy zapisać za pomocą sygnałów elektrycznych, zaś kasowanie odbywa się poprzez naświetlanie ultrafioletem
EEPROM (ang. Electrically Erasable Programmable ROM) - pamięć kasowana i programowana sygnałami elektrycznymi. Najpopularniejszy jej rodzaj: pamięć flash - nazwa wzięła się od szybkości zapisu (rzędu nanosekund)
Pamięci masowe
Pamięci masowe pamięci trwałe, do długotrwałego przechowywania danych na nich zapisanych. Należą do nich nośniki magnetyczne, np. dyski twarde, taśmy magnetyczne, napędy optyczne, np. CDROM, płyta DVD oraz pamięci flash o dużej pojemności
Pamięć podręczna (cache)
|
Pamięć dodatkowa (cache) dodatkowa pamięć, która jest schowkiem danych podręcznych dla procesora. Najczęściej przechowywane są w niej dane używane do obliczeń, co przyczynia się do zwiększenia prędkości pracy komputera |
Jednostki pamięci
Bit - (ang. binary digit - cyfra dwójkowa) najmniejsza jednostka (porcja) informacji. Może zawierać jedną z dwóch wartości: 0 lub 1
Bajt- (ang. byte) liczba złożona z 8 bitów. Oznaczana symbolem B
Do wyrażenia dużych pojemności pamięci używamy wielokrotności jednostki bajt (B):
1 kB (kilobajt)= 1024 B
1 MB (megabajt)= 1024 kB
1 GB (gigabajt)= 1024 MB
1 TB (terabajt)= 1024 GB
1 PB (petabajt)= 1024 TB
1 EB (exabajt)= 1024 PB
Jednostki transmisji danych
Bit na sekundę jednostką przesyłania danych jest bit na sekundę. Zapisywana najczęściej jako bps (ang. bit per second) lub b/s
Do wyrażenia dużych szybkości transmisji używamy wielokrotności jednostki bps:
kb/s (kbps) - kilobity na sekundę
Mb/s (Mbps) - megabity na sekundę
Gb/s (Gbps) - gigabity na sekundę
Jeżeli prędkość przesyłu jest podana w bajtach, należy ją podzielić przez 8 np. 256 kb/s = 32 kB/s
Opr. Adam Nawara |